Ja det vore drömmen om det tagit det. Tänkte att det kanske skulle det eftersom att det verkar starkt
 
Bjjo8305 Bjjo8305 skrev:
Ja det vore drömmen om det tagit det. Tänkte att det kanske skulle det eftersom att det verkar starkt
Vill man bara ta vitgröe är det lätt - round-up. Men det tar gräset också :)

Men finns som sagt selektiva medel och pre-emergents för vitgröe. Svårt få tag på i Sverige antagligen, men på hyllan i USA
 
Tack för bra svar ☺️
 
  • Wow
  • Gilla
Terratrees och 7 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Lämna in för destruktion
[länk]
Det tar inte vitgröe som det nämns, den kan dock ta ditt liv. 2,4D är det samma som Agent Orange och Hormoslyr.
2,4-D finns i flera idag existerande medel. Där var inte bara 2,4-D i Agent Orange och det var nog inte det som gjorde det farligt. Med det sagt ska man nog inte dricka det, och inte round-up heller.
 
T Tacobob skrev:
Har precis klippt nu men här är ett exempel på gräset som växer. Fast det finns bra mycket tjockare strån än detta också.
gödsla och klipp ofta
 
Helt Off Topic men jag måste bara berätta.
Vi hade ett hus på landet för 15 år sedan och en nyinflyttad granne hade gjort en hel del grävarbeten på sin tomt. I samband med det så passade han på att fräsa om sin gräsmatta.
Året efteråt kom han över till oss och beklagade sig över att det var som att gå på en spikmatta.
Han sa att han hade varit in på Lantmännen (som det hette då) och köpt flera påsar Timotejfrön eftersom 'det lät ju så somrigt'..
 
  • Haha
  • Gilla
janusz_w och 7 till
  • Laddar…
Du har fått bra svar ovan för hur du undviker det, minskar risken, i befintlig gräsmatta. Skall du bli av med ogräsgräs är det manuell rensning som gäller, eller att du gräver bort hela mattan. Hade jag gjort om min matta hade jag definitivt rullat den, inget snack. Problemet med sådd är att jorden är så extremt utsatt tills det grott.
 
T Tacobob skrev:
Det kluriga är dock att grannens gräsmatta inte ser ut som vår utan dom har en ”normal” matta med normala strån som inte är för täta. Bor i kedjehus så deras matta har samma förutsättningar som vår. Kan det ha med grässort eller liknande att göra?
Det kan det absolut! Jag har med avsikt sått olika sorters gräs för att förse pollinerarna med pollen. Flera är absolut inte "matt-gräs" utan har just breda och tjocka blad, istället för det där silkiga.
 
N noupe skrev:
2,4-D finns i flera idag existerande medel. Där var inte bara 2,4-D i Agent Orange och det var nog inte det som gjorde det farligt. Med det sagt ska man nog inte dricka det, och inte round-up heller.
Som du kan läsa i produktbeskrivningen får det inte användas ”där allmänheten färdas” och det numera är förbjudet att använda. ;)
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Som du kan läsa i produktbeskrivningen får det inte användas ”där allmänheten färdas” och det numera är förbjudet att använda. ;)
Förbjudet att använda i Sverige.
Finns lagligt att köpa i andra EU-länder som även skickar till Sverige. Tex på eBay.
Alltså bara för informationens skull!
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Som du kan läsa i produktbeskrivningen får det inte användas ”där allmänheten färdas” och det numera är förbjudet att använda. ;)
Yes :) säger bara som jag skrev att den finns och är tillåten i åtskilliga andra produkter på marknaden i EU (Dicotex, Loredo Quattro etc etc). För att länka till den populära Kemi.se-sidan: http://webapps.kemi.se/BkmRegistret...etails?produktId=14722&produktVersionId=16428
 
Jag är ingen expert mer än att hantera min egen gräsmatta men hade jag varit i din situation hade jag nog rivit upp det översta lagret och sått nytt. Att det är blött är ingen katastrof i sig för gräset. Finns det mycket blötmark runt omkring finns ju dock risken att våtmarksväxter tar sig in med åren men det är nog inget att oroa sig för. Är det väldigt blöt in mot tex huset är det kanske så att du får fundera på hur väl dräneringen faktiskt fungerar. Jag har själv en ganska blöt tomt men mitt största problem är att den är grön hela säsongen, vi har inte haft möjlighet att skaffa robot än...
Jag tror att ditt recept är, oavsett om du monterar ny matta eller river i den befintliga, att så gräs för skuggiga ytor och då gräs som börjar växa vid lägre temperatur än normalt. Blanda gärna upp med andra gräsfrön för att fylla ut och skapa en mer motståndskrafig gräsmatta. På så sätt har gräset ett försprång mot mycket annat, vilket kan göra att det kan konkurrera ut mycket annat.
Sen är ju sanningen att man får leva med invasion av olika typer av andra växter i sin gräsmatta i olika grad. Man får ju helt enkelt bestämma sig för hur stor andel man tycker är ok. Själv har jag nätverk av både gula o lila små blommor i mattan, diverse gröna små bladväxter, bortsett från den klassiska mossan o maskrosorna. Själv försöker jag ta det som kväver gräsmattan, typ maskrosor.
 
N nissenhj skrev:
Förbjudet att använda i Sverige.
Finns lagligt att köpa i andra EU-länder som även skickar till Sverige. ...
...men TS bor väl i Sverige och har sin gräsmatta här?
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.