Det stämmer.
Gardena Smart Gateway är den basenhet som man har kopplad till sin internetanslutning & parar ihop med Gardena kontot, vilket man loggar in med i Appen.
Gardena Smart Irrigation Control är en klientenhet precis som gräsklipparroboten. Dessa kommunicerar från andra sidan trådlöst (868MHz) med Smart Gateway.

Det finns några olika Gardena Smart produkter där Smart Gateway är kärnan i systemet:
https://www.gardena.com/se/produkter/smart/

smart SILENO robotgräsklippare
smart Power (el-styrningsplugg)
smart Battery
smart Water Control
smart Irrigation Control
smart Sensor
smart Pressure Pump

Samt att det går att använda IFTTT.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Vad gäller min Gardena Smart Sileno City 500 som strulade, så fick jag den utan problem utbytt på garanti. Idag har jag installerat den nya, som förvisso är äldre, då den är tillverkad i november 2018, mot februari 2019 för den som returnerades. Hoppas det inte gör någon skillnad i det långa loppet. Men denna fungerar. Installation, guide kalibrering, inkludering i smart systemet & firmware uppgradering har gått bra.
 
Någon som satt hasplåt på en sileno r1000 eller motsvarande? Passar en hasplåt från husqvarna 310 direkt eller måste man byta mer än så?
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Vad gäller modifikationer så har jag fattat det som att man kan montera en knivdisk 58-88.312.01 från Sileno på Sileno City. Då får man ca 4cm större diameter. Dock får man skruva bort knivskyddet.
Aktionstiden verkar bli ca 20-30min kortare per laddning, men det klipps samtidigt mer per laddning.
 
Hej, kan denna maskin hantera separata zoner?
Dvs jag har en gräsmatta på baksidan där laddaren monteras.
Sen har jag en till gräsmatta på framsidan, utan möjlighet att klipparen kör dit själv - tänkte då bära dit klipparen och att den klipper där tills batteriet är tomt.
 
  • Robotgräsklippare Gardena Smart Sileno Life 750 med laddstation, erbjudande om installationsservice.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fjallman skrev:
Hej, kan denna maskin hantera separata zoner?
Dvs jag har en gräsmatta på baksidan där laddaren monteras.
Sen har jag en till gräsmatta på framsidan, utan möjlighet att klipparen kör dit själv - tänkte då bära dit klipparen och att den klipper där tills batteriet är tomt.
Jag har den där och i menyerna finns det "biyta" att välja, vilket jag tror är vad du menar. Men det är inget jag har använt själv.
 
  • Gilla
Bod74 och 1 till
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Jag har den där och i menyerna finns det "biyta" att välja, vilket jag tror är vad du menar. Men det är inget jag har använt själv.
Det stämmer, jag laddade hem manualen och där stod ju allt så fint förklarat.
Nu är det bara att vänta 3 långa veckor på installatören via Grannhjälpen.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
F Fjallman skrev:
Det stämmer, jag laddade hem manualen och där stod ju allt så fint förklarat.
Nu är det bara att vänta 3 långa veckor på installatören via Grannhjälpen.
Du skulle ha installerat själv. Det tar en helg med lite justering och resultatet blir bättre om du har en komplex trädgård eftersom du enklare kan justera. Installatörer kommer att vilja göra jobbet så snabbt som möjligt och lägger kabeln troligtvis på det enklaste sättet, inte nödvändigtvis på det bästa.
Men är din trädgård enkel så finns det ju inte så många sätt att lägga på.
 
  • Gilla
Fjallman och 1 till
  • Laddar…
Japp, att banka ner kabeln och sedan skära en skåra för guiden tar kanske 4-5 h max.
Sedan lite jobb med laddaren och kablar runt den.
 
Hej!
Har nu beställt en Sileno Smart Life 1000 och börjat planera lite. Jag vill försöka installera själv och funderar lite på ett par saker.
Hoppas på lite hjälp från er som gjort liknande :giggle:

Så här ser planen ut :oops:
Översiktsbild av en trädgård med planerad rutt och zoner för en robotgräsklippare, inklusive plattområde markerat med "B".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Måste placering av laddstationen vara skuggad och väl skyddad? Eller klarar dom att stå i sydväst läge med eftermiddag/kvällssol?

