Maxwells demon TotalControl skrev:
Håller med :) Jag förespråkar Hunters prylar. MP rotator är lätta att projektera och kräver inte så mycket flöde om ni kör kommunalt. Toro och Rainbird är också proffsprylar men de har jag ingen erfarenhet av.
Finns på ebay från USA.

[länk]
Jag tycker nog också att man ska satsa på riktiga grejer -köper man från rätt ställe så blir det billigare än gardena också...

Själv kör jag RainBird och min erfarenhet är att Hunter är mer eller mindre jämnbördiga med Rainbird men respektive märke har optimerat lite olika och därför kan ett märke passa bättre för en viss installation IMHO.

RainBird 1804 med R-VAN huvuden är motsvarigheten till Hunters MP-huvuden. R-VAN lägger t ex ned lite mer vatten än Hunter MP gör per timme vilket kan vara något man måste vara vaksam på om man har lite sämre flöde. R-VAN huvudena täcker å andra sidan ett större vinkelspann än MP-huvudena (ett R-VAN huvud klarar 45-270 grader). Har man som jag en kombination av större öppna gräsytor och oregelbundna kanter så kan Rainbird vara att föredra då R-VAN huvuden är matchade mot Rainbirds större sprinklers i 5000-serien så man kan blanda 1804 med R-VAN och 5000 med MPR-munstycken och få kastlängder från 2,5 meter upp till 11 meter kastlängd.
 
Yepp kikade på R-van också verkar vara ett bra munstycke.
Att det är MPR mellan r-vans och deras "rotors" visste jag inte. Hade faktisk en hel del huvudbry när jag projekterar mitt system. Jag har både rotators och rotors i mitt system. (30 MP rotators och 15 st I20 rotors) Var tvungen att göra en zon till för jag ville inte blanda typer fast vattenflödet räcker och blir över. (pumpat system från brunn). Den "extra" zonen är lite snål på nederbörd kontra pump kapaciteten skulle behöva få ut mer. Det är MP sprinkler och det är bara 8 st på den zonen. Funderade ett tag att byta till vanlig spray munstycken men ska kika på R-vans.
Vad har du för controller?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Yepp kikade på R-van också verkar vara ett bra munstycke.
Att det är MPR mellan r-vans och deras "rotors" visste jag inte. Hade faktisk en hel del huvudbry när jag projekterar mitt system. Jag har både rotators och rotors i mitt system. (30 MP rotators och 15 st I20 rotors) Var tvungen att göra en zon till för jag ville inte blanda typer fast vattenflödet räcker och blir över. (pumpat system från brunn). Den "extra" zonen är lite snål på nederbörd kontra pump kapaciteten skulle behöva få ut mer. Det är MP sprinkler och det är bara 8 st på den zonen. Funderade ett tag att byta till vanlig spray munstycken men ska kika på R-vans.
Vad har du för controller?
Nu känns det lite som vi kapar tråden här, men jag kör en Rain Bird ST-8 WiFi. Helt OK, men är väl inte jätteimponerad av Appen.

Rain Bird säljs en del på tyska Amazon och ebay, men jag köpte faktiskt alla sprinklers och ventiler etc.från USA. Nu är ju kronan inte jätterolig mot dollarn, men en Rain Bird 5000 grundmodell kostar ca 8 dollar (den är lite kralligare än en Gardena T380 och kastar upp till 15 meter). Toppvarianten med backventil och flödesregulator ligger på ca 15 dollar. En Rain Bird 1800 med R-VAN ligger på 5,5 dollar. Motsvarande pris i europa för 5000 är från €13,70 och uppåt. 1800 med R-VAN startar på €11,90, just nu då dom kör kampanj inför sommarsäsongen. Lägsta priset på en Gardena T380 i tyskland är €21.

