J jaqob skrev:
Manualen säger såhär:
"När SensorControl är aktiverad, är det extra viktigt att regelbundet kontrollera att knivdisken är ren och att knivarna är i gott skick. Eventuellt gräs som har lindats runt knivdiskens axel eller slöa knivar, kan påverka SensorControl-funktionen"

Så det är nog en rimlig gissning att den på något sätt mäter motståndet/strömförbrukning/hastigheten på knivdisken.



Intressant. Vilken inställning för klipptid använder du (Låg, Medium, Hög)?
Medium på min 750 (som jag skrev om nyss), låg på min 1000, som går på en större och enklare gräsmatta. Den har inte pausat lika ofta dock.
 
Akoa Akoa skrev:
Ingen som gjort det? Jag hade för mig att jag läste det någonstans förra året? Jag tycker det samlas väldigt mycket klipp innanför bladen som gör att bladen "fastnar". Någon som har ett tips på hur man ska undvika det?
Jag undrar samma sak. Funderar på att göra detta på min, men begriper inte vilka delar det är jag behöver köpa. Har du listat ut det?
 
J johfo skrev:
Sänkte klipphöjden från 50 till 45 igår och efter mycket gödning, sol och lite regn växer det... som gräs.
Slog även, enligt tidigare inlägg, igång sensor control igår och hittills har maskinen gått 3h idag, så sensor control verkar ha någon form av funktion... sen återstår att se hur/om det funkar över tid...
Nu har min gått med Sensor Control Medium i två dagar. Båda dagarna start 10:00 och båda dagarna tyckte den att det var klart 13:20. Det är alltså 3:20, vilket mappar rätt bra mot 220m2 / 62m2/h...
Igår tillät jag klippning 10-14 och tyckte att gräset fortfarande var rätt långt på sina ställen, så till idag ökade jag tillåtna tiden till 10-15, men den körde alltså precis lika länge.
Har den svårt att glömma vilken yta jag ställde in tro, eller vad har schemaintervallet för funktion om den ändå inte kör mer än 3:20 och det fortfarande finns flera partier med ganska långt gräs? Då är det ju bara starttid som borde behöva ställas....
Efter dessa två dagar är jag ju tveksam till om det där med Sensor Control har någon som helst betydelse och varför den kör ganska precis maxtiden efter den yta jag hade ställt in från första början.
Kanske ska stänga av sensor, ställa in typ 350m2 och låta den göra schema efter det och så slå igång sensor control och se om den kör proportionellt mer mot ökningen...
 
J johfo skrev:
Nu har min gått med Sensor Control Medium i två dagar. Båda dagarna start 10:00 och båda dagarna tyckte den att det var klart 13:20. Det är alltså 3:20, vilket mappar rätt bra mot 220m2 / 62m2/h...
Igår tillät jag klippning 10-14 och tyckte att gräset fortfarande var rätt långt på sina ställen, så till idag ökade jag tillåtna tiden till 10-15, men den körde alltså precis lika länge.
Har den svårt att glömma vilken yta jag ställde in tro, eller vad har schemaintervallet för funktion om den ändå inte kör mer än 3:20 och det fortfarande finns flera partier med ganska långt gräs? Då är det ju bara starttid som borde behöva ställas....
Efter dessa två dagar är jag ju tveksam till om det där med Sensor Control har någon som helst betydelse och varför den kör ganska precis maxtiden efter den yta jag hade ställt in från första början.
Kanske ska stänga av sensor, ställa in typ 350m2 och låta den göra schema efter det och så slå igång sensor control och se om den kör proportionellt mer mot ökningen...
Eftersom jag har flera olika områden som ska klippas så har jag stängt av SensorControl helt, tror att den kände av att ett område var helt klippt och slutade då naturligtvis att klippa övriga områden också. Sen upptäckte jag att det inte går att skicka ut klipparen manuellt när den väl har bestämt sig för att gräset är tillräckligt kort.
Jag kommer att ställa in tiden själv istället och justera den tills jag är nöjd och sen köra på det.

Min andra klippare har dock SensorControl aktiverat. Den sköter sig mer själv utan övervakning och det är heller inte lika noga om gräset är perfekt klippt överallt. Får se om gräsmattorna skiljer sig senare i sommar.
 
G golfgreen skrev:
Eftersom jag har flera olika områden som ska klippas så har jag stängt av SensorControl helt, tror att den kände av att ett område var helt klippt och slutade då naturligtvis att klippa övriga områden också. Sen upptäckte jag att det inte går att skicka ut klipparen manuellt när den väl har bestämt sig för att gräset är tillräckligt kort.
Jag kommer att ställa in tiden själv istället och justera den tills jag är nöjd och sen köra på det.