2. Jag har ett område (B) som är avgränsat med plattor. Jag får se om jag ska ha med det alls eller klippa med en handjagare där om det blir för krångligt Det är avgränsat på ena sidan av plattorna med en kantsten på ca 5cm.
Vad är smartast här? Kan man göra det till ett "sekundärt" område eller nåt? Jag kan dra in avgränsningskabeln under stenplattor men tror alltså klipparen for problem att passera kantstenen....
(kul att man skriver detta inlägg, sen lyfter ögat 3 inlägg upp och ser svaret på denna fråga...) :rofl:

3. Finns det några andra tips ni tycker jag ska tänka på här?

Tack för alla ev. tips!
 
Redigerat:
Bod74 Bod74 skrev:
Hej!
Har nu beställt en Sileno Smart Life 1000 och börjat planera lite. Jag vill försöka installera själv och funderar lite på ett par saker.
Hoppas på lite hjälp från er som gjort liknande :giggle:

Så här ser planen ut :oops:
[bild]

1. Måste placering av laddstationen vara skuggad och väl skyddad? Eller klarar dom att stå i sydväst läge med eftermiddag/kvällssol?

2. Jag har ett område (B) som är avgränsat med plattor. Jag får se om jag ska ha med det alls eller klippa med en handjagare där om det blir för krångligt Det är avgränsat på ena sidan av plattorna med en kantsten på ca 5cm.
Vad är smartast här? Kan man göra det till ett "sekundärt" område eller nåt? Jag kan dra in avgränsningskabeln under stenplattor men tror alltså klipparen for problem att passera kantstenen....
(kul att man skriver detta inlägg, sen lyfter ögat 3 inlägg upp och ser svaret på denna fråga...) :rofl:

3. Finns det några andra tips ni tycker jag ska tänka på här?

Tack för alla ev. tips!
1. Tror inte att sol spelar nån roll, men köp klipparen på rätt ställe så ingår ett tak till laddstationen så är problemet löst.

2. Utan en bild på hur det ser ut så är det svårt att komma med konkreta råd, men jag hade försökt få med den plätten som en huvudyta så att klipparen alltid klipper där.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
1. Tror inte att sol spelar nån roll, men köp klipparen på rätt ställe så ingår ett tak till laddstationen så är problemet löst.

2. Utan en bild på hur det ser ut så är det svårt att komma med konkreta råd, men jag hade försökt få med den plätten som en huvudyta så att klipparen alltid klipper där.
Tack för svar @golfgreen !
Absolut, ska försöka få med den ytan, men tror det blir issues med framhjul mot den där stenkanten... :(
Läste också manualen och som någon redan skrev här ovan så framgår det ganska tydligt med biyta. Men visst då ska den bäras... :rolleyes:
 
En sak jag funderat lite på. Har en Sileno Smart 1250, som för ett tag sedan lyckades med bedriften att klippa av slingan. Jag fick då ett larm i appen om "Ingen Slingsignal". Så långt så gott, men hur vet roboten det? Är det på grund av att den själv klippte av den och på något sätt kan detektera att det hände, eller är det så att även laddaren, som ju borde vara den enda enhet som vet att begränsningsslingan är bruten, är uppkopplad mot gatewayen?
 
J jaqob skrev:
En sak jag funderat lite på. Har en Sileno Smart 1250, som för ett tag sedan lyckades med bedriften att klippa av slingan. Jag fick då ett larm i appen om "Ingen Slingsignal". Så långt så gott, men hur vet roboten det? Är det på grund av att den själv klippte av den och på något sätt kan detektera att det hände, eller är det så att även laddaren, som ju borde vara den enda enhet som vet att begränsningsslingan är bruten, är uppkopplad mot gatewayen?
Klipparen "lyssnar" och "hör" slingsignalen även då den inte befinner sig direkt över eller i närheten av slingan.
Upphör signalen (kabel klippt eller ström avstängd till laddare) så stoppar klipparen direkt.
 
  • Gilla
jaqob och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Klipparen "lyssnar" och "hör" slingsignalen även då den inte befinner sig direkt över eller i närheten av slingan.
Upphör signalen (kabel klippt eller ström avstängd till laddare) så stoppar klipparen direkt.
Vet du hur långt bort den hör signalen? Om jag hade klippt slingan när klipparen befann sig mitt på gräsmattan, hade den registrerat även det? Har en gräsmatta som gränsar mot en väg, och är lite orolig över vad som skulle kunna hända om slingan går av, eller vid ett strömavbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.