Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Se till att bestämma allt tidigt. Gå igenom NOGA elen om det inte redan är bestämt. Har bott en månad i mitt hus nu och det är såklart en del man missat trots att man trodde sig tänkt på "allt"
Ja jag försöker tänka på allt som ska köpas in och bestämmas men det är så klart svårt att komma ihåg precis allt.
 
Det är bra att tänka igenom olika senarion. Hur skall du:
Vattna trädgården?
Tvätta bilen hemma?
Uttag för att dammsuga bilen?
El på altanen?
Laddplats framtida elbil?
Eluttag i kombinationsram vid strömbrytare är trevligt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är bra att tänka igenom olika senarion. Hur skall du:
Vattna trädgården?
Tvätta bilen hemma?
Uttag för att dammsuga bilen?
El på altanen?
Laddplats framtida elbil?
Eluttag i kombinationsram vid strömbrytare är trevligt.
Skönt att höra att det är bra att tänka på dessa grejer då de redan är ordentligt genomtänkta. :)

Vi kommer ha den gamla vattenbrunnen som bevattning till trädgård, leder dagvattnet dit. Även två vattenutkast på huset, ett vid groventrén för att skölja av barnens smutsiga kläder innan de kommer in, och ett på motsatta sidan för att slippa dra vattenslang för långt om en pool ska fyllas.

Då vi kommer bygga en altan med gjuten platta och tak direkt så kommer vi även se till att det blir el utdraget till den.

Vi kommer parkera på flera olika ställen så eluttagen kommer hamna vid de olika entréerna och även i ett uthus där vi kommer göra carport. Tänker mig också att vi helst bör ha ett utvändigt uttag på varje sida på huset, till julgransbelysning ute och annat liknande.

Vi kommer inte satsa på fasadbelysning förutom vid de båda entréerna och längs med huset där vi kommer ha en gång mellan dessa.

Då vi bor på landet med 4 mil till närmsta stad kommer vi inte skaffa en elbil än på ett tag.

Har jag glömt något mer viktigt att tänka på gällande det utvändiga?
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Huset kommer vecka 41! Jippi!! Nu kan vi börja räkna ner. Skönt att huset kommer innan värsta vintern (förhoppnkngsvis). Då har sambon hela semestern på sig att gräva vattenbrunn och enskilt avlopp. Skönt att veta hur sommaren ska spenderas. :crysmile:
 
  • Gilla
Roosen och 2 till
  • Laddar…
Idag fick vi äntligen en tidsplan att förhålla oss till. Slutbesiktningen blir den 6/3 2020. . Om vi nu kan lita på att allt går som det ska. :thinking:

Idag har sambon beställt allt som behövs till jordvärme, avlopp och vatten från Tranås. Blir en kul semester att se fram emot . Beställningsbekräftelsen visade 55000 kronor. Inga roliga pengar men nödvändigt ont. Hade inte varit billigare att ansluta till kommunalt vatten och avlopp så det får ju vara helt okey.

Igår var jag på tomten och klippte gräset. Jag åkte in i kök/vardagsrum och vände. Häftigt att tänka att nästa år ska vi bo där.

Det finns väldigt fina prästkragar på tomten men risken finns att många av dem kommer vara borta på grund av huset nästa år. Prästkragar på en tomt med en uppgrävd del i bakgrunden och ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flimsy och 2 till
  • Laddar…
Idag hade jag och sambon barnvakt för att kunna åka och titta på golv bland annat. Är så mycket enklare att göra sådant utan 3 små rastlösa ungar. Vi åkte till Bauhaus eftersom vi ville titta på BerryAlloc då vi hört av flera att det är bra golv. Tyvärr så blev vi inte ett dugg mer kloka på det.

Våra krav är att det ska läggas i kök/matplats/vardagsrum och tåla skapligt med väta. Vi vill inte få panik så fort ett barn spiller något. Det ska se ut som trä men behöver inte nödvändigtvis vara det. Om det är skapligt pris har vi även tänkt lägga det i allrum, sovrum och kontor. Snyggast att ha det enhetligt enligt oss.

I hallen kommer det troligtvis bli klinker, likaså i badrum och dusch. Vi funderar på något lättskött och tåligt vinylgolv till groventrén och tvättstuga. Där vill inte jag ha klinker eftersom jag inte gillar fogarna och vill att det ska gå att nästintill spola rent golvet. Sambon vill gärna ha klinker i bad och dusch så där lägger jag mig inte i mer än att det ska vara snyggt.

Träimitation vinylgolv med beteckningen "Ek Mirandola" från en skärmdump på en hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här får gärna golvet se ut.
Har ni några tips och åsikter får ni väldigt gärna komma med dem.
 
Avgörande är väl hur trä:et behandlas: lack, olja eller hårdlack. Själv har jag valt hårdlack som ser ut och ger känsla av olja och trä. Det tål väta som jag brukar torka upp ganska snart. Ok jag har inga småbarn men har prioriterat känslan av trä. Lack är ju tåligast men det känns inplastat och inte som trä. Har nu haft mina gamla golv från 30-talet som jag lät slipas om för 8 år sedan och de är i bra kondition.
Trägolv med fiskbensmönster behandlat med hårdlack nära ett hörn av ett orientaliskt matt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnussons2019
  • Laddar…
Jag körde klinker i hallen för att tålalite mer grus, annars skulle jag nog valt marmoleum.
Forbo har trevligast plastmattor tycker jag, finns med matt finnish så det känns lite mer ombonat. Kör samma matta i tvättstuga och badrummen.

Gå gärna in på ett golv/mattvaruhus och kolla på golv, dom har bättre utbud än bauhaus. Jag tycker mattlandet i Göteborg är bra, finns säkert något motsvarande hos dig.

Vinylklick är nog smidigt om man vill slabba. Pergo, Tarkett och Forbo har alla ganska trevliga kollektioner och det känns som att kvalité är likvärdig
 
  • Gilla
Magnussons2019
  • Laddar…
BirgitS
Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Vi funderar på något lättskött och tåligt vinylgolv till groventrén och tvättstuga.
I tvättstuga ska det vara tätskikt på golvet med uppvik på väggen, enklast är ju en våtrumsmatta men annars är det tätskiktsfolie underst som gäller.
 
  • Gilla
Magnussons2019
  • Laddar…
BirgitS
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vinylklick är nog smidigt om man vill slabba.
Är inte fogarna känsliga för slabb?
 
  • Gilla
Magnussons2019
  • Laddar…
Jo det är dom nog, bäst att köra hel matta eller täta fogarna. På ett oljat golv kan ju oljan täta fogarna, är det tillräckligt?
 
  • Gilla
Magnussons2019 och 1 till
  • Laddar…
Idag har det fixats på tomten. Krikonsnår och stenar har fått flytta på sig.
Renoverad tomt med nyklippt gräs, borttagna snår och stenar vid röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgat hus efter trädgårdsarbete, grusväg i förgrunden, jordhögar och rensat område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Spännande!
Nu händer det på riktigt!
 
På fredag ska vi skriva på entreprenadkontraktet. Vi kommer ha ett kontrakt med A-hus och ett kontrakt med byggfirman. Där vi bor fanns inte möjligheten till totalentreprenad från A-hus och vi ville gärna ha de som leverantör. Först var vi helt inställda på totalentreprenad för att verkligen få det så smidigt som möjligt men när vi pratade med Trivselhus så gick det ju inte att frångå något, exempelvis köpa eget golv, så då kändes det viktigare med friheten att kunna bestämma.
 
Bore ändå gå att klämma dom på en totalentrepenad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.