Inte för att det besvarar din fråga men, en utomhusdel ska väl inte stå i slutna utrymmen eftersom den "suger" värmen ur luften. Om det inte finns bra cirkulation runt enheten kommer det bli kallare och kallare i utrymmet och verkningsgraden sjunker. Jag skulle stoppa in en termometer och hålla koll på temperaturskillnaden under bron och utomhus.
 
Väcker liv i min gamla tråd igen.

Det som inte framgår på bilden är att det är en väldigt öppen trappa. Det är helt öppet med fritt blås rakt genom, det är nästan som att den står utomhus...

Det blev faktisk så att jag inte körde med den i vinter utan körde istället med min vattenburna värme som värms av pellets/elpanna

Däremot kör jag med den nu när vi är i kanten mellan vår och sommar. Här i östra Skåne är det nu 15-18 grader på dagen och ner mot 5 på natten.

Har kört den i några dygn och jag kan inte notera något vatten alla under den, den står som sagt på 4 betongplattor på grus. Kollade senast i morse och det är helt snustorrt på plattorna?

Kan det vara så att det inte bildas kondensvatten såhär års?
 
MultiMan
Minimalt med kondensvatten vid den här tiden, även hos mig.

Helt annan historia november till februari, enorma mängder där jag bor.
 
Nu när jag kom hem ikväll hade den ändå kissat lite faktiskt... plattorna som den står på vart blöta
 
Här är lite bilder på pumpen där den står under trappan. Den står alltså på 4 betongplattor som i sin tur ligger i grus. Plattorna blir delvis blöta av det droppande vattnet. Hur många liter vatten som blir till och går ner i grusen vet jag ej.

Pump under trappa på betongplattor med droppande vatten i grusig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepump placerad på betongplattor under trappa med droppvatten och grus på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Minimalt med kondensvatten vid den här tiden, även hos mig.

Helt annan historia november till februari, enorma mängder där jag bor.
Samma här, missade detta i höstas men ska göra en löstagbar plåt
som leder ut vattnet från huset vintertid.
 
Såhär ser det ut där den står efter en natts körande nu på våren. Svårt att säga om det är några mängder vatten. Plattorna är lite blöta men vet ju inte om det är dyngsurt under dem...

Värmepump utomhus efter regn, lite blöta betongplattor och fuktig mark runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Det är knappast några problem just nu. Jag har flera kubikmeter vintertid som fryser, så måste fram med bilningshammare ibland. Då är din lösning inte optimal. ;)
 
Det finns ju inget absolut facit för installation av luftvärmepump. Men det finns några rekommendationer.

- Den skall stå öppet så att luften kan cirkulera ordentligt.

- Den skall vara monterad några dm eller helst en meter över marken så att is som byggs upp under den på vintern inte blockerar fläkten.

- Den skall ha en ordnad avrinning så att inte kondensvattnet rinner in mot grunden och bidrar till fuktproblem.

- Jag har även sett det avrådas från att släppa ut husets frånluft i pumpen då den innehåller så mycket mer fukt än utomhusluften.

Att din installation bryter mot dessa fyra rekommendationer måste inte innebära att du får problem. Men det krävs mer än ett foto för att kunna garantera att du inte får problem.
 
Tackar för all input!

Jag har inte installerat den. När det är dags att byta pumpen kommer jag installera den nya på ett stativ bredvid trappan utan att leda frånluften in i den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.