G golfgreen skrev:
Jag tror inte att det spelar så stor roll. Visst kan du få lite ojämnt klippt under tiden gräset är dåligt på vissa ställen, men jag skulle tro att det jämnas ut ganska fort ändå.
Jag hade aktiverat SensorControl med inställningen "hög" om jag hade varit du, tills dom dåliga fläckarna har fått riktigt med gräs.
Låter du tilllåten tid vara enligt vad startupguiden sätter då (gräsyta delat på maskinens avverkning per timme nästa alls dagar i veckan då?
 
J johfo skrev:
Låter du tilllåten tid vara enligt vad startupguiden sätter då (gräsyta delat på maskinens avverkning per timme nästa alls dagar i veckan då?
Nej jag har inte följt den guiden alls, mycket till stor del för att jag är så osäker på hur många kvadrat jag faktiskt har. Jag har kört ca 8 timmar per dygn varje dag i början så nu ska jag sänka och se vad som är lagom. Tiden blir nog densamma men jag låtar vissa dagar vara lediga dagar, så får SensorControl justera tiden i övrigt.
Min filosofi är att klippa under jobbtid och låta gräsmattan vara ledig när jag är hemma.
 
G golfgreen skrev:
Nej jag har inte följt den guiden alls, mycket till stor del för att jag är så osäker på hur många kvadrat jag faktiskt har. Jag har kört ca 8 timmar per dygn varje dag i början så nu ska jag sänka och se vad som är lagom. Tiden blir nog densamma men jag låtar vissa dagar vara lediga dagar, så får SensorControl justera tiden i övrigt.
Min filosofi är att klippa under jobbtid och låta gräsmattan vara ledig när jag är hemma.
Jag har kött tidsplanen att den får börja när daggen borde torkat upp och så vill jag att den ska ha sluta när äldste some som kommer hem själv slutar slokande... ifall han skulle få för sig att inte sitta framför en skärm...
Men med min lilla yta borde just den timeslotten räcka bra.
Synd att appen inte har nån logg så man kan se när den kört...
 
J johfo skrev:
Jag har kött tidsplanen att den får börja när daggen borde torkat upp och så vill jag att den ska ha sluta när äldste some som kommer hem själv slutar slokande... ifall han skulle få för sig att inte sitta framför en skärm...
Men med min lilla yta borde just den timeslotten räcka bra.
Synd att appen inte har nån logg så man kan se när den kört...
Ja, appen lämnar mycket att önska tyvärr. Många saker som är enkla att lägga till dessutom.
 
Om man vill stoppa roboten från att ta sig fram nånstans utan tråd, hur lågt kan hindret vara om man fortfarande vill vara på säkra sidan?
Har en studsmatta med liggande stålrörsben.

Samma ämne: tar knivarna i om man kör över ett stålrör eller skyddar chassiet mot det?
 
Bod74 Bod74 skrev:
Om man vill stoppa roboten från att ta sig fram nånstans utan tråd, hur lågt kan hindret vara om man fortfarande vill vara på säkra sidan?
Har en studsmatta med liggande stålrörsben.

Samma ämne: tar knivarna i om man kör över ett stålrör eller skyddar chassiet mot det?
stålrören brukar bukta uppåt i mitten av den horisontala delen och där tar det definitivt i.
En kompis grävde rännor för sina bågar och fyllde igen. Det funkade bra. Det tipsade jag grannen om och han har haft så några år nu. (Vi har våran i ram av marksten och täckbark.)
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
Hade lite spill över från ett bygge. Kanske inte finaste konstruktionen, men... :p
 
  • Studsmatta i trädgård med hemgjord träkonstruktion som stöd på ena sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag grävde helt enkelt ner benen på vår studsmatta, bara precis så röret som ligger på marken är precis under gräsytan.
 
JLyck JLyck skrev:
Jag grävde helt enkelt ner benen på vår studsmatta, bara precis så röret som ligger på marken är precis under gräsytan.
Tack, men vi vill kunna flytta studsmattan.
 
