F Fr3drik skrev:
Hej! Tack för en bra tråd! Jag hade exakt samma problem med min Husqvarna och bytte nedre spolarm. Det slutade forsa ut vatten i alla fall, men fortfarande kommer det ut kanske en matsked vatten under ett program. Misstänker att den nedre listen i dörren behöver bytas. Dock har jag inte hittat någon information om hur man byter denna list. Electrolux har en instruktionsvideo för hur man byter den som ser ut som ett upp-och-nervänt U men inte den som sitter i luckan. Måste man demontera luckan?

Tack i förhand för hjälp!
Jag behövde inte demontera luckan, men kanske är annorlunda på Husqvarna.
 
B bjorsi skrev:
Jag behövde inte demontera luckan, men kanske är annorlunda på Husqvarna.
Ok, var det bara att dra bort den gamla och trycka i den nya?
 
A
Ja det är inte svårare
Men kolla att maskinens lucka centrerar i öningen först
 
  • Gilla
ezbe
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja det är inte svårare
Men kolla att maskinens lucka centrerar i öningen först
Vad menar du med att luckans öppning centrerar? Kan luckan vara skev?
 
A
nä maskinen står ojämnt så luckan kanske tar i i ena sidan när man stänger.
har man trälucka på utsidan kan den vara skev
 
Närbild på sprucken spolarm i diskmaskin som orsakat vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Update så här 7 månader senare. Liknande läckage igen men inte lika mycket vatten. Spolarmen sprucken, blir att reklamera skiten till electrolux på måndag och be dem skicka en ny, gratis.
 
Hej,
Lånar tråden lite :)

Har samma problem, att maskinen läcker i framkant, IKEA/Electrolux. Har bytt nedre listen och båda spolarmarna. Fungerade om vi samtidigt tiltade maskinen bakåt...tills i söndags. Nu läcker den igen och nu blir plastplåten under full, och rinner ut i bakkant, samtidigt som det ändå droppar i framkant. Maskinen har också gett felmeddelande id10, för lite vatten, vilket vi löser genom att starta den igen. Vi får detta felmeddelande ibland, både på diskmaskin och på tvättmaskin, då vi har (för) lågt vattentryck.

Jag har slut på ideer, är det dags att ring en reperatör eller är det flera saker som man kan göra själv, typ köpa ny ;) ?

Mvh /Kenny
 
  • Gilla
JockeVid
  • Laddar…
A
fixa högre vattentryck
 
Justerat lufttrycket i hydropressen och kollat filtren på inkommande vatten i aquastop och i diskmaskin, inget bös. Fortfarande samma problem, läcker efter 1 timme och samma felkod i10. Kunde inte blåsa igenom "sensorn" där inkommande vatten ska komma in. Magnetventil? Kan den vara halvkass? Känns som mina gissningar inte räcker långt jämfört med er som vet...
 
A
det läcker inte från avloppslangen längs bak?
det kan ju vara fel i nivåsystemet så att den inte registrerar vatten i maskinen och därmed indikerar i10 och i samma veva då överfyller .
PNC?
 
Nej, vem en del vatten hamnar på plastplåten under och droppar ner
 
  • Etikett på en diskmaskin med modell- och serienummer, tillverkningsinformation och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ojdå
den här var gammal
imponerade att den hållit så länge
är inte all modifieringar gjorda kan man ju börja med dessa.

när vattnet droppar ut och du då öppnar dörren, hur mycket vatten är i maskinen?
är dörrlisten på vänster och höger sida oskadad i höjd med övre korgens gejdrar?
"plastplåten under" menar du droppskyddet eller botten av maskinen?
 
A
men förresten så har väl IKEA 5 års garanti på denna och den kan omöjligen gått ut så kontakta IKEA
 
  • Haha
Cheesen
  • Laddar…
Vattenhöjden är nästan upp till nedre listen, kanske 2 cm under. Listen runt, speciellt vid geijdrarna ser bra ut, Inga skador.

Maskinen är köpt på IKEA fynd med 2 års garanti :(
 
Den understa delen, som samlar upp ev vatten är av plast. Utanför denna finns ingen annan plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.