Så, "proffssprinklers" från Hunter och Rain Bird är faktiskt billigare än gardena om man köper från Tyskland. Å andra sidan är Gardenas prylar mer tillgängliga i Sverige så det går ju enkelt att köpa en ny spridare när en går sönder...
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
hevi hevi skrev:
Å andra sidan är Gardenas prylar mer tillgängliga i Sverige så det går ju enkelt att köpa en ny spridare när en går sönder...
Fast man kan köpa rätt många och ha på hyllan för mellanskillnaden ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast man kan köpa rätt många och ha på hyllan för mellanskillnaden ;)
Jo, jag kollade nu vad jag betalade från USA förra året och jag köpte ett 20-pack nya 5004PC inklusive munstycksuppsättning för 99 dollar på ebay. Jag använder en shipping forwarder (stackry.com) så jag har en amerkansk adress dit grejerna skickas (oftast med fri frakt), sen packar Stackry ihop paket från flera leveranser till ett och skickar det till Sverige mot en mycket modest avgift -dom saltar visseligen shipping-costen några procent (tror jag) men då man själv får skriva in tulldeklarerade värdet på varorna så finns det för de med flexibel moral möjlighet att ta igen lite av vad man förlorat på gungorna på karusellen, om man så säger:cool:...
 
Skattefusk är inget man ska hålls på med. Det undergräver basen för samhället.
 
  • Gilla
  • Haha
punkhus och 2 till
  • Laddar…
Jag har ett system med 3 gräszoner och två zoner droppbevattning. Gräs täcks av hunter mpr. Mycket nöjd. Controller kör jag stand alone Bluespray, som var en av de första fria wi-fi-controllers. Mycket nöjd.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skattefusk är inget man ska hålls på med. Det undergräver basen för samhället.
Visst. Finns nog mer saker som undergräver sammhället när du ändå håller på och fördömmer. Varför inte ta upp bidragsspridande, VAB-fusk, massmigration osv.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Visst. Finns nog mer saker som undergräver sammhället när du ändå håller på och fördömmer. Varför inte ta upp bidragsspridande, VAB-fusk, massmigration osv.
Nja fast man kan inte försvara illa beteende med att det finns värre saker. Vi slår inte våra barn och säger att det är ok för att någon blev skjuten i rosengård.
 
  • Gilla
  • Haha
kanonkula och 2 till
  • Laddar…
hevi hevi skrev:
Jo, jag kollade nu vad jag betalade från USA förra året och jag köpte ett 20-pack nya 5004PC inklusive munstycksuppsättning för 99 dollar på ebay. Jag använder en shipping forwarder (stackry.com) så jag har en amerkansk adress dit grejerna skickas (oftast med fri frakt), sen packar Stackry ihop paket från flera leveranser till ett och skickar det till Sverige mot en mycket modest avgift -dom saltar visseligen shipping-costen några procent (tror jag) men då man själv får skriva in tulldeklarerade värdet på varorna så finns det för de med flexibel moral möjlighet att ta igen lite av vad man förlorat på gungorna på karusellen, om man så säger:cool:...
Tack för tipset om hur man får hem varorna på enklast sett!
Tror dock jag väljer att tulla för rätt summa om det blir av.
 
Tack för alla tips! Det blir ju lite nytt att tänka på, samt nya system att sätta sig in i.

Har lagt på 1 ton dress, stickluftade innan och stödsådde med 1 kg krypven innan dress. Har sänkt klipphöjden till 15 mm och klipper varannan dag. Ännu manuell bevattning. Man brukar säga att det går att sänka klipphöjden med 1 mm i vecka, eller går det att ta 2 mm i stöten?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag köpte också från ebay och USA.
[länk]
De skeppa direkt utan forward.
Var så nöjd att det gick så smidigt så jag beställde en sådan här därifrån också fast de inte har den listat på ebay. Tydligen hade han tillgång till US biggest retailer.
När vi ändå nerdar ner oss.
[länk]
Hur många tusen kvadrat har du??
 
  • Gilla
TorbjornL
  • Laddar…
Har bara runt 1100m2 som ska bli gräsmatta.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har bara runt 1100m2 som ska bli gräsmatta.
Jag rekommenderar Earthway 2750 för allt upp till ett antal tusen kvadrat. Otroligt smidig och effektiv. Du får plats med gödsel till drygt 500m2 i påsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.