Mac_attack
Hej allihop!

Jag har hört med Gustavsberg och Svedbergs gällande utanpåliggande rör genom duschvägg.
De skriver att man helt enkelt borrar genom duschväggens aluminiumprofil och silikontätar.
Någon som har exempel på hur det blir i praktiken?

Blev lite förvånad över utförandet (är kanske lite skadad efter att ha läst igenom BKR och Säker Vatten m.m.). Är det verkligen fackmannamässigt? Finns det inga snygga täckbrickor eller liknande?
 
  • Ritning av badrum med markerad duschvägg och plan för utanpåliggande rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johnwinroth
Varför skulle det vara något problem enligt säker vatten att dra rören genom ALU proflen på väggen?

Vad uppnår du för annat skydd med en täckbricka, måste ju ändå köra något annat material där med.

Om du inte vill borra kan du ju dra rören efter taket istället då går de ovanför dörrarna.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
En möjlig lösning (äldre duschvägg, men samma princip) :
Äldre duschvägg med vitmålade metallrör anslutna till väggfästen mot kaklade väggar, i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
Johnwinroth Johnwinroth skrev:
Varför skulle det vara något problem enligt säker vatten att dra rören genom ALU proflen på väggen?

Vad uppnår du för annat skydd med en täckbricka, måste ju ändå köra något annat material där med.

Om du inte vill borra kan du ju dra rören efter taket istället då går de ovanför dörrarna.
Menar mest att kraven är hårda i övrigt men här känns det lite oreglerat. Blev lite förvånad över att det inte finns en mer genomarbetad lösning för något som verkar så vanligt förekommande. Men det kanske inte är något större problem i praktiken? Blir kanske snyggt också?

Ja, det är sant. Ovan undertaket dock, annars ser det väl lite lustigt ut?
 
  • Gilla
ringduvaren och 1 till
  • Laddar…
Mac_attack
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En möjlig lösning (äldre duschvägg, men samma princip) :
[bild]
Ja, något sådant såg jag framför mig. Tänker att någon av de stora tillverkarna borde ha ett liknande koncept?
Hade ju varit schysst om man kunde ha en gummitätad profil som matchar aluminium-delen och bara placera runt rören.
 
Johnwinroth
Mac_attack Misacsson skrev:
Menar mest att kraven är hårda i övrigt men här känns det lite oreglerat. Blev lite förvånad över att det inte finns en mer genomarbetad lösning för något som verkar så vanligt förekommande. Men det kanske inte är något större problem i praktiken? Blir kanske snyggt också?

Ja, det är sant. Ovan undertaket dock, annars ser det väl lite lustigt ut?
Jo det finns ju en hel del regler för att få tätskicktet hel och framför allt tät, men båda sidor om duschväggarna befinner sig inom tätskickte men i olika våtzoner.
Men att borra ur en aluminiumprofil är ingen fara som @Hasse Teknik visade.


Jag har själv rör som går högt upp på väggen för att kunna pasera en dörr och gå ner i duschhörnan.
 
Mac_attack
Johnwinroth Johnwinroth skrev:
Jo det finns ju en hel del regler för att få tätskicktet hel och framför allt tät, men båda sidor om duschväggarna befinner sig inom tätskickte men i olika våtzoner.
Men att borra ur en aluminiumprofil är ingen fara som @Hasse Teknik visade.


Jag har själv rör som går högt upp på väggen för att kunna pasera en dörr och gå ner i duschhörnan.
Har du bild på hur det ser ut? Svårt att visualisera framför sig :)
 
Johnwinroth
Mac_attack Misacsson skrev:
Har du bild på hur det ser ut? Svårt att visualisera framför sig :)
Har ingen bild men försökte rita på en bild.

Rören är de gråa linjerna
 
  • Ritad skiss av badrumsplan med dörr, duschhörn och markerade rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Mac_attack Misacsson skrev:
Menar mest att kraven är hårda i övrigt men här känns det lite oreglerat. Blev lite förvånad över att det inte finns en mer genomarbetad lösning för något som verkar så vanligt förekommande. Men det kanske inte är något större problem i praktiken? Blir kanske snyggt också?
Här är en bild på hur det kan se ut när det inte är någon täckbricka och jag tycker det ser snyggt ut: rorgenomforing-dusch_700x234.jpg
 
  • Gilla
Mustafa Isak och 5 till
  • Laddar…
Mac_attack
BirgitS BirgitS skrev:
Här är en bild på hur det kan se ut när det inte är någon täckbricka och jag tycker det ser snyggt ut: [bild]
Ja det såg väl genomfört ut! Jag kanske har oroat mig lite i onödan.
Vet du om glaset specialbeställt/standard eller löst på plats?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Här är en bild på hur det kan se ut när det inte är någon täckbricka och jag tycker det ser snyggt ut: [bild]
Definitivt lättare att hålla rent än versionen med täckbricka.
 
BirgitS
Det är nog standard, när vi gör badrum och det skall vara utanpåliggande vatten, så sätter vi upp duschväggen så den är klar, sen borrar röris igenom profilen/profilerna där rören kommer med ca 1mm större hålsåg än rören typ, blir som på bilden , cleant utan kladd med silicon eller fula täckbrickor.
 
Men gäller att dörrarna är justerade och klara , för sen låser röret ihop dörren och väggprofilen så går ej att justera i efterhand :)
 
Mac_attack
P Patzie skrev:
Men gäller att dörrarna är justerade och klara , för sen låser röret ihop dörren och väggprofilen så går ej att justera i efterhand :)
Precis, med någon form av täckbricka hade man kunnat ha avlånga hål med mer justermån.
Hur som helst så ser det ju inte så knepigt ut som jag först föreställde mig.
Frågan är om vatten kommer rinna igenom och i sådana fall hur mycket, i vårt fall är det ett litet långsmalt badrum (som bilden ovan). Inte jättehärligt om det ligger vattenpölar runt toan efter varje dusch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.