Hej,

Jag har stora mängder jord (många kubik) som behöver rensas från rötter, stenar och dylikt för att sedan kunna toppa upp med den jorden som behövs och så gräs. Är därför på jakt efter en bra elektriskt jordsåll, såsom Scheppach rs 350. Scheppach rs 350 finns på Bauhaus (https://www.bauhaus.se/jordsall-scheppach-roterande-rs-350) men den är slut i lager enligt dem. Har hittat mängder av den hos olika tyska handlare men inte funnit någon alls som skickar till Sverige.

Är det någon som har några idéer eller tankar kring vart man kan få tag på ett elektriskt jordsåll till en rimlig kostnad (maximalt runt 3500 SEK)?
 
Letar också just nu efter en liten jordsåll och får tacka för tipset om denna. Återkommer om jag hittar något liknande. Hade faktiskt funderingar på att svetsa ihop något själv och denna gav lite idéer om hur det kan göras.
 
Är denna maskin verkligen lämplig för ”flera kubik”?
Hos mig kostar jord 190:-/ton +moms , inkl leverans. Du får med andra ord ca 14m3 för 3500:-..

Med vänlig hälsning, fremax
 
Redigerat:
Finns ju många anledningar varför man vill ta tillvara på befintlig jord. Kolla videon. Snubben fyller en skottkärra via sållen i princip lika snabbt som att lasta direkt.

 
  • Gilla
Eckorre och 4 till
  • Laddar…
Kontakta någon av säljarna på Amazon.de och hör om de vill skicka till Sverige, går ofta att lösa.
 
Jag har pratat med Bauhaus kundtjänst och enligt dem så beräknas den vara åter i deras lager i slutet av maj / början av juni.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag räknade lite på delarna till en hemmabyggd såll av samma konstruktion och material och det blir inte billigare. Bara den perforerade plåten går på en tusenlapp. Konstruktionen som sådan i Scheppachs variant är rätt smart.
 
  • Gilla
Twisted
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Borde det inte fungera bra med galvat nät som man sätter i en ram?
[länk]
Du tänker på att handsikta? Cylindern i maskinen behöver lite styrsel och då funkar det inte med bara nät.
 
Erik_Hansson skrev:
Borde det inte fungera bra med galvat nät som man sätter i en ram?
[länk]
Måste vara ett stadigt nät i så fall. Jag använder, när jag handsållar komposten, en konstruktion av ganska grov sträckplåt inspänd i en ram och även den buktar betänkligt ibland.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
A
Ja, jag tänkte på att handsikta. Men som ni säger behövs det kanske mer rediga grejjer. Gillar idén med trumma!
 
Erik_Hansson skrev:
Ja, jag tänkte på att handsikta. Men som ni säger behövs det kanske mer rediga grejjer. Gillar idén med trumma!
Begagnad gallervält, som modifieras lite ?
 
Fick nu mail från Bauhaus att Scheppach RS400 beräknas komma in till webblager den 5/6. RS400 är lite större och har 360W motor. 200:- dyrare d.v.s. 3.495:-
 
  • Gilla
Twisted
  • Laddar…
windestal
Hur funkar den här typen av maskin om jorden inte är så "lös" till att börja med, utan innehåller mycket smårötter som håller ihop den i kokor tex? Klarar den det, eller åker hela jordkokan igenom, eller går den till och med sönder?
 
Återstår att se, men troligtvis skakas merparten jord ur om inte cylinderns lutning är för brant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.