Efter att ha varit stendöd efter vinterförvaring (felfri innan) så har jag köpt och installerat ett nytt moderkort (1695kr Clas Olsson).
Men problemet är nu att efter 3-20 minuter stänger klipparen av sig helt slumpmässigt! Inga varningar. Det står bara "hej då" på displayen. Nån som varit med om detta? Defekt power-knapp?? Gäller både under klippning och vid laddning.
 
martin43 martin43 skrev:
Efter att ha varit stendöd efter vinterförvaring (felfri innan) så har jag köpt och installerat ett nytt moderkort (1695kr Clas Olsson).
Men problemet är nu att efter 3-20 minuter stänger klipparen av sig helt slumpmässigt! Inga varningar. Det står bara "hej då" på displayen. Nån som varit med om detta? Defekt power-knapp?? Gäller både under klippning och vid laddning.
Efter att ha programmerat klipptider så att det inte är noll verkar den fungera. Konstigt att den stänger av sig även efter en manuell start bara för att det inte finns någon klipptid inlagd.
 
Hej, ny här på forumet.
Jag har anslutit mig till skaran lyckliga robotägare då jag skaffat en Landroid wr 100si. Trädgården delad så jag var tvungen att skapa två områden för roboten att jobba i. Jag får också jobba då jag måste bära den fram och tillbaka varje gång den ska ta framsidan. Det har jag inga som helst problem med.

Jag har ställt in den på att ta kanter två gånger i veckan, men jag lyckas inte få den att köra ett kantprogram efter att jag burit den. Det är som om den avslutar programmet då den lyfts, och sedan påbörjar ett nytt då den sätts ned. Är det någon som vet om det ska vara så?

Sen har jag en fundering kring omsådd av gräs. Sedan förra sommaren har delar av trädgården tagit en del stryk och skulle behöva piffas upp lite. Växer gräset om roboten kör fram och tillbaka över sådden? Eller hur har ni gjort?

Tacksam för alla svar och generella tips jag kan få.
 
Du kan ju alltid avskärma ytan där du sått gräset med tex reglar.
 
Corpes Corpes skrev:
Du kan ju alltid avskärma ytan där du sått gräset med tex reglar.
Ja, den tanken har slagit mig med. Däremot ligger området som behöver sås dikt an mot begränsningskabeln. Men det funkar ju på större delen av området.
 
Jag undrar en sak.
Jag har mycket mossa på ett ställe på landet, den vill fastna där ofta.
Jag har kört med gräsklippare innan men roboten vill ändå inte.
Tror ni de blir bättre om jag lägger lite vikt i hjulen? Eller har ni andra tips
 
S Steph86 skrev:
Hej, ny här på forumet.
Jag har anslutit mig till skaran lyckliga robotägare då jag skaffat en Landroid wr 100si. Trädgården delad så jag var tvungen att skapa två områden för roboten att jobba i. Jag får också jobba då jag måste bära den fram och tillbaka varje gång den ska ta framsidan. Det har jag inga som helst problem med.

Jag har ställt in den på att ta kanter två gånger i veckan, men jag lyckas inte få den att köra ett kantprogram efter att jag burit den. Det är som om den avslutar programmet då den lyfts, och sedan påbörjar ett nytt då den sätts ned. Är det någon som vet om det ska vara så?

Sen har jag en fundering kring omsådd av gräs. Sedan förra sommaren har delar av trädgården tagit en del stryk och skulle behöva piffas upp lite. Växer gräset om roboten kör fram och tillbaka över sådden? Eller hur har ni gjort?

Tacksam för alla svar och generella tips jag kan få.
Jag ger en uppdatering på mitt egna problem. Då roboten är programmerad att köra edge routine är det bara till att ställa den i ytan den ska klippa kanterna i.
 
Hej
Jag har en WG796E.1 och ett problem har uppstått med knappsatsen. Den har svårt att registrera vissa knapptryck och det blir därmed svårt att slå in pinkod. Jag misstänker fukt som ärjat.
1: Kan man lösa problemet på något smidigt sett? Hur plockar man isär den?
2: Vart får man tag på en ny knappsats om det skulle behövas?
3: Kan man programmera/välja bort pinkods krav för att starta upp roboten

Tack
 
D davve-78 skrev:
Har en Landroid WG794E från 2013 som börjat med ett tämligen irriterande beteende. Allt som oftast blir den stående kvar i laddaren efter laddning med "upplyft" som info i displayen. Har även hittat den i trädgården stående med baken mot staketet runt uteplatsen med samma info i displayen.Tilläggas skall, att den vid kollision mot studsmattan, slutar att klippa. Den backar bak, vänder och börjar klippa igen. Inget avvikande rörelsemönster, bara att den slutar klippa. Någon som vet var problemet kan ligga?
Hej Davve-78,
Jag har samma problem...
Hittade du en lösning?
 
D dhanjel skrev:
Har liknande problem, har börjat strula mer och mer. Stannar ett par gånger om dagen med "motor blocked" trots att den inte är det, räcker bara med att starta om.
Sen slutar den allt som oftast att gå tillbaka till laddaren, känns ibland som den inte hittar.noch ibland blir den helt knäpp och bara snurrar runt.

Har börjat klippa gräset med vår gamla Klippo igen, riktigt trpktrå
Hej detta låter kke märkligt men jag läste nånstans om en enkel lösning och det har fungerat för mig, ändra menyspråk till engelska
 
S Saljtjanst skrev:
Hej detta låter kke märkligt men jag läste nånstans om en enkel lösning och det har fungerat för mig, ändra menyspråk till engelska
Det där minns jag också nu när du säger det. Står i ngn gammal tråd...
 
Det fungerade att byta till engelska!!!! Väldigt ologisk lösning, men stort tack!
Nu vänder den utan att stänga av klippmotorn
Vänder vid kollision och klipper vidare.
 
Hehe sanslös enkel walkaround för mig löste det också zoonklippning och det fungerar oxå till 100%:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.