Pontus95 Pontus95 skrev:
Att de bara klippte 2 gånger förra året är ju otroligt rimligt, skulle bli förvånad om jag hörde om någon som klippt mer än så, växte ju inget alls
Sen finns det ju dom som bor i övre halvan av Sverige som inte hade skogsbränder och uttorkade gräsmattor förra sommaren ‍ / Mvh norrbottning som klippte minst en gång i veckan som alla andra somrar
 
  • Gilla
ltmrt
  • Laddar…
Första åren i hus såg vår gräsmatta likadan ut. Det var renovering inne, graviditet därefter kolikbebis och sömnbrist i 2,5 år. Gräsmattan var verkligen sista prio. Bilen med. Överleva var de årens motto. Sen skaffade vi en robot. Däremot tas fortfarande kanterna extremt sällan, gräsmattan är som en gammal åker/hage (troligen för att den är en gammal åker/hage) och en enveten mullvad som gräver upp och underminerar men som den blödiga djurvän jag är får den hållas trots att sen orsakat skada på roboten ett par tre gånger. Nu har jag dessutom grävt upp kanske 10 kvm och sått äng. Blir det lyckat ligger 30-tal kvm på framsidan i ”farozonen” att bli äng med.
Turligt nog består mina tomtgränser av väg, hage, hage och hage och varken kor eller bonde bryr sig ett dugg om oklippta kanter eller maskrosor.
Och staketet består av stolpar från ett gammal gunnebostängsel vi fick ta ner när vi flyttade in och som vi ersatte med ett fårnät för att hålla barnet borta från elstängsel och väg. Inte speciellt tjusigt men väldigt funktionellt. Stolparna är nedgjutna till faen själv ungefär. Det får bli jobbet den dagen jag går i pension att gräva upp dem.
 
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle nog vilja påstå att du har större problem med dig själv än med dina grannar.
Om de bara vill klippa gräsmattan ett par gånger om året, tar hjälp av släktingar, är rökare, putsar på sin bil eller inte använder sitt uterum så är det väl deras ensak.
Sköt du ditt och strunta i grannarna.
 
  • Gilla
  • Älska
JohannaLi och 7 till
  • Laddar…
Förra året försökte jag hålla mattan i trim men torkan förstörde den . Å året innan var den så där men försökte allt . Men nu har hunden fått för sig att gräva em grop så nu får det vara . Bor vid skogen så mossan trivs bra . Har nu insett att det finns viktigare saker i livet än en gräsmatta tex lira boll med lillgrabben på den . Om du vill ha en perfekt gräsmatta utan ogräs så lägg konstgräs .
 
  • Gilla
JohannaLi och 1 till
  • Laddar…
M Mikolino skrev:
Jag gillar min gräsmatta, försöker sköta den så gott jag kan genom att göda, klippa (nyss beställt robotklippare) och allmänt hålla koll på den (som tyvärr inte förra ägaren gjorde så bra, men helt godkänt)

Iaf. Vi köpte huset för 6år sedan, fick efter något år fin matta och grannen skötte sin hyffsat, men de sålde huset till ett par sena 90talister för drygt 2 år sedan....

De skiter fullständigt i sin utemiljö, speciellt gräsmattan och ogräs som växer överallt!

Hade dem klippt en gång varannan vecka så hade jag varit nöjd, men förra sommaren blev det klippt 2ggr, och än i år har inget hänt med resultatet gräs blandat med tusentals maskrosor allehanda andra ogräs o växtlighet är minimum 30cm och uppåt.

Detta sprider ju sig som bekant i närområdet och jag har väldigt svårt att hålla invasionen stången på min sida :(



För att ge en bild av karaktärerna så är hon (de har nyss fått barn....) en sådan mamma som röker för fullt, både under graviditeten och nu efter! Han arbetar som snickare, men staketet han efter mycket om o men lyckades få upp mot vägen hade jag haft grova betänkligheter om en betald hantverkare hade satt upp hos mig!
Nästan alltid när något skall göras utomhus så måste dem ha hjälp av hela släkten (klippa häck, bygga småsaker osv.) trots att de iaf. verkar vara vid god hälsa och unga!

De är även av den typen som de få gånger dem väljer att t.ex klippa mattan så blir det kl. 19.30 Lördagkväll när vi har gäster i trädgården!................

Men bilen/bilarna har han (även hon) full puts på!

Direktkommunikation har hittills (i trevlig ton, lite subtilt) inte fungerat! (har kanske 3-5 chanser per år att ens se dem!

Hjälp!
Herregud människa!

