Snailman
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inget om dessa klingor men billiga är de i all fall! 149 kronor för ett trepack borde vara svårslaget.

[länk]

Gäller 2019-04-15 till 209-04-21.

[bild]
Blev en sån med 30% rabatt
 
Snailman
F fsn skrev:
15/4 kommer minihylsnyckelsats med bitsfäste för 80 spänn. En eller två sådana är givna.
Verkar vara bra, blev en med 30% rabatt.
 
Snailman Snailman skrev:
Verkar vara bra, blev en med 30% rabatt.
Tråkigt att den slutade med 12 bara..
 
F Fluxor skrev:
Jag har bara lågbudgetborrar till min lilla kombihammare. De fungerar prima. Dock lossnade skäret sist det borrades, men då borren kostade 59:- så fick den gå vidare. Dock kan man ju alltid löda fast det igen, tips för den snåle. Tror det var 24mm borr från Jula. Vad motsvarande Hilti kostar vågar jag inte tänka på. Säkert hundratusenmiljoner!
Julas borrar är inte så bra. Budgetborrarna från Bauhaus har mycket bättre kvalitet.

@Anders $, använd spräckkilar istället för snigeldynamit. Blir mycket billigare, särskilt i längden. Jag har en tråd om att använda dessa (med många tips från olika postare):
- https://www.byggahus.se/forum/threa...ina-baesta-vaenner.324443/page-4#post-3093020

Där finns några bilder på stora stenar också...
 
  • Gilla
Solvskaftet och 1 till
  • Laddar…
Jag åkte förbi i morse och köpte på ren spekulation (jag är pryl-nörd) den batteridrivna lödpennan:
- https://www.lidl.se/sv/erbjudanden.htm?articleId=19959

Har hunnit testa den också...
...och den fungerade väldigt bra under den tid korta tid jag testade den. LED-lampa för att man skall kunna se bättre, men framförallt blixtsnabb på att värma upp spetsen trots att den är begränsad till bara 8W.

Jag kommer nog att använda denna vid mindre löd-jobb istället för att plocka fram min vanliga lödstation, som tar en evighet att värma upp (säkert tre minuter i alla fall).

Tre års garanti på produkten också, även om jag tyvärr redan har tappat bort kvittot.
 
3Joule är kanske lite tamt för att borra + 20mm hål i natursten.
Jula med flera har ju maskiner som slår lite hårdare.
Jag köpte en Einhell TE-RH 38 E ( 9 Joule)
den borrar helt ok så länge den lever... ( sen trillar det ut småbitar av stålkulor genom chucken)
å andra sidan fick jag pengarna tillbaka.

å varva 3-4 borrar för att hålla ner temperaturen i borrspetsen.
Byt inte borrtillverkare om du växlar borr i samma hål då det kan skilja lite på borrad diameter, nästa borr riskerar nypa och då gör det ont. dessa (billiga) maskiner har inte nån vridmomentsbegränsning.
 
Redigerat:
H hyggabus skrev:
3Joule är kanske lite tamt för att borra + 20mm hål i natursten.
Jula med flera har ju maskiner som slår lite hårdare.
Jag köpte en Einhell TE-RH 38 E ( 9 Joule)
den borrar helt ok så länge den lever... ( sen trillar det ut småbitar av stålkulor genom chucken)
å andra sidan fick jag pengarna tillbaka.

å varva 3-4 borrar för att hålla ner temperaturen i borrspetsen.
Byt inte borrtillverkare om du växlar borr i samma hål då det kan skilja lite på borrad diameter, nästa borr riskerar nypa och då gör det ont. dessa (billiga) maskiner har inte nån vridmomentsbegränsning.
Har en sådan här, https://www.proffsmagasinet.se/verk...LxS2QxfBYQsrjoHqCtDLy_IWmQMm0cbxoC3fIQAvD_BwE, hemma. Är den för klen eller?
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Har en sådan här, [länk], hemma. Är den för klen eller?
Beror väl på hur många hål det gäller, men är det mer än ett par enstaka så kommer ta lång tid/gå hårt åt maskinen. 20mm är i övre kanten för den där maskinen bara i betong, och natursten är rejält hårt (de flesta/vanligaste typerna iaf). Allting går ju, men det är inte vad den där maskinen är avsedd för riktigt.
 
Jag har en Metabo UHE 28 , utgången modell, som skall ge 2.4 Joule.
(www.farnell.com/datasheets/11923.pdf )
Det var efter att jag nära nog bränt den på att borra ett hål i granit jag beslöt mig handla större maskin.

Å andra sidan kan man ju hyra en stor maskin och göra fler hål på kortare tid.
har man riktigt bråttom hyr man släpvagnskompressor och bergborr, då tar det fascinerande kort tid i jämförelse .:)
 
F Fluxor skrev:
Jag har bara lågbudgetborrar till min lilla kombihammare. De fungerar prima. Dock lossnade skäret sist det borrades, men då borren kostade 59:- så fick den gå vidare. Dock kan man ju alltid löda fast det igen, tips för den snåle. Tror det var 24mm borr från Jula. Vad motsvarande Hilti kostar vågar jag inte tänka på. Säkert hundratusenmiljoner!
Löda hammarborr för 59 kr?

Då har man jävligt mycket fritid eller är riktigt dumsnål :D
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
End End skrev:
Löda hammarborr för 59 kr?

Då har man jävligt mycket fritid eller är riktigt dumsnål :D
Det var ett spartips till den snåle
 
Nästa vecka är det verktygsdags igen. Ett gäng 12V-maskiner som påminner väldigt mycket om Bosch 12V-maskiner. Jag har Bosch lilla "vinkelslip" och det är ett riktigt användbart litet verktyg så om Lidls håller hygglig kvalitet kan det nog vara ett prisvärt köp.
 
Borrkasetterna med träborrar ser prisvärda ut för 29:90 kr.
 
nanowire nanowire skrev:
Borrkasetterna med träborrar ser prisvärda ut för 29:90 kr.
Be dock att få kolla på hur de är slipade innan du köper dem. Mina borrar från Lidl får en glasspinne att verka vass.
 
  • Haha
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
G gronfelt skrev:
Nästa vecka är det verktygsdags igen. Ett gäng 12V-maskiner som påminner väldigt mycket om Bosch 12V-maskiner. Jag har Bosch lilla "vinkelslip" och det är ett riktigt användbart litet verktyg så om Lidls håller hygglig kvalitet kan det nog vara ett prisvärt köp.
Jo, den slipen blir svår att låta bli.. Har sneglat på Boschen innan, den ser ut att vara väldigt smidig i diverse trånga lägen. Har inte kunnat motivera den dock, då användningsfrekvensen inte skulle bli så hög att priset gick att rättfärdiga.

Vad har du bla tyckt att den varit bra att ha till?

Men nästa vecka vågar jag chansa, för samma pris som en Boschslip utan batteri, får man en Lidl-slip, en 12V multimaskin, 2 batterier på 2.0Ah, ett extra 4Ah batteri, 21 kapskivor och två väskor.

Såg att svetsen sålde för 799:- nästa vecka, den kan iaf jag rekommendera. Har avhandlats tidigare i tråden. Väldigt användbar.

[EDIT] Hittade en video på dutuben, där en gubbe kör en Bosch och en Parkside mot samma material. Det vetenskapliga värdet av jämförelsen får nog anses vara begränsat, men man får en liten hum om vad maskinerna duger till. Kul sak som hände på slutet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.