legion legion skrev:
Avbitare då...;)
Kabelsax... ;)
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kabelsax... ;)
Kabelsax är overkill och kostar multum...
Använd avbitare, sidavbitare eller kombinationstång.
Men det viktiga är att man klipper av tråden (inte skalar).
 
legion legion skrev:
Avbitare då...;)
... om du gillar många verktyg.
Jag nöjer mig med en Kabeltång
Den är lite mer mångsidig.
Oavsett vad du använder, läs manualen först
T Thordh skrev:
Kabelsax är overkill och kostar multum...
Använd avbitare, sidavbitare eller kombinationstång.
Men det viktiga är att man klipper av tråden (inte skalar).
Men snälla.. :sleep:
Med risk att vi nu är OT:
@legion gjorde en klok anmärkning på att man inte ska skala, utan klippa. Helt ok.
Vad man använder är väl nästintill helt personligt och OK så länge det fyller funktionen.
Jag använder en "Kabeltång". Som kostar 59:90. Den både skalar och klipper. 2 i 1 så att säga :surprised:
Den är bra mycket kraftfullare än mindre avbitare tycker jag.
Använd vad ni vill så länge den klipper av tråden :crysmile:
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
J johfo skrev:
Um...jag är skeptisk till att någon form av strömmätning kan funkar bra för att känna om det är klart annat än på en tämligen kvadratisk gräsmatta. På min C-formade är det nog stor risk att den känner sig färdig om den irrar för länge på en delyta. Men det är märkligt att den körde precis 3:20 två dagar i streck och att det motsvarar tiden för den yta jag har...
Igår klippte den ner det mesta då det både växt bra och jag sänkt från 50 till 45 mm.
Förvisso växer det mycket nu när jag haft på gödning och det är omväxlande sol, regn och värme, men att det skulle vara lagom med på minuten lika länge idag verkar märkligt (ok...det skiljde nästan 3 min, men dockningstid beror ju lite på hur långt det är att åka tillbaka när den tycker att det är klart, så den diffen kan nog förklaras med avstånd).
Är det ojämnt klippt när jag kommer hem idag också så stänger jag nog av sensor control och sätter den på schema motsvarande lite mer yta än jag har, typ 275 istället för 220 och ser om det blir jämnare.
Jag lät SensorControl vara på idag också och den körde 10:00-13:20 även idag. Den verkar komma ihåg hur många kvadrat jag ställde in från början och så är väl "medel" så många kvadrat. Jag tvivlar på att den mäter något alls...
 
J johfo skrev:
Jag lät SensorControl vara på idag också och den körde 10:00-13:20 även idag. Den verkar komma ihåg hur många kvadrat jag ställde in från början och så är väl "medel" så många kvadrat. Jag tvivlar på att den mäter något alls...
Den tycker väl att gräset behövs klippas? Det står att man ska kontrollera knivarna ofta när man har SensorControl aktiverat, eftersom det annars kan bli fel. Tröga knivar borde ju innebära att den tolkar det som högt gräs och klipper full tid.
 
men märkligt att det behöver klippas lika mycket den dag jag sänkte från 50-45 mm och två följande dagar....på minuten lika. Jag har diskat den med vattenslang och borste undertill varje dag, så det har varit rent och fint vid start.
 
T Thordh skrev:
Kabelsax är overkill och kostar multum...
Använd avbitare, sidavbitare eller kombinationstång.
Men det viktiga är att man klipper av tråden (inte skalar).
Ot: kabelssxar finns i många storlekar och behöver inte kosta multum. CC22 är ett toppen alternativ som i det närmaste är standard hos alla elektriker och kostar under 200kr.
 
J johfo skrev:
men märkligt att det behöver klippas lika mycket den dag jag sänkte från 50-45 mm och två följande dagar....på minuten lika. Jag har diskat den med vattenslang och borste undertill varje dag, så det har varit rent och fint vid start.
Men 3:20 är väl din inställda maxtid? Kör den maxtid = SensorControl har inte aktiverats = det blir maximal tid varje dag, och även lika lång tid varje dag.
 