Funderat på ordspråket: Sköt dig själv och skit i andra

Inte ens när de väl klipper gräset så är du nöjd!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Kanske tänker de bara på miljön, dvs vill främja biologisk mångfald och öka bin och humlors möjlighet till att hitta blommor av olika slag. Eller gillar helt enkelt inte hur en "gräsmatte-öken" ser ut. Mycket finare med lite vackra gula maskrosor i ;)
Själv har jag seriöst funderat på att göra om delar av min gräsmatta till ängsmark för mångfaldens skull, men även för att jag tycker att vanliga gräsmattor är tråkiga, än har det inte blivit av då det skulle öka fästingproblemet, samt helt enkelt är en massa jobb att konvertera på riktigt.

Nu vet vi ju inte hur illa det ser ut, men oklippt gräsmatta med ogräsogräs r sällan som ovårdad tomt. Det handlar oftast om att det blir skrotupplag på tomten och liknande.

Fundera också lite på vad gott det gör dig att döma dina grannar så hårt. Vad gör det dig om de inte använder sin fina uteplats, om de inte vill ingå i granngemenskapen, om de har ett bilintresse snarare än trädgårdintresse, osv? Hade deras gräsmatta varit mer ok om de varit annorlunda på de andra punkterna? Tänk istället vilken tur du har att deras största fel är att de inte gör väsen av sig!, skulle alla gånger välja dessa grannar över sådana som har högljudda grillfester till sent på nätterna, eller sitter och spionerar på oss från sin uteplats, eller behöver ha 20 min pratstund varje gång man ser dem, osv. Försök se det positiva istället.

Tror du blir lyckligare om du planterar häck eller liknande mot grannarna som dels låter dig slippa se "eländet" och dels minskar inblåsta ogräsfrön, än du blir av att försöka ändra på dina grannar. Du har faktiskt ingen rätt att bestämma hur de vill ha det i sin trädgård.
Jag tycker också gräsmattor är öken, men så bor jag på en vildmarkstomt också försöker aktivt omvandla den lilla bit gräsmatta jag har till mossmatta med blommor på, oerhört mycket charmigare.
Men tycker synd om ts som måste bo granne med wt tröttmössor. Röka under graviditeten. Hjälp.
 
  • Älska
CCPusher
  • Laddar…
Jag tror att dom köpte villan med trädgård just för att dom vill kunna låta barnet/barnen leka ut ”när som helst”.



Både jag och min fru ville att vi skulle bo i villa om vi skaffade barn. Vi bodde i bostadsrätt när vi fick barn, första året sov barnen sällan ute pga att vi inte hade egen trädgård. När barnen var lite drygt ett år så flyttade vi till villa.
Så fort vi flyttat så började vi låta barnen sova ute i vagnen. Första våren byggde jag staket så att barnen kunde vara på tomten utan att rymma. Barn tre har sovit i vagn ute mer eller mindre från födseln.

På två sidor av vår tomt har vi allmänning som kommunen äger och sköter, den klipps två gånger per år, förra året klipptes den bara en gång pga torkan. Grannen vi har på andra sidan av ena allmänningen, han tog ganska tidigt efter att vi köpt huset, å sågade ner flera aspar, när man sågar ner aspar så skjuter rotsystemet ut maaasssooor med rotskott om man inte försöker döda rotsystemet. När jag märke att det började komma rotskott på vår tomt så tog jag och borrade & slog i 100-talet EcoPlugg i stubbarna, två tredjedelar köpte jag och tredje tredjedelen köpte grannen.
Senaste åren har grannen tagit ner massor med träd på sin tomt, bla en gran som har stått precis i kanten på allmänningen.

Där jag växte upp så hade vi en åker på baksidan av tomten dom första åtta-tio åren innan kommunen köpte marken och planlade den till tomtbebyggelse.
 
Mikael_L
Om inlägget är på allvar så föreslår jag att ni helt enkelt köper grannens fastighet och gör slut på lidandet.
Om inte det fungerar tycker jag att ni ska sälja och flytta till ett område som bättre motsvarar dina förväntningar på grannskapet.
Vad grannarna gör eller inte gör med sin gräsmatta och sina ungar är ju deras sak.
De behöver inte klippa en millimeter om de inte vill, de får fostra ungarna som de vill och 19.30 är helt ok att köra klippare utomhus. Och du har att leva med det.
Ett plank kanske annars kan vara en tillfällig lösning. Med tanke på omfattningen av dina synpunkter föreslår jag bygglovskrävanade höjd så du slipper se något. Även maskrosfrön kommer att möta visst motstånd. Din kommun kan hjälpa dig vidare med exakt information i saken, det brukar vara lov på allt tätt över ca 1100 mm och du behöver nog minst 1800. Låt sedan klängväxter av typen klätterros ta sig upp så får du en meter till och har sedan en rätt bra fröstoppare.
 
