Ska man tolka Boverket är det byggnadsnämnden på din ort som avgör vad som är lovpliktigt och inte och om din granne har rätt att bygga som han/hon gör.

Murar, plank och skärmtak
För en- och tvåbostadshus krävs inget bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Det är också tillåtet att över sådana uteplatser bygga skärmtak. Skärmtaket får, tillsammans med andra bygglovsfria skärmtak på tomten, inte vara större än 15,0 kvadratmeter. Läs mer om dessa bygglovsbefriade åtgärder här.

Övriga murar och plank kräver bygglov. Men om din fastighet ligger utanför detaljplan behöver du oftast inte bygglov för murar eller plank i omedelbar närhet av en- eller tvåbostadshus.

Om den skyddade uteplatsen, skärmtaket, planket eller muren byggs närmare gränsen än 4,5 meter krävs medgivande av berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt.

Det är byggnadsnämnden i din kommun som bedömer om just din skyddade uteplats kräver bygglov eller inte. Kom också ihåg att även om uteplatsen inte kräver bygglov ska den uppfylla vissa krav, bland annat krav på hållfasthet och bärförmåga.”

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
 
  • Gilla
ilafudi och 3 till
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
Ska man tolka Boverket är det byggnadsnämnden på din ort som avgör vad som är lovpliktigt och inte och om din granne har rätt att bygga som han/hon gör.

Murar, plank och skärmtak
För en- och tvåbostadshus krävs inget bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Det är också tillåtet att över sådana uteplatser bygga skärmtak. Skärmtaket får, tillsammans med andra bygglovsfria skärmtak på tomten, inte vara större än 15,0 kvadratmeter. Läs mer om dessa bygglovsbefriade åtgärder här.

Övriga murar och plank kräver bygglov. Men om din fastighet ligger utanför detaljplan behöver du oftast inte bygglov för murar eller plank i omedelbar närhet av en- eller tvåbostadshus.

Om den skyddade uteplatsen, skärmtaket, planket eller muren byggs närmare gränsen än 4,5 meter krävs medgivande av berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt.

Det är byggnadsnämnden i din kommun som bedömer om just din skyddade uteplats kräver bygglov eller inte. Kom också ihåg att även om uteplatsen inte kräver bygglov ska den uppfylla vissa krav, bland annat krav på hållfasthet och bärförmåga.”

[länk]
Tack för info men allt känns luddigt på något sätt :(
 
O
För att sammanfatta problemet:
På TS tomt har det byggts en pool med ett upphöjt trädäck ända fram till tomgränsen.
Nu gör grannen nästan samma sak och då får TS tokspel, för nu är grannen för nära tomtgränsen!
Frågor på det? :thinking:

Edit: Sen tycker jag att det från bilderna klart och tydligt framgår att grannens staket sitter i direkt anslutning till huvudbyggnaden och dessutom på behörigt avstånd från tomtgränsen. Det ser ju trots allt ut som att både spabadet, trädäcket runt den och en gräsplätt på en 1-1,5 meter får plats där i mellan. Så vad det gäller planket är det inte mycket att diskutera. Möjligtvis kan grannen till vänster på bilden ha synpunkter men mellan de två tomterna finns redan ett redigt plank så de är troligtvis helt överens om den saken.
 
Redigerat:
  • Gilla
stefancrs och 10 till
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Är det någon matematiker som kan svara på hur mycket huset tappar i värde när man har en sådan granne som smäller upp detta :poop:
Tror nog din granne tappar mer i värde än du om man pratar grannar.
 
  • Gilla
  • Haha
Jakobk och 2 till
  • Laddar…
Lite märkligt att du inte kan visa bilder på helheten från din tomt, kan nästan tro att du döljer något.
 
  • Gilla
  • Haha
raggartejpen och 2 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
För att sammanfatta problemet:
TS har byggt en pool med ett upphöjt trädäck ända fram till tomgränsen.
Nu gör grannen nästan samma sak och då får TS tokspel, för nu är grannen för nära tomtgränsen!
Frågor på det? :thinking:

Edit: Sen tycker jag att det från bilderna klart och tydligt framgår att grannens staket sitter i direkt anslutning till huvudbyggnaden och dessutom på behörigt avstånd från tomtgränsen. Det ser ju trots allt ut som att både spabadet, trädäcket runt den och en gräsplätt på en 1-1,5 meter får plats där i mellan. Så vad det gäller planket är det inte mycket att diskutera. Möjligtvis kan grannen till vänster på bilden ha synpunkter men mellan de två tomterna finns redan ett redigt plank så de är troligtvis helt överens om den saken.
HELT FEL sammanfattning :) vi har inte byggt något det fanns på plats redan.
 
P Poolvillan skrev:
HELT FEL sammanfattning :) vi har inte byggt något det fanns på plats redan.
Innebär det att du har dåligt samvete för detta och funderar på att plocka väck området på er tomt? För annars är det ju dubbelmoral så att det skriker om det.

Tycker dock det börjar osa troll här inne..
 
  • Gilla
raggartejpen och 5 till
  • Laddar…
Hmm
Grannar ska man prata o umgås med!
Jag är tjenis med hela gatan !
Nä sura grannar är inget o ha !
Inte smygfota o dyl
Börjar tro att det är inte grannen det är fel på!
Är det inte bättre att du flyttar ut till skogen?
 
  • Gilla
raggartejpen och 2 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Hmm
Grannar ska man prata o umgås med!
Jag är tjenis med hela gatan !
Nä sura grannar är inget o ha !
Inte smygfota o dyl
Börjar tro att det är inte grannen det är fel på!
Är det inte bättre att du flyttar ut till skogen?
Till trollskogen kanske...
 