Akoa Akoa skrev:
Någon som satt hasplåt på en sileno r1000 eller motsvarande? Passar en hasplåt från husqvarna 310 direkt eller måste man byta mer än så?
Ingen som gjort det? Jag hade för mig att jag läste det någonstans förra året? Jag tycker det samlas väldigt mycket klipp innanför bladen som gör att bladen "fastnar". Någon som har ett tips på hur man ska undvika det?
 
Har kört med SensorControl på (medium) i några veckor nu på min Sileno Smart 1250, men det blir inte alls bra. Oftare än inte så går roboten ut ett varv och bestämmer sig sedan för att ta resten av dagen ledigt. Det gör gräsmattan ganska ojämn, och ger framförallt maskrosor fritt spelrum att växa sig höga. Har stängt av funktionen igen, men är det någon som tycker den fungerar bra? Gissar att det här kan vara en anledning till varför den faktiskt är avaktiverad som standard.
 
är det någon som listat ut, eller set nån information om hur den där sensorn fungerar? Mäter den strömförbrukning på klippmotorn tro?
Jag satte igång det på min igår kväll och ställde den på Medium. Ökade även tiden den får gå från 3:20 (220 m2 / 63 m2/h) till 4h. Hade varit kul med en logg så man kunde se hur mycket den verkligen kört. Nu satte jag en kamera som fotar laddstationen varje minut, så får jag väl bläddra och se när den parkerat för dagen...
 
Sänkte klipphöjden från 50 till 45 igår och efter mycket gödning, sol och lite regn växer det... som gräs.
Slog även, enligt tidigare inlägg, igång sensor control igår och hittills har maskinen gått 3h idag, så sensor control verkar ha någon form av funktion... sen återstår att se hur/om det funkar över tid...
 
J jaqob skrev:
Har kört med SensorControl på (medium) i några veckor nu på min Sileno Smart 1250, men det blir inte alls bra. Oftare än inte så går roboten ut ett varv och bestämmer sig sedan för att ta resten av dagen ledigt. Det gör gräsmattan ganska ojämn, och ger framförallt maskrosor fritt spelrum att växa sig höga. Har stängt av funktionen igen, men är det någon som tycker den fungerar bra? Gissar att det här kan vara en anledning till varför den faktiskt är avaktiverad som standard.
Jag har nog den omvända erfarenheten. Klipparen kan ta kväll tidigt en dag pga SensorControl men dagen efter så klipper den i kanske 6 timmar innan SensorControl skickar hem den igen. Så kan den göra flera dagar i rad, och jag har ju svårt att tro att gräset hinner växa så mycket under tiden klipparen är i laddstationen...

Jag har dock fortfarande SensorControl aktiverat eftersom gräsmattan ser bra ut. Sparar den en timmes klippning då och då så är det ändå en timmes vinst.
 
J johfo skrev:
är det någon som listat ut, eller set nån information om hur den där sensorn fungerar? Mäter den strömförbrukning på klippmotorn tro?
Manualen säger såhär:
"När SensorControl är aktiverad, är det extra viktigt att regelbundet kontrollera att knivdisken är ren och att knivarna är i gott skick. Eventuellt gräs som har lindats runt knivdiskens axel eller slöa knivar, kan påverka SensorControl-funktionen"

Så det är nog en rimlig gissning att den på något sätt mäter motståndet/strömförbrukning/hastigheten på knivdisken.

G golfgreen skrev:
Jag har nog den omvända erfarenheten. Klipparen kan ta kväll tidigt en dag pga SensorControl men dagen efter så klipper den i kanske 6 timmar innan SensorControl skickar hem den igen. Så kan den göra flera dagar i rad, och jag har ju svårt att tro att gräset hinner växa så mycket under tiden klipparen är i laddstationen...

Jag har dock fortfarande SensorControl aktiverat eftersom gräsmattan ser bra ut. Sparar den en timmes klippning då och då så är det ändå en timmes vinst.
Intressant. Vilken inställning för klipptid använder du (Låg, Medium, Hög)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.