mattiasp mattiasp skrev:
Jösses vilken plåga! Själv tänkte jag dricka pilsner och titta på när hustrun målar listerna som jag har monterat. "Det där får målarn trolla bort..." Kanske även komma med en del synpunkter och goda råd. Cykla downhill är för fegisar!
Jag försökte. Ställe upp bockar, till och med grundade och slipade hyllplanen, bara att färdigstryka. Det hjälpte föga. Melloänkling är vad jag blev.
 
  • Grundade och slipade hyllplan på arbetsbockar i ett verkstadsutrymme, redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ikväll har det inhandlats en fräs till kommande fräsbord. Till på köpet kom också ett hemmagjort frässtål. Skäret är tillslipat från ett gammalt kallsågsblad...

Nyinköpt RYOBI industriell fräs för fräsbord, med hemmagjort frässtål slipat från gammalt kallsågsblad, på mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinköpt fräs och hemmagjort frässtål på dokument, ligger på mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ikväll har det inhandlats en fräs till kommande fräsbord. Till på köpet kom också ett hemmagjort frässtål. Skäret är tillslipat från ett gammalt kallsågsblad...

[bild] [bild]
Najs, nu snackar vi riktiga grejer!

...fotokvaliteten som vanligt i toppklass:rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Daniel_N och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
...fotokvaliteten som vanligt i toppklass:rolleyes:
Inköpet verkar ha skett i natt, så vi får väl ha ett visst överseende på kvalitén... :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Black Friday???

//Ronnie
 
Det var mörkt, då blir bilden mörk, vad är oklart?

Skulle vilja få ner hastigheten på fräsen. Ok om det blir lite mindre effekt också. Tips? Lampdimmer? Funkar vilken dimmer som helst till 2kw fräs?
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Funkar vilken dimmer som helst till 2kw fräs?
Fråga mig inte hur jag vet men jag kan med säkerhet säga att det gör den inte. Risken är nämligen överhängande att den magiska vita röken (den som gör att all elektronik fungerar) läcker ut. När det händer så fungerar elektroniken inte längre.
 
  • Gilla
  • Haha
beqen och 8 till
  • Laddar…
En ny vän har hittat in i snickeriet. En Ghermandi Superolimpia 300 underputs. Italiensk maskin, troligen 70-tal. 300mm brett oscillernade slipband kombinerat med en rikthyvel samt ett matarverk för "planputsning" typ. Det är en väldigt välbyggd och stadig maskin (8mm plåt i stommen och drygt 500kg vikt). Bandet drivs av en 5,5kw motor. Matarverket består av två stora rullar och med en variator har man steglöst ställbar matningshastighet.

Med denna maskin kan man "riktputsa" eller "planputsa". Min tanke är att vi kör denna efter planhyveln på svåra träslag.

Hitills är maskinen isärplockad, rost putsad, allting uppsmort, oljan bytt i snäckväxeln som ger oscillationen. Nytt siktglas+transmissionsolja är beställd till variatorn. Ett par nya lager är beställda.

Jag har hunnit grovinställa maskinen, mest för att träna på hur man gör det, nu när den står halvfärdig på pall. Att ställa in borden i relation till varandra och till rullarna var inte så krångligt. Men att ställa "trackingen" av bandet är allt annat en enkelt och smidigt. Den är extremt känslig i justeringen. Dessutom har jag problem med att banden smäller av, troligen beroende på att mina band är minst 20 år gamla och limmet har blivit kasst.

Nästa steg i väntan på reservdelar blir att få ner maskinen på marken på maskinfötter så att man kan börja ställa in den på allvar. Ett rejälare utsug skall också byggas och kopplas in. Tror att det blir 200mm, vilket blir ett bra uppsving från dagens 100....

Delvis isärtagen Ghermandi Superolimpia 300 underputs maskin i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av en Ghermandi Superolimpia 300 underputs maskin bredvid hörselskydd på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 11 till
  • Laddar…
Vilka ändträ-skärbrädor du kan göra med denna!

//Ulf
 
O OverAndOut skrev:
Vilka ändträ-skärbrädor du kan göra med denna!

//Ulf
Skärbräde-Ola blev eld och lågor!
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Skärbräde-Ola blev eld och lågor!
Va, hörde jag mitt namn? Ja, i väntan på en bredbandsputs får väl det där hemmabygget duga även om 300 är i smalaste laget för mastodontskärbrädor.
 
S
Daniel_N Daniel_N skrev:
En ny vän har hittat in i snickeriet. En Ghermandi Superolimpia 300 underputs. Italiensk maskin, troligen 70-tal. 300mm brett oscillernade slipband kombinerat med en rikthyvel samt ett matarverk för "planputsning" typ. Det är en väldigt välbyggd och stadig maskin (8mm plåt i stommen och drygt 500kg vikt). Bandet drivs av en 5,5kw motor. Matarverket består av två stora rullar och med en variator har man steglöst ställbar matningshastighet.

Med denna maskin kan man "riktputsa" eller "planputsa". Min tanke är att vi kör denna efter planhyveln på svåra träslag.

Hitills är maskinen isärplockad, rost putsad, allting uppsmort, oljan bytt i snäckväxeln som ger oscillationen. Nytt siktglas+transmissionsolja är beställd till variatorn. Ett par nya lager är beställda.

Jag har hunnit grovinställa maskinen, mest för att träna på hur man gör det, nu när den står halvfärdig på pall. Att ställa in borden i relation till varandra och till rullarna var inte så krångligt. Men att ställa "trackingen" av bandet är allt annat en enkelt och smidigt. Den är extremt känslig i justeringen. Dessutom har jag problem med att banden smäller av, troligen beroende på att mina band är minst 20 år gamla och limmet har blivit kasst.

Nästa steg i väntan på reservdelar blir att få ner maskinen på marken på maskinfötter så att man kan börja ställa in den på allvar. Ett rejälare utsug skall också byggas och kopplas in. Tror att det blir 200mm, vilket blir ett bra uppsving från dagens 100....

[bild] [bild] [video]
Aldrig sett en sån. Är det en enkare variant av bredbandsputs? Hyvlar den en kant och putsar en sida?
 
jac jac skrev:
Kul att du börjar få ordning på maskinen, hoppas jag får se den "in action" vid något tillfälle.

Sedan bara måste jag få ställa en fråga till @Jarlingar: jobbar du hos @Daniel_N?
[länk]
Där stog väl att chefen bättrade sig..:thinking:
 
  • Gilla
Jarlingar och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Aldrig sett en sån. Är det en enkare variant av bredbandsputs? Hyvlar den en kant och putsar en sida?
Det är bara puts, ingen hyvel. Man kan putsa antingen med stöd av riktanhållet. Då kan man också putsa tex framsidan på en ihoplimmad låda etc. Eller så svänger man över matarverket och "planputsar". Jag har tänkt att vi ska ha nytta av den för en del av de saker vi idag gör med kantputs eller långbandsputs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.