  • Gilla
raggartejpen och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker det verkar som om TS bosatt sig i ett alldeles för tätt område för att det ska kunna fungera smärtfritt för TS. Verkar som om du skulle behöva en tomtstorlek på minst 2000 kvadratmeter för att kunna vara säker på att grannens helt lovliga påhitt inte skulle behöva påverka er så negativt. Så mitt bästa råd till TS är: inse att ni bor i ett tätt villaområde med alla nackdelar det innebär - eller flytta till ett område med större tomter.
 
  • Gilla
raggartejpen och 4 till
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Måste ta detta vidare såklart och har anmält. Jag ska sätta tyg på pergolan som vägg mot de det funkar väl ?
Har du kollat så du inte behöver bygglov för något på din tomt? Du kan vara säker på att du kommer att få samma anmälan mot dig som du skickat på grannen och om kommunen gör besök kommer grannen garanterat säga att du byggt lika sant.

Så se till att ha ditt klart innan du skickar anmälan mot grannen.
 
  • Gilla
raggartejpen och 2 till
  • Laddar…
Jag orkar inte läsa 8 sidor inlägg, men lägger in detta om ingen redan nämnt det.

PBL 9 kap:
"Undantag för en- och tvåbostadshus inom och utanför detaljplan
4 § För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra små byggnader (komplementbyggnader) krävs det, trots 2 § och föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 7 §, inte bygglov för att
1. med en mur eller ett plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset, om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter,
2. anordna ett skärmtak över en sådan uteplats som anges i 1 eller över en altan, balkong eller entré, om skärmtaket tillsammans med andra skärmtak som har anordnats på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte täcker en större area än 15,0 kvadratmeter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, eller...
"

Bedömningen om det är ett plank eller ej är upp till byggnadsnämnden, kan vara lite olika tolkningar mellan kommuner, men utifrån första bilden ser det för tätt ut för att inte vara ett plank enligt min bedömning. Samt att det står närmare gränsen än 4.5 meter och även anges som högre än 1.8 meter.

Angående uteplatsen brukar bedömningarna vara ganska frikostiga och jag tror rättsfallen säger att de kan vara ok med uteplatser upp till ca 1.2 m. Bedömningarna utgår dock ofta, i de rättsfall jag läst, ifrån huruvida altanen kan tolkas som en volym eller ej, och inte enbart höjden av altanen från marken som många ofta stirrar sig blinda på.


Hur man än gör kan det bli en tråkig situation med grannen. Projektet har kanske gått lite långt för att ta en diskussion om placering och utformning direkt med grannen, som alltid är det bästa för grannsämjan. Oavsett hur relationen är med just denna granne skvallras det ju en del och det är tråkigt att ev hamna på kant med andra grannar pga sånt här.

Vill man ta det vidare så gör en skriftlig anmälan om svartbygge till kommunen, då ska de utreda och meddela beslut till dig som sedan kan överklagas till högre instanser för fler bedömningar av plank/pergola samt uteplatsen och frågor om olägenheter pga insyn osv.
 
  • Gilla
ilafudi och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Buskar och träd kräver aldrig bygglov och får bli hur stora som helst. De måste dock sättas en bit in från tomtgränsen så att man kan sköta utsidan av dem medan man fortfarande står på sin tomt (gäller förstås även plank, staket och spaljéer).

Om ett plank är så glest att det går att se igenom minst 50 % av ytan så är det inte längre ett plank utan en spaljé och sådana brukar kommuner tillåta.
Flika in lite här att det kan komma en gräns när det uppstår olägenheter pga skuggning, skymd utsikt osv. Även om det är ovanligt. Jag har haft ett sånt ärende där vi fick ett beslut från MMD att det faktiskt bedömdes som en olägenhet med skuggningen, så det händer. Överklagades aldrig vidare dock...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Även om de flesta kommuner har 120cm som höjd för en altan/trädäck, så finns det andra som har 90cm, 150cm eller 180cm också.

Om TS granne vill ha sitt insynsskydd så är det dessutom inte svårare än att istället för ett plank sätta upp ett tygsegel som kan dras undan. Samma när det gäller tak på altanen (pergolan). Då klarar sig TS granne undan reglerna om att det inte skall upplevas som en vägg. Ett plank är kanske snyggare i alla fall.

Det finns dessutom flera trådar om hur tät en pergola får vara här på Byggahus.se (om jag inte missminner mig så måste man kunna se himlen mellan reglarna från granntomten/gatan för att den skall anses vara tillräckligt luftig - naturligtvis en regel med undantag för stora tomter).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Poolvillan skrev:
Hej, hoppas på få hjälp och råd från kunniga som kanske varit med om liknande. Vår granne bygger ut sin altan mot tomtgräns. Han ska ha en 5-6 m hög pergola mot oss och bygga in sin jacuzzi i trädäck. Allt detta intill tomtgränsen. Altanen är upphöjd ca 1 m ovan mark. Vi är mitt uppe i en konflikt nu där vi undrar hur vi ska ta detta vidare. Vi har inte lämnat vårt samtycke och vi har anmält detta till kommunen. Dock kommer det dröja med svar de hade mycket nu. Så är det någon som varit med om liknande ? Kan de få igenom sitt projekt ? Här är en bild dock har de bytt ut stolparna till ännu högre nu för att bygga pergola med tak istället för plank mot oss.
Verkar vara ett stort bygge på liten tomt. Jag skulle satt poppel vid gränsen (växer ca en meter per år) och glömt bort bygget. Jag har varit med i ett liknande fall och det tar mer energi än vad man tror. Det gick så långt att jag inte hade lust att gå ut på tomten och se eländet. Det är inte värt det.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.