Som sagt, misstänker detta är relaterat till pollen som skapar en klistrig massa. Har svårt att se att silikon etc skulle hjälpa till.
I värsta fall får det bli ett extra byte av knivar eller rengöring när detta sätter in.
 
Har man sileno life så ska man ju kunna spola av klipparen under med trädgårdsslangen. Kan vara värt att prova.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
TJennare
Har en worx 791 e nu och funderar på att byta upp mig men det står i valet mellan gardena 1300 och en automower 315. Vilken tycker ni att jag ska välja av dem. Är det mycket strul med gardena eller funkar dom bra eller rent av problemfitt.
 
F fredsknekt skrev:
TJennare
Har en worx 791 e nu och funderar på att byta upp mig men det står i valet mellan gardena 1300 och en automower 315. Vilken tycker ni att jag ska välja av dem. Är det mycket strul med gardena eller funkar dom bra eller rent av problemfitt.
Klipprincip, styrning och övrig logik är mer eller mindre identisk mellan Husqvarna och Gardena. Kommer att funka bra oavsett vilken du väljer.
Gardena har sitt "smart-system" om du vill styra och dona med appar och bevattningssystem. Klipparen kan även uppgraderas av slutanvändaren.
HQ har Bluetooth-funktion och kan utrustas med Connect som via mobilnätet styr och övervakar klipparen.

Hq är dyrare och får anses vara toppmodellerna i dessa familjer av klippare.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
F fredsknekt skrev:
TJennare
Har en worx 791 e nu och funderar på att byta upp mig men det står i valet mellan gardena 1300 och en automower 315. Vilken tycker ni att jag ska välja av dem. Är det mycket strul med gardena eller funkar dom bra eller rent av problemfitt.
Jag har inte ägt någon Husqvarna själv men har några kompisar som har såna. Har även en kompis som har en McCullough som också är Husqvarna i grunden. Jag kan inte säga att jag märker nån direkt skillnad på dom jämfört med min Gardena. Att jag valde Gardenan istället för McCulloch (som är ännu billigare) beror på smart-delen.
 
  • Gilla
whatever
  • Laddar…
J
Kanske har tagits upp förr, men vet någon om man kan eftermontera Gardena Smart (eller vad det nu heter) Funktionen så att man kan appstyra den i alla fall.
Går det? På egen hand. Åf kanske klarar, men vill undvika att betala X tusen om det är en enkel operation på egen hand.

Köpte en Sileno 1000 förra året.
 
J jaronsso skrev:
Kanske har tagits upp förr, men vet någon om man kan eftermontera Gardena Smart (eller vad det nu heter) Funktionen så att man kan appstyra den i alla fall.
Går det? På egen hand. Åf kanske klarar, men vill undvika att betala X tusen om det är en enkel operation på egen hand.

Köpte en Sileno 1000 förra året.
https://hyrep.e-line.nu/Produkter/G...adering_till_Gardena_Sileno_Smart?id=19066-99
 
J
E etompau skrev:
[länk]
Tack för det!

Trodde dock man skulle kommit billigare undan..
 
Intressant, har själv funderat på om det går men aldrig hittat något sånt där uppgraderingskit.

J jaronsso skrev:
Kanske har tagits upp förr, men vet någon om man kan eftermontera Gardena Smart (eller vad det nu heter) Funktionen så att man kan appstyra den i alla fall.
Går det? På egen hand. Åf kanske klarar, men vill undvika att betala X tusen om det är en enkel operation på egen hand.

Köpte en Sileno 1000 förra året.
Jag har en smart och ärligt talat så är kopplingen till mobilen inte fantastisk. Många saker måste fortfarande göras på klipparen, det man kan göra via mobilen är i princip att ändra schemat, starta klippning och skicka hem klipparen till laddstationen.
Att man får larm om klipparen har fastnat är naturligtvis väldigt smidigt, men jag vet inte om jag skulle betala 3000:- för att uppgradera. Som tur var så valde jag att köpa en smart direkt och då kostade det bara ca 1000:-.

Robonect är kanske ett alternativ? Jag tror att du får fler funktioner men utgår också från att du inte kan uppdatera klipparens mjukvara så som du kan med en officiell smart.
https://www.robonect-shop.de/
 
I förlängningen ger Smart-systemet fler möjligheter, förutom kopplingen till klipparen så finns det styrning av bevattningssystem, pumpar, mätning av markfukt/sol/temp mm.
 
E etompau skrev:
I förlängningen ger Smart-systemet fler möjligheter, förutom kopplingen till klipparen så finns det styrning av bevattningssystem, pumpar, mätning av markfukt/sol/temp mm.
Fast är det verkligen så? Bevattningen kräver väl en egen gateway?
Det här är inte samma gateway som följer med klipparen: https://www.bauhaus.se/bevattningssystem-gardena-smart-irrigation-control
 
G golfgreen skrev:
Fast är det verkligen så? Bevattningen kräver väl en egen gateway?
Det här är inte samma gateway som följer med klipparen: [länk]
Svar vet ej. Utgick från att konceptet "smart" erbjöd, förutom koppling till klipparen, även styrning via radio, de andra prylarna i systemet.
 
E etompau skrev:
Svar vet ej. Utgick från att konceptet "smart" erbjöd, förutom koppling till klipparen, även styrning via radio, de andra prylarna i systemet.
Trots att jag undersökte det här innan mitt köp så vet inte jag heller egentligen.
Det finns tydligen andra gateways för bevattning som ser mer ut som den som följer med klipparen: https://www.kjell.com/se/sortiment/...gardena-smart-water-control-startpaket-p48968
 
Ja det tycks bara finnas en "Gateway", den stödjer sedan styrning av klippare, bevattningssystem och sensorer.
Den som det länkades till på Bauhaus anges som en specifik bevattningsstyrning som då kräver en Gateway (fyrkantig box).

"smart Irrigation control" (runda hörn på lådan) har 6 utgångar för ventilstyrning via 24 V.
 
Redigerat:
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja det tycks bara finnas en "Gateway", den stödjer sedan styrning av klippare, bevattningssystem och sensorer.
Den som det länkades till på Bauhaus anges som en specifik bevattningsstyrning som då kräver en Gateway (fyrkantig box).

"smart Irrigation control" (runda hörn på lådan) har 6 utgångar för ventilstyrning via 24 V.
Aha, då förstår jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.