Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H Huzzbutt skrev:
Är forskning på fission förbjudet i Sverige?
Det var
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Hur utvecklades kärnkraften?
Genom forskning, särskilt i Tyskland före och under andra världskriget. Det amerikansk-brittiska Manhattanprojektet bidrog också till stora framsteg.

Jag vet dock inte vad din poäng är, att Nazityskland utvecklade fission och vi därför ska satsa på storslagna statliga projekt? Jag gissar att det inte är poängen.

Så tar vi istället den bredare vyn att fission var något det forskades mycket på under första halvan av 1900-talet, vilket av krigsskäl intensifierades under andra världskriget och som bar kommersiell frukt under 1950-talet och som i varierande grad hållits tillbaka sen 80-talet så har jag svårt att se det pekande med hela handen följt av ett framgångsrikt utfall som jag gissar att du ser.

Jag gillar kärnkraft, men jag ser inte liknelsens relevans. Ställde vi om hela samhället för att utveckla kärnkraft? Nej.
 
Malmgren!
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det var

Det vore kul om du kunde visa upp lagtexten i vilket förbudet gjordes gällande.
(Spoiler: den finns inte)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Genom forskning, särskilt i Tyskland före och under andra världskriget. Det amerikansk-brittiska Manhattanprojektet bidrog också till stora framsteg.

Jag vet dock inte vad din poäng är, att Nazityskland utvecklade fission och vi därför ska satsa på storslagna statliga projekt? Jag gissar att det inte är poängen.

Så tar vi istället den bredare vyn att fission var något det forskades mycket på under första halvan av 1900-talet, vilket av krigsskäl intensifierades under andra världskriget och som bar kommersiell frukt under 1950-talet och som i varierande grad hållits tillbaka sen 80-talet så har jag svårt att se det pekande med hela handen följt av ett framgångsrikt utfall som jag gissar att du ser.

Jag gillar kärnkraft, men jag ser inte liknelsens relevans. Ställde vi om hela samhället för att utveckla kärnkraft? Nej.

Ergo den korporativism du nyss ondgjorde dig över.

Fokus på målet gossar, snurra inte in er i konstiga ställningstaganden eller osanningar.
 
H Huzzbutt skrev:
Det vore kul om du kunde visa upp lagtexten i vilket förbudet gjordes gällande.
(Spoiler: den finns inte)
Det han syftar på är 6 § kärntekniklagen (1984:3). Det är visserligen slarvigt uttryckt att kalla det förbud mod fissions-forskning, då det snarare handlade om förbud mot att på något sätt planera att uppföra en kärnreaktor.

"Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor. Den som bryter mot denna bestämmelse kan i dag straffas med fängelse, med en straffsats motsvarande den som gäller för vållande till annans död."
 
Fast om man tror att det inte påverkat svensk forskning negativt så är man naiv.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Ergo den korporativism du nyss ondgjorde dig över.
Och du tycker att du gick vinnande ur den ordväxlingen? Grattis då!
 
B bakterie skrev:
Det han syftar på är 6 § kärntekniklagen (1984:3). Det är visserligen slarvigt uttryckt att kalla det förbud mod fissions-forskning, då det snarare handlade om förbud mot att på något sätt planera att uppföra en kärnreaktor.

"Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor. Den som bryter mot denna bestämmelse kan i dag straffas med fängelse, med en straffsats motsvarande den som gäller för vållande till annans död."
Kallas väl oftast tankeförbudslagen.
Märk formuleringen "Ingen får ... beräkna kostnader".
Alltså straffbart att bara fundera på vad det skulle kosta att bygga en reaktor.
Se t.ex. https://second-opinion.se/politik-forlamar-karnkraftsforskningen/
och https://sv.wikipedia.org/wiki/Tankeförbudet
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och du tycker att du gick vinnande ur den ordväxlingen? Grattis då!

Tackar och bockar.


KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kallas väl oftast tankeförbudslagen.
Märk formuleringen "Ingen får ... beräkna kostnader".
Alltså straffbart att bara fundera på vad det skulle kosta att bygga en reaktor.
Se t.ex. [länk]
och [länk]

Nu gör du sak av det som saklös är. På tvärs med domareden som slutligen skulle ligga till grund för dom.




Den korporativistiska kärnkraften, vem skulle vi idag uppdra att bygga den? (Då menar jag just nu).
 
H Huzzbutt skrev:
Den korporativistiska kärnkraften, vem skulle vi idag uppdra att bygga den?
Skanska har rätt gediget track record för olönsamma upphandlingar, men kanske är PEAB fortfarande strået vassare på att gynna även upphandlaren och inte bara sig själva.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skanska har rätt gediget track record för olönsamma upphandlingar, men kanske är PEAB fortfarande strået vassare på att gynna även upphandlaren och inte bara sig själva.

Har PEAB en Kärnkraftsavdelning?
 
optimum
Fundering, är det någon här som överhuvudtaget tror på klimatkatastrofen?


Om så, vad gör ni själva för att minska effekten?

Sålt bilen, cyklar nu till jobbet,
Sänkt innertemperaturen till 16-18 grader.
Vägrar åka på semester, Allt även förutom flyg kommer ge ökad belastning.
Äter endast vegankost.
Mer ?
 
  • Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Fundering, är det någon här som överhuvudtaget tror på klimatkatastrofen?


Om så, vad gör ni själva för att minska effekten?

Sålt bilen, cyklar nu till jobbet,
Sänkt innertemperaturen till 16-18 grader.
Vägrar åka på semester, Allt även förutom flyg kommer ge ökad belastning.
Äter endast vegankost.
Mer ?
Jag lobbar för kärnkraft, kan inte bli miljövänligare än så
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.