Min andra klippare har dock SensorControl aktiverat. Den sköter sig mer själv utan övervakning och det är heller inte lika noga om gräset är perfekt klippt överallt. Får se om gräsmattorna skiljer sig senare i sommar.
Um...jag är skeptisk till att någon form av strömmätning kan funkar bra för att känna om det är klart annat än på en tämligen kvadratisk gräsmatta. På min C-formade är det nog stor risk att den känner sig färdig om den irrar för länge på en delyta. Men det är märkligt att den körde precis 3:20 två dagar i streck och att det motsvarar tiden för den yta jag har...
Igår klippte den ner det mesta då det både växt bra och jag sänkt från 50 till 45 mm.
Förvisso växer det mycket nu när jag haft på gödning och det är omväxlande sol, regn och värme, men att det skulle vara lagom med på minuten lika länge idag verkar märkligt (ok...det skiljde nästan 3 min, men dockningstid beror ju lite på hur långt det är att åka tillbaka när den tycker att det är klart, så den diffen kan nog förklaras med avstånd).
Är det ojämnt klippt när jag kommer hem idag också så stänger jag nog av sensor control och sätter den på schema motsvarande lite mer yta än jag har, typ 275 istället för 220 och ser om det blir jämnare.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Är det någon som bytt batteri på sin Gardena? Jag har en Sileno 1600. Var köper man batteri ifrån? Är det bäst att lämna in?
 
  • Gilla
Martin Edström
  • Laddar…
S snowballtwo skrev:
Är det någon som bytt batteri på sin Gardena? Jag har en Sileno 1600. Var köper man batteri ifrån? Är det bäst att lämna in?
Nu har jag inte gjort något ingrepp i min Gardena, men känslan jag har fått är att den är designad för att användaren ska göra så mycket som möjligt själv. Original-batteri finns att köpa på Clas Ohlson också: https://www.clasohlson.com/se/Batteri-Gardena-Sileno/51-2564
Observera att det inte står specifikt att den passar tex City- och Life-modellerna, men jag skulle bli förvånad om så inte är fallet.
 
… Kan man fixa/installera roboten själv även om man inte är något teknikfreak? När jag ser youtubefilmerna ser det ju så enkelt ut ...
 
yonna yonna skrev:
… Kan man fixa/installera roboten själv även om man inte är något teknikfreak? När jag ser youtubefilmerna ser det ju så enkelt ut ...
Ja! Du behöver definitivt inte vara någon expert för att installera en robot. Följ bara anvisning och de mått som rekommenderas.
 
R Robert-san01 skrev:
Ja! Du behöver definitivt inte vara någon expert för att installera en robot. Följ bara anvisning och de mått som rekommenderas.
Instämmer - det är en konsumentprodukt som är gjord för att konsumenter ska kunna installera själva. Men se till att ha gott om tid på dig, för det tar mycket längre tid än på youtube...
 
J johfo skrev:
Instämmer - det är en konsumentprodukt som är gjord för att konsumenter ska kunna installera själva. Men se till att ha gott om tid på dig, för det tar mycket längre tid än på youtube...
Påbörjade min installation i måndags. Har ca en 400m2 gräsyta. Att montera allt, lägga ut gränskabel tog mig ca 3timmar. Jag peggade ner gränskabel.
En mindre del la jag under stenplattor.
Räkna med att det tar längre tid om du gräver/spårar för hand.
Jag hann bara lägga ut 1/3 av Guide kabeln som jag valt att just spåra ner.
Är nu på resande fot till helgen då jag får återuppta arbetet.

Tänk på att det går åt mer kabel än man tror. Hela den medföljande rullen kommer nog att gå åt i mitt fall så om du har en större yta kan det vara värt att köpa hem en extra rulle som du kan lämna tillbaka om det inte behövs.

Verktyg?
Jag spårar med en vanlig kantskärare från biltema.
Gummiklubba för pegs.
Polygrip till kontakter
Kabeltång.

Lycka till! (y)

Ps: kolla även @golfgreen inlägg ovan om tips med smartgatewayen om du har en sån.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kabeltång?
Frågar då många gör fel och skalar kabeln när de använder medföljande skarvdon.
 
legion legion skrev:
Kabeltång?
Frågar då många gör fel och skalar kabeln när de använder medföljande skarvdon.
Biter du hellre av kabeln..? :rofl:
Så klart för att klippa kabeln (y)
 
Avbitare då...;)
 
  • Gilla
Thordh och 2 till
  • Laddar…
Jag blir riktigt tänd på iden! Gräsmatteplätten är inte stor - max 150 m - men har buxbomsrondell, buxbomsgångar och gräsbevuxna rundade "vägar" så själva kabeldragningen kommer kräva mycket finlir. Har även en rektangulär biyta på baksidan. Största problemet är att finna lämplig plats för dockningsstation. Jag vill inte ha den styrd med WiFi el dyl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.