Har du någonsin varit på en mörk plats?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du någonsin varit på en mörk plats?
Eftersom du inte citerar ngn så är det svårt att veta vem frågan ställs till. För egen del har jag en koja i lapplands inland utan el och annat. Jäkligt mörkt i slutet av augusti, särskilt när man ska på utedasset mitt i natten. Fullt med björn är det ochså. Hade gärna haft belysning på den stigen hela natten.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Det är inte tillåtet att citera om det inte är motiverat. Det är det inte om man svarar föregående inlägg. Till skillnad från dig följer jag den regeln.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Varför förutsätter alla att ts går och lägger sig senast kl 00? Jag jobbar natt och är även när jag är ledig vaken betydligt längre än så.
 
  • Gilla
RJMS
  • Laddar…
I mitt fall så har jag tre-fyra externa ljuskällor som letar sig in i sovrummet.
Ena grannen har fönsterlampor som lyser på natten för att det ska se fint ut och de är rätt svaga och stör inte så mycket. Lyser upp de vita garderoberna i mitt sovrum. (lösningen är mörkläggningsgardinen)
Andra grannen har en fasadlampa som lyser upp deras trappa och den är tänd dygnet runt. Den lyser upp den vita innerdelen på luftvärmepumpen som syns från kuddarna. (detta hanteras av ett draperi mot hallen)
Tredje ljuset kommer från två sensorstyrda parkeringslampor. De lyser upp garderoben från andra hållet. (igenom draperiet då de är starkare)
Fjärde ljuset är 200 meter bort och lyser upp en skola nattetid. Detta är mitt största "problem" då den sitter i sådan vinkel att ljuskällan lyser precis i den vinkeln att den hamnar i spalten på 5 mm som rullgardinen inte täcker. Och landar naturligtvis mitt på min kudde...
Jag har inte påtalat detta för någon av grannarna. Varför skulle jag? Det saknas uppsåt och det är bara en fråga om ofördelaktiga vinklar...
Det finns säkert saker som de stör sig på från min fastighet.
Det jag försöker säga är att bägge kan ha rätt. Samtidigt. TS har rätt att ha lampor. Ove kan ha rätt i att det lyser upp sovrummet.

Fortsätter problemet så skulle en lösning vara att slå ner stabila slanor ett par metet från växthuset mot grannen och fläta en vägg?
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Hur man man inte lägga upp en bild på Discoväxthuset när man startar en sån här tråd :O
 
  • Gilla
  • Haha
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
G gerogwaa skrev:
Ok. Ingen fara.
Kan meddela att jag ringde byggnadskontoret på kommunen. Handläggaren brast i skratt då jag nämnde "Oves" namn.
Var tydligen välkänd där...
Inga problem med min belysning, enligt honom, men jag har ju inga foton från vintern på hur det ser ut.

Jag skall ringa till Miljöfolket på kommunen och kolla vad de säger, och var jag kan hitta information.
Alla tycker så olika om det här med belysning och normalt fungerar det med hänsyn till grannar och resten av familjen. När det finns olika uppfattningar och det inte räcker med vanlig hänsyn är det bra att göra som du; kontakta kommunens handläggare för att få råd hur du ska gå vidare. Det räcker att du förhåller dig till kommunens (eller andra) regler, du behöver inte behandla grannen på något speciellt sätt. Grannen har ansvar för sin egen belysning och att förhålla sig till de regler som finns. Även hen kan kontakta kommunen.

Personligen tycker jag att belysning har en funktion och behöver finnas där man behöver se något. Vi som har utedass behöver absolut någon form av belysning utomhus när det är mörkt. Jag drömmer att de ska bli i form av vacker mysbelysning, men ännu är det mest med hjälp av grannens belysning, pannlampa, ljusslinga och diverse solcellslampor.
 
  • Gilla
RJMS och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Hur man man inte lägga upp en bild på Discoväxthuset när man startar en sån här tråd :O

fubiz-digital-vegetable-japan-greenhouse-05.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Bettan74 och 15 till
  • Laddar…
Det där var ju inte så farligt, kinkig granne...
 
Vet iofs inte men det här är nog några snäpp värre än för din granne ... tänker ibland på killen hur det gick , läste artikeln för ett bra tag sen och sparade bilder
 
  • Skärmdump från nyhetswebbplats med rubriker, en bild på en Coop-butik om natten och en man som kommenterar ljuset från butiksskylten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Man med grön belysning i ansiktet som illustrerar artikeln om störande ljus från skylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig bild på en man i svagt grönt ljus med oskarpt fokus och mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en man med upplyst ansikte i mörker, ger ett övernaturligt intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
j.f.s
Intressant att så många anser sig ha rätt att styra någon annans belysning i trädgården men om någon bygger så att sjöutsikten försvinner så heter det ”att man inte äger utsikt”. Eller varför inte tråden där grannen bygger pool närmre än än 4,5meter från gräns. Där är de flesta överens om att det är tillåtet Bara en reflektion från min sida. :thinking::)
 
Är det någon som framfört en sådan åsikt? I vilket inlägg i så fall?
 
j.f.s
Tonen i inläggen är väl ändå att det är fult med färgad belysning (även annan) annat än begränsande perioder av året och tänk på oss som vill ha mörkt?


Menar bara att i vissa fall är det så självklart att man inte äger sin utsikt medans i andra (belysning) så verkar det vara den subjektiva sidan som ska vinna och inte reglerna.

Iaf det intrycket jag fått i den här tråden.

Min åsikt är att bryter belysningen mot reglerna så ska den bort. Håller man sig inom ramarna är det ok. Precis som med byggnader, plank, växthus osv.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Och kommer man från höger i en korsning så gasar man på, även om man ser att den korsande bilen inte kommer att stanna, för högerregeln om företräde gäller ?
Eller bromsar man och stannar TROTS att man ska ha företräde?
 
Det var med andra ord ingen i en tämligen lång tråd som skrivit det du påstod.

Man kan absolut tycka att grannens byggnader är fula och skymmer också. I båda fallen har man inget att hämta juridiskt. Men visst kan man ha åsikter. Men grannen har ju en tydlig nytta av att ha ett hus att bo i, att ha lampor tända när de sover är nyttan något mindre med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.