Hej!

Har problem med en del av gräsmattan som i stort sett alltid står i skugga.
Marken är alltid våt, den är full av maskrosor och grässtråna är väldigt tjocka och sitter tätt.

Jag vill ha en ”normal” gräsmatta med tunna fina grässtrån. Hur kan jag gå till väga? Om jag gräver upp allt gräs och sår nytt kanske det händer samma sak igen?
 
Utsiktslöst, skulle jag tro. Gräs vill ha sol i alla fall några timmar per dag. Och hyggligt väldränerat dessutom. Du får försöka hitta någon trevlig marktäckare som gillar läget istället.
 
Det kluriga är dock att grannens gräsmatta inte ser ut som vår utan dom har en ”normal” matta med normala strån som inte är för täta. Bor i kedjehus så deras matta har samma förutsättningar som vår. Kan det ha med grässort eller liknande att göra?
 
Kan du plåta gräset?
Det finns mer skuggtåliga gräs men det måste ändå vara dränerat. Vad har du för jord?
 
T TottoGBG skrev:
Kan du plåta gräset?
Det finns mer skuggtåliga gräs men det måste ändå vara dränerat. Vad har du för jord?
Har precis klippt nu men här är ett exempel på gräset som växer. Fast det finns bra mycket tjockare strån än detta också.
 
  • Grässtrå med rötter på en smutsig, randig yta som illustration av trädgårdsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Therese Svensson
  • Laddar…
Det där är vitgröe.
 
Aha så det är ogräs alltså? Hela gräsmattan ser ut så. Finns det någon lösning? Varför kan det ha blivit så tro?
 
Det är inte vitgröe men vad det är vet jag inte.
 
Vitgröe är otroligt tålig mot allt förutom torka. Vi fick in vitgröe för två somrar sedan som spred sig och som täckte kanske 1/8 av vår gräsmatta. Förra årets torka gjorde att den helt dog. Så nu har jag stödsått på de ställe. Och hoppas den inte kommer tillbaka.

Men, förr så har vitgröe använts i gräsblandningar till att skapa tåliga fotbollsplaner. Så det beror lite på hur känslig du är för hur du vill ha din gräsmatta. Vitgröe blir precis som du upplever den rätt ”hård” att gå på.

Jag tror det är mycket svårt att konkurrera ut den med att t ex vertikalskära och stödså. Andra alternativet är att börja om från början och så/rulla ut helt nytt gräs. Allt från grunden.
 
  • Gilla
snj
  • Laddar…
Om detta gräset var lätt att dra upp ur mattan är det vitgröe. Om det sedan växer ut med tre skott från samma rot är det garanterat vitgröe. Världens vanligaste ettåriga grässort som förökar sig via fröer, inte rizomer som ängsgröe och rödsvingel. Vitgröe är ett jävla skit i och med att det lägger sig ner i alla riktningar och hindrar andra grässorter att tänga fram. Det lossnar också lätt, så gräsmattan blir kal vid lekar. Sjukdomar sprider de också. Det finns några metoder som nördarna i England rekommenderar:
- ryck upp de värsta. De brukar försvinna av sig självt under högsommaren
- gödsla och gynna andra sorter. Stödså med den sort du vill ha.
- se till att den inte går i blom.
- kalka inte. Vitgröe gynnas mest av högre pH. Ängsgröe och rödsvingel lite surare jord.
- torka ut en så dör årets skott. Änggröe och rödsvingel skjuter nya skott
- om du har möjlighet; kör med uppsamlare för att få bort alla frön den spridit.
Det finns inga kemikalier som tar bort vitgröe.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Hur ofta/sällan klipper du gräset?

Nysått gräs blir ju tunna fina strån till en början, som nån nämnde finns det speciella grässorter för skuggiga områden.

Sen måste du nog hålpipa och lägga på sand/toppdress om jorden känns blöt hela tiden.
 
T TottoGBG skrev:
Det är inte vitgröe men vad det är vet jag inte.
Då får jag skylla på min syn som inte blir bättre med åren ;) Om det inte är vitgröe är vi tillbaka på ruta ett. Jag tror dock fortfarande det är flerårigt vitgröe. Inte ettårigt.
 
F Flipfloppa skrev:
Då får jag skylla på min syn som inte blir bättre med åren ;) Om det inte är vitgröe är vi tillbaka på ruta ett. Jag tror dock fortfarande det är flerårigt vitgröe. Inte ettårigt.
Trampgröe, kanske?

Vitgröe (poa annus) är ettårig. ”annus” betyder just årlig.
Trampgröe liknar vitgröe och är flerårig. Vad jag förstår är det den som används på golfbanor.
 
Här kommer en bild till om det hjälper er. Var inte särskilt lätt att få upp ur marken.
 
  • Gräs med fröax draget direkt ur marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitgröe med största sannolikhet. Som Johan skriver är den extremt vanlig, tyvärr. I andra trådar här på forumet verkar det finnas bra exempel på hur man fått bukt på den efter flera år med olika åtgärder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.