  • Gilla
Havskatten och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hepp
[länk]
[länk]
Tack för förklaring. Jag trodde det var en felskrivning.:)
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Synd att vi i Sverige har sån djupt rotad tradition att det ska vara glesa låga staket eller liknande mellan tomterna...
Ambitionerna och kunskapen är helt enkelt olika. Önskan till "privacy" likaså.
I England är det väl mer regel än undantag att man har 2 m helt plank mellan trädgårdarna. Varför ska det vara så konstigt i detta landet och kräva bygglov etc?
 
  • Gilla
SnickareHobb och 4 till
  • Laddar…
va folk tog illa upp ang. white-thrash repliken då :crysmile:

Men röks det under graviditeten så är det fan legitimt att kalla denne för white-thrash!

Sen är det inte ok att starta sådana här trådar utan bilder :p
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
För att uppmuntra TS, föregår jag med gott exempel med en bild på min egen Gettogräsmatta.

Ovårdad gräsmatta med gula blommor och högt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Nyfniken och 24 till
  • Laddar…
kisumisu
Oj vad du låter grinig.

Du kanske inte har småbarn eller haft det för 20 år sedan?
Kanske haft hela släkten och dagis som hjälpt till??

Nu kanske jag är lika grinig.
Men blir trött på folk som ska hacka på andra att dem måste fixa saker och du dessutom blir grinig när dom klipper gräset efter en viss tid, var glad dom klipper gräset då som du gnäller att dom ej klipper tillräckligt!!!

Det är inte lätt med småbarn och sen om man på det har ett jobb där du jobbar oregelbundna tider är kanske tom iväg på resejobb dvs inte ens hemma på flera veckor.
Alla har inte 9-17 jobb, anhöriga, släkt, vänner eller för den delen lugna barn, är enorm skillnad på barn och barn!
Har själv barn som kräver uppmärksamhet 7-23, ibland tom oroliga nätter. Många gånger ensam då vi båda INTE har 9-17 jobb....



Ska man bara därför inte få bo i eget hus?

Sedan tycker jag gräsmatta är en bagatell, du skriver om bilar. Var glad dom sköter bilarna då och inte har en bilskrot bredvid dig.

Vi hade själva en sådan granne som gnällde på oss om allt och att vi skulle tom nästan sköta deras häck men som var på deras tomt. En häck som jag varken gett tillåtelse eller motsägelse mot (var ditplanterat av gamla ägare varken mig eller dom).

Dom hade småbarn men hade hjälp 24/7 verkade det som, då de var jämt andra som ordna saker där och såg till barnen.

Tack och lov skilde dom sig och flyttade!

M Mikolino skrev:
Jag gillar min gräsmatta, försöker sköta den så gott jag kan genom att göda, klippa (nyss beställt robotklippare) och allmänt hålla koll på den (som tyvärr inte förra ägaren gjorde så bra, men helt godkänt)

Iaf. Vi köpte huset för 6år sedan, fick efter något år fin matta och grannen skötte sin hyffsat, men de sålde huset till ett par sena 90talister för drygt 2 år sedan....

De skiter fullständigt i sin utemiljö, speciellt gräsmattan och ogräs som växer överallt!

Hade dem klippt en gång varannan vecka så hade jag varit nöjd, men förra sommaren blev det klippt 2ggr, och än i år har inget hänt med resultatet gräs blandat med tusentals maskrosor allehanda andra ogräs o växtlighet är minimum 30cm och uppåt.

Detta sprider ju sig som bekant i närområdet och jag har väldigt svårt att hålla invasionen stången på min sida :(



För att ge en bild av karaktärerna så är hon (de har nyss fått barn....) en sådan mamma som röker för fullt, både under graviditeten och nu efter! Han arbetar som snickare, men staketet han efter mycket om o men lyckades få upp mot vägen hade jag haft grova betänkligheter om en betald hantverkare hade satt upp hos mig!
Nästan alltid när något skall göras utomhus så måste dem ha hjälp av hela släkten (klippa häck, bygga småsaker osv.) trots att de iaf. verkar vara vid god hälsa och unga!

De är även av den typen som de få gånger dem väljer att t.ex klippa mattan så blir det kl. 19.30 Lördagkväll när vi har gäster i trädgården!................

Men bilen/bilarna har han (även hon) full puts på!

Direktkommunikation har hittills (i trevlig ton, lite subtilt) inte fungerat! (har kanske 3-5 chanser per år att ens se dem!

Hjälp!
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
När man läser trådar i denna stil blir man bara nöjd över att inte ha några närliggande grannar :rofl:

Förra sommaren klippte jag gräsmattan en gång bara för att få bort aspens alla rotskott som höll på att ta över på gräsmattan, förrförra sommaren klippte jag den inte alls. Då hade jag fullt sjå med renovering också.;) Den enda människa som brydde sig om min oklippta gräsmatta var min kära mor, det lär hon även göra denna sommar också.

P.s. mossa är också grön, och betydligt mer lättskött än gräs :cool:
 
  • Gilla
Tornugglan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.