G golfgreen skrev:
Men 3:20 är väl din inställda maxtid? Kör den maxtid = SensorControl har inte aktiverats = det blir maximal tid varje dag, och även lika lång tid varje dag.
Nej, det tror jag inte
Jag har schema 10-15 alla dagar utom lördag och sensor control är aktiverat på maskinen med inställningen medium. Den har startat 10:00 och parkerat 13:20-13:23 tre dagar i rad.
 
J johfo skrev:
Nej, det tror jag inte
Jag har schema 10-15 alla dagar utom lördag och sensor control är aktiverat på maskinen med inställningen medium. Den har startat 10:00 och parkerat 13:20-13:23 tre dagar i rad.
Aha, så 3:20 är en tid som SensorControl har valt. Då förstår jag. Jag gissar på att SensorControl inte är fullt så smart som Gardena vill påstå. Låg, mellan, hög ställer säkert bara in en tidslängd och när klipparen går på gräs som anses vara långt (tillräckligt med motstånd) så kommer den att köra hela schemat ut, annars kör den tidslängden (låg, mellan, hög).
Eller?
 
G golfgreen skrev:
Aha, så 3:20 är en tid som SensorControl har valt. Då förstår jag. Jag gissar på att SensorControl inte är fullt så smart som Gardena vill påstå. Låg, mellan, hög ställer säkert bara in en tidslängd och när klipparen går på gräs som anses vara långt (tillräckligt med motstånd) så kommer den att köra hela schemat ut, annars kör den tidslängden (låg, mellan, hög).
Eller?
Men hur valde denna dåligt 3:20?
Mitt scheman är ju 5h.
3:20 motsvarar ju ungefärliga den yta jag ställde in från början, men jag kan ju ha dragon om slingrande och utökat arealen när jag ändrade schemat...
Menar du att den hela tiden känner motstånd och då kör 3:20? Men varför skulle medel vara 3:20 motsvarande 220 m2 avverkad yta på en 750m2 maskin?
Jag är förvisso trött, men jag får inte ihop logiken hur det skulle funka. Någon annan skrev ju att hans maskin gick en laddning på medium och sen parkerade för dagen. Jag minns inte om han skrev vilken yra han ställt in innan smart sensor eller hur schemat såg ut. Sitter med telefonen nu, så jag ids inte leta igenom tråden på den lilla skärmen.
 
J johfo skrev:
Men hur valde denna dåligt 3:20?
....
Aggressiv autocorr på telefonen och jag hade visst bråttom igår.... "då" bara och inte "dåligt" skulle det vara förståss. och "dragit" och inte "dragon", "slingan" och inte "slingrande. Många fel där...
 
Hej! Har precis fått igång vår Sileno city 500. Enligt manual ska den köra kalibrering av guidekabel efter installation, men min gjorde inte det. Den verkar klippa på bra ändå, men missade att komma till laddstation på senaste försöket. Finns det något sätt att köra kalibrering i efterhand? Hittar inte något i menyerna..
 
G gunjo skrev:
Hej! Har precis fått igång vår Sileno city 500. Enligt manual ska den köra kalibrering av guidekabel efter installation, men min gjorde inte det. Den verkar klippa på bra ändå, men missade att komma till laddstation på senaste försöket. Finns det något sätt att köra kalibrering i efterhand? Hittar inte något i menyerna..
Gör en återställning i menyn på klipparen så kommer den att köra en kalibrering vid första körningen.
 
G golfgreen skrev:
Gör en återställning i menyn på klipparen så kommer den att köra en kalibrering vid första körningen.
Jag hittar ”återställning av användarinställningar”, men det hjälper tyvärr inte. Man kan dock ställa in områden (längd längs guidekabel och % yta) vilket kanske är manuella motsvarigheten av kalibreringen? Nu finns ett område aktiverat på 99m vilket jag tänker är någon slags default.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.