Hej!

Har en robogräsklippare stiga 520 som inte startar efter vintern. När klipparen står i laddaren lyser lampan på den svarta lådan rött och när klipparen går ur laddastationen och försöker klippa så stannar den och indikerar ”ingen signal” och när jag då tittar på den svarta lådan så lyser den grönt. Har kontrollerar slingan och hittar inga fel. Kan det vara slingan? Eller sändaren? Eller vad felar??
Mycket tacksam för hjälp!
 
  • Svart låda med rött lysande lampa och kablar på ett trägolv, kopplad till robogräsklippares laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C Car78blo skrev:
Hej!

Har en robogräsklippare stiga 520 som inte startar efter vintern. När klipparen står i laddaren lyser lampan på den svarta lådan rött och när klipparen går ur laddastationen och försöker klippa så stannar den och indikerar ”ingen signal” och när jag då tittar på den svarta lådan så lyser den grönt. Har kontrollerar slingan och hittar inga fel. Kan det vara slingan? Eller sändaren? Eller vad felar??
Mycket tacksam för hjälp!
@boltis ?:)
 
Det låter som ett typiskt kabelbrott. Jag skulle börja fundera på om jag har en skarv någonstans.
 
  • Gilla
Car78blo
  • Laddar…
boltis boltis skrev:
Det låter som ett typiskt kabelbrott. Jag skulle börja fundera på om jag har en skarv någonstans.
Ok, tack!
Jag har kollat med en ”signalsändare” och enligt apparaten så är slingan hel. Slingan är lagad på flera ställen. Kan någon skarv vara dålig?
 
Det är som regel skarvarna som brukar bli dåliga. Jag hade börjat kolla dom iaf.
 
boltis boltis skrev:
Det är som regel skarvarna som brukar bli dåliga. Jag hade börjat kolla dom iaf.
Hej igen
Ström har vi men vet inte om den skickar signal. Vilka kontakter är det på den svarta lådan. Vad är vad i de olika färgerna in, vet du det?
6,5 ohm mäter slingan frikopplad.
Bra när roboten funkar men sååå frustrerande när det strular.:(((
Tack igen!
 
C Car78blo skrev:
Hej igen
Ström har vi men vet inte om den skickar signal. Vilka kontakter är det på den svarta lådan. Vad är vad i de olika färgerna in, vet du det?
6,5 ohm mäter slingan frikopplad.
Bra när roboten funkar men sååå frustrerande när det strular.:(((
Tack igen!
@boltis Ytterligare en fråga. Måste roboten söka slingan efter vinterförvaring? Har en Husqvarna hemma (Stigan i stugan) och den ställer vi bara i huset och så kör den ut. Funderar Stigan samma?

Tack!
 
C Car78blo skrev:
Ok, tack!
Jag har kollat med en ”signalsändare” och enligt apparaten så är slingan hel. Slingan är lagad på flera ställen. Kan någon skarv vara dålig?
Nu skriver du att du mätt upp kontinuitet med 6.5 Ohm, men om man bara ser till signalsändaren kan den ge falskt besked pga tex undermålig jordningn.

Har inte Stigan ett entydigt sätt/felsignal att säga att det är kabelbrott?
 
jag följer, har exakt samma med min 523:a. Den gick en dag, sen regnade det lite på natten och efter det "ingen signal".
 
L Lilhamme skrev:
jag följer, har exakt samma med min 523:a. Den gick en dag, sen regnade det lite på natten och efter det "ingen signal".
Hej
Har du prövat att dra en provisorisk slinga? Tänkte att jag skulle göra det för att utesluta att slingan är av och att det kanske är sändaren som är sönder.
 
Precis så har jag gjort. Så i mitt fall är det osannolikt att det är slingans fel.
 
L Lilhamme skrev:
Precis så har jag gjort. Så i mitt fall är det osannolikt att det är slingans fel.
Vad visar sändaren? Samma som på min?
 
Fast grönt sken. Om jag haft kontakten ur och säter i den så alternerar det mellan grönt och rött först ett par ggr. Sedan stannar den på grönt.
 
L Lilhamme skrev:
Fast grönt sken. Om jag haft kontakten ur och säter i den så alternerar det mellan grönt och rött först ett par ggr. Sedan stannar den på grönt.
Samma som min. Min lampa lyser grönt när roboten inte står i laddaren och rött när den är inladdaren.
Roboten är ny för mig (ingick när vi köpte stuga) så vet inte hur man bäst startar upp den efter vintern. Vet du om den måste söka slingan efter vintern eller om den ska starta efter laddning i station?
 
Jag har aldrig gjort annat än parkerat den i laddstationen och tryckt igång den så har den gått enligt det klippschema den hade senast.
 
  • Gilla
Car78blo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.