Jag föredrar nog en spridarvagn av kvalite utan att ha testat den där spridaren. Ser inga fördelar med den. Men det beror ju självklart på tomt också, på en liten gräsmatta eller vid lagning/sådd av små partier så är den säkert smidig. Men upp till några tusen kvadrat så skulle jag aldrig köra med en sådan.
Dock just den som du rekommenderar har fått junk betyg på ett gräsmatteforum.
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag föredrar nog en spridarvagn av kvalite utan att ha testat den där spridaren. Ser inga fördelar med den. Men det beror ju självklart på tomt också, på en liten gräsmatta eller vid lagning/sådd av små partier så är den säkert smidig. Men upp till några tusen kvadrat så skulle jag aldrig köra med en sådan.
Dock just den som du rekommenderar har fått junk betyg på ett gräsmatteforum.
Ja OM man nu skall ha en spridarvagn så är det väl bra att satsa på en med kvalitet. Vad jag säger är att med bara 1000m2 ser jag inget skäl för att fylla förrådet med ännu en stor dyr pryl. Slingan är extremt smidig att arbeta med, man anstränger inte handled eller arm och man kan vända med en halvmiss. Den är mycket mer lättarbetad än en vagn. Nackdelar är som med alla handhållna spridare att man står i det eventuella molnet, och den är inte gjord för spridning av större mängder, som tex dressand eller vägsalt. 1000m2 kräver bara en påfyllning med gödsel, så det är inte en faktor. Det finns ju flera modeller av slingspridare och just denna får mycket bra betyg generellt. De som inte gillar den har inte gillat slingapridare per se, vad jag har sett. Min är iaf använd ett par år utan några som helst problem.
 
Att den tar mindre plats är ju klart en fördel. Men det är det enda fördel jag kan se.
De måste gå så mycket snabbare med en spridarvagn och dosen måste ju vara mer kontrollerad tänker jag. Spridarvagn så är det gånghastighet och hålinställning som bestämmer. Med veven så är det ju en 3:e grej att hålla reda på, vevhastigheten. Visst är ju bara en träningsak.
Men släpa runt på 15kg gödsel och veva känns fortfarande inte smidigare.
 
Sorry lite uppdateringar. Sänkt till 13 mm, dressat tunt igen, en giva gödning och la ut lite järnsulfat. Nu börjar gräset avta i tillväxt på höjden och det märks att gräset långsamt blir att tätare, men det kommer ta tid. Har även lyckats gräva bort roten till busken. Roten väger så där 150- 200kg, med jord, kanske 100 utan jord.
 
  • Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
Du tycker inte att det är dags för en bild? :geek:
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
:cool: Nyklippt gräsmatta med synlig rot, gräsklippare i bild och plats där buske tagits bort för expansion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysklippt gräsmatta med synlig rot, gräsklippare i fokus, och plats där buske tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På begäran.
Dubbelklippt, ni ser roten. Green ska expanderas ytterligare 6-7 m, nu när busken är borta. Notera den taffliga infästningen av test med gardenaspridaren
 
  • Gilla
HenrikJoel och 12 till
  • Laddar…
H
trähandtag trähandtag skrev:
[bild] [bild] På begäran.
Härligt, vilken grässmatta
 
F
Fan vad fin klippare alltså. Världsklass.
 
Jo den är verklig i nyskick. 220 timmar. Efter dagens klippning, var det mer grundlig rengöring, blacklappning, skära bort inbränt gräs på skären. Sänker en mm i morgon och klipper igen.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
F
trähandtag trähandtag skrev:
Jo den är verklig i nyskick. 220 timmar. Efter dagens klippning, var det mer grundlig rengöring, blacklappning, skära bort inbränt gräs på skären. Sänker en mm i morgon och klipper igen.
En fråga om att skära bort inbränt gräs på skären. Lyckas du också klämma till fingrarna ordentligt då och då när du roterar förhand eller är det bara jag? Högtryck direkt efter klippning är att föredra... nej jag gör inte heller det men man borde.
 
Har ännu inte hänt, men hört att det kan bli riktigt mycket blodvite! Användaren mjuk tapetkniv, sådan som delar av bladen går att snäppa av. Tar en tredjedel av varje kniv i sidled och kör ett varv runt (11 knivar). Blåser rent med vatten eller luft.
Har dragit ut tryckluft på utsidan av huset. Stoppar slang o munstycke i en uppsatt plåtbrevlåda i samma färg som grunden. Ser snyggt o diskret ut.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Sänkt till 11 mm. Klipper nästan varje dag. Har utvidgat ytan där den gamla busken stod, sått i med krypven. Flytta lyktstolpen ca 2 m mot hushörnan, så att den inte står i gräsmattan. Drygt jobb, gräva en meter djupt hål. Har en muskelbristning i höger bröstmuskel. Kan inte nysa!
I helgen började vi lägga ned 25 mm Pemslang runt greenen. Också ett drygt jobb. Har fått ned 40 m av ca 120 totalt.
Måste sticklufta snart, då ytan är lite väl kompakt.
 
  • Gilla
HenrikJoel och 2 till
  • Laddar…
Intressant! Vart har du hittat stickluftare?
Vad blir det för bevattning?
 
Nu ljuger jag lite! Stickluftaren är en sådan med stjärnor, som sitter med en dm mellanrum och dras bakom åkgräsklipparen. Bredd 1 meter. Har lastat på 50 kg betongsten, så skären går ned ca 5 cm. Den gör ett stick ca 3 cm långt, 5 mm brett och ca 5 cm djupt. Kör runt runt tills det blivit flera tusen luftningshål.

Det blir till er förtvivlan Gardena! Enkelt med reservdelar.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bevattningen är ju inte bara till gräset, utan vi ska lägga ned typ droppvattning i perennrabatten i sydläget, även bevattning till lite odlingslott, samt en engelsk stumpgarden, tror jag det kallas, med hostor, olika azaleor, rhododendron, ormbunkar. Blev lite många kommatecken....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.