Precis husspindeln är ofarlig, betten som uppstår ger bara upphov till lite smärta och svullnad.
Värre om det är nära kusinen Luffarspindel som verkar etablera sig i södra sverige.

Har även jag hjusspindel hemma då man bor i ett äldre hus, försöker dock göra rent hus då jag ogillar stora spindlar som mest är aktiva på natten.
 
  • Gilla
Bigge o Monica och 1 till
  • Laddar…
Hör det prasslar på en pappkasse i sovrummet. En jaktspindel 5 cm i dia. fick mig att må illa. Jag har klarat mindre som jag varit sambo med, hade 2 Imse o Vimse men de försvann med katten. De försvann alltid bort och har inte varit i mitt sovrum som den här! Den kryper väl inte upp i sängen? har sängben! Skulle inte klara att den gjorde det!
 
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Upptäckte just en duktigt stor spindel springandes omkring på sovrumsgolvet. Har inte sett något liknande förut så jag är nyfiken på vad det kan vara. Är det en normal spindel som finns i Sverige eller är det en giftig anabolaspindel från Afrika som liftat med bananbåten?
Efter att bott i ecuador några år och vant mig med att man var tvungen att gå med träskor då det kunde vandra skorpioner eller kackerlackor samt en o annan fågelspindel. Så är de svenska hus spinlarna småpotatis.
 
  • Gilla
RolfH och 4 till
  • Laddar…
Sveriges största spindel är ju kärrspindeln. hade en stor husspindel hos svärföräldrarnas källare, han kallade den för sven o brukade kittla den på benet då den stack iväg.
det värsta jag vet är när man ser små vita äggsäckar hängandes i taket.. brukar försvinna snabbt därifrån då.
 
  • Wow
blomknopp
  • Laddar…
G gimpsson skrev:
Sveriges största spindel är ju kärrspindeln. hade en stor husspindel hos svärföräldrarnas källare, han kallade den för sven o brukade kittla den på benet då den stack iväg.
det värsta jag vet är när man ser små vita äggsäckar hängandes i taket.. brukar försvinna snabbt därifrån då.
Oh, nej! Jag som har klarat spindlar så bra men nu...De är ju inte farliga i Sverige. Jag har klappat en fågelspindel men den var i ett akvarium. Jag har blivit klen. Den kom iaf. inte i sängen i natt vad jag vet!
Vad beror det på att man känner så? Finns det i reptilhjärnan?
Den här får heta Godzilla helt klart!
 
  • Haha
Pegasusus
  • Laddar…
G gimpsson skrev:
Sveriges största spindel är ju kärrspindeln. hade en stor husspindel hos svärföräldrarnas källare, han kallade den för sven o brukade kittla den på benet då den stack iväg.
det värsta jag vet är när man ser små vita äggsäckar hängandes i taket.. brukar försvinna snabbt därifrån då.
Helt rätt. Kärrspindeln är störst ( kan bli 8 cm) Äter med förtjusning fiskyngel. Denna hona vaktar sina många ( = hundratals ) ungar, som sitter i ett stort nät i stenskrevan intill. Den var så stor att jag var tvungen att sätta dit en ask tändstickor för jämförelse.
Stor kärrspindel bredvid en ask tändstickor på stenar för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hona av kärrspindel vaktar ungar i nät i stenskrevan, jämförelse med tändsticksask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit : De brukar inte vara inomhus, men är fina ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bossebrus och 1 till
  • Laddar…
Kärrspindel hade jag på min brygga. Några passande citat poppar upp i mitt huvud:

"Napalm now! We need napalm now!"

"Kill it! Kill it with fire!"

"I say we nuke the site from orbit. It's the only way to be sure."
 
  • Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Kärrspindel hade jag på min brygga. Några passande citat poppar upp i mitt huvud:

"Napalm now! We need napalm now!"

"Kill it! Kill it with fire!"

"I say we nuke the site from orbit. It's the only way to be sure."
Det går väl bra om man bränner upp sin brygga. Jag kan inte bränna upp mitt hus för en spindel. Nu har jag inte sett Godzilla (som jag döpte den till) på en vecka. Har vant mig vid tanken på att dela sovrum. Imse o Vimse som jag hade var bara i badrummet och hallen nån gång. De var aldrig gigantiska utan överkomliga. Man får vara glad över tanken på att iaf. håller rent från annat skit!
 
Snailman
Det här är nog den första stora spindel jag sett.

En stor spindel på en vit väggyta nära en hand som indikerar storleken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dvillan
Usch vilken vidrig tråd!
 
  • Gilla
Pegasusus
  • Laddar…
Elda upp era hus omgående
 
  • Gilla
  • Haha
sofftis och 4 till
  • Laddar…
Fimpade just en sån i garaget. "Större Husspindel."
 
  • Ledsen
HasseTeknik
  • Laddar…
Var rädda om dem, de tar hand om andra småkryp. Sköter dem med varsam hand om någon dyker upp. Och blir de så stora finns andra småkryp de tagit hand om.
 
  • Gilla
BjörnKraft och 3 till
  • Laddar…
janwide
Jag sparar också mina men gömmer de för frugan :D
 
  • Gilla
Pegasusus och 1 till
  • Laddar…
Spännande tråd, känner att jag får bidra med ett par hyfsade bidrag!
Har absolut inte ont av kryp, men hajade till när jag nyvaken gick ned till tvättstugan och nr. 2 satt precis i dörröppningen i brösthöjd.
 
  • Stor spindel på en vägg nära öppna rör i en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor spindel på en vit vägg med ojämn struktur nära ett mänskligt finger för att visa skalan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.