Jag är så långt ifrån en gräsmatteexpert man kan komma.
(Jag är nog mer som dina grannar än som du.:oops:)
Men om man sköter gräsmattan som man ska, dvs göder, klipper ofta o så. Trycks inte ogräset bort då o det ”riktiga” gräset tar över.
Eller?:thinking:
 
  • Gilla
ichigo och 4 till
  • Laddar…
Ser det är flera som triggas igång, helt onödigt och jag hoppades att min text skulle fungera som en god beskrivning av fenomenet just för att slippa dessa sidospår! Men det är inte alltid lätt på intärnätz och att förutsäga folks läs och språkförståelser!

Jag är absolute inte ute efter att gå någon variant av juridisk väg, jag förstår, respekterar (till viss del) och kan acceptera (även där till viss del) att alla inte vill ha likadana trädgårdar mm.

Detta handlar mer om frustrerande oförstående hos mig hur man kan vilja ha på det sätt grannen har, jag kräver ingenting av grannen egentligen mer än kanske någon slags normalitet i vanlig trädgårdsskötsel så att deras ointresse INTE PÅVERKAR ANDRA GRANNAR, för precis som jag inte har "moraliska rätt" att låta min trädgård påverka grannens, så har ju inte denne inte heller rätt att låta sitt skit påverka mig.

Helt enkelt sunt förnuft!
 
  • Gilla
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
C
Den enda du kan göra då är nog att erbjuda grannen att sköta dennes trädgård åt dem.
 
  • Gilla
Vildparti och 19 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Om det är så illa hade jag vänt mig till kommunen o anmält.
Det finns krav på att man skall sköta om sin tomt, annars kan man få föreläggande.
I teorin låter det bra, i praktiken funkar det inte lika bra.
De som har sådana problem struntar oftast i om kommunen hör av sig om tomten är i oordning. Tyvärr.
Finns en tråd om just det som var aktuell för inte så länge sedan.
OT, men lite intressant i sammanhanget. Vi har två stycken skräpsamlare med miljöfarligt avfall i närheten av där jag bor. Bägge är miljöpartister invalda i kommunfullmäktige, men trots detta (eller tack vare?) så följer de inte de inte kommunens påbud om att städa upp. Deras argumentation är att de skall återvinna skräpet, men när bilar har stått och rostat i tio år så lär de inte återvinnas nu...

Så tillbaka till tråden, att anmäla en stökig tomt hjälper inte. Det måste bli ett hälsoproblem för att kommunen skall agera, men inte heller då hjälper det. Den intresserade kan ju läsa om hur bra det går för Haparanda kommun att få bort skräp och skrot från en fastighet där:
- http://hbwebben.se/ansoker-om-vite-pa-25-000-kronor-for-purra/
- http://hbwebben.se/skrotsamlare-anmals-for-miljobrott/
- https://www.kuriren.nu/nyheter/tornedalen/riskerar-halv-miljon-i-vite-for-nedskrapning-8626966.aspx
- http://hbwebben.se/haparanda-kommun-stada-eller-betala-halv-miljon-i-vite/

Det har dessutom varit ett antal reportage om skrotsamlaren på TV, bland annat detta:
-
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
windestal
Kanske tänker de bara på miljön, dvs vill främja biologisk mångfald och öka bin och humlors möjlighet till att hitta blommor av olika slag. Eller gillar helt enkelt inte hur en "gräsmatte-öken" ser ut. Mycket finare med lite vackra gula maskrosor i ;)
Själv har jag seriöst funderat på att göra om delar av min gräsmatta till ängsmark för mångfaldens skull, men även för att jag tycker att vanliga gräsmattor är tråkiga, än har det inte blivit av då det skulle öka fästingproblemet, samt helt enkelt är en massa jobb att konvertera på riktigt.

Nu vet vi ju inte hur illa det ser ut, men oklippt gräsmatta med ogräsogräs r sällan som ovårdad tomt. Det handlar oftast om att det blir skrotupplag på tomten och liknande.

Fundera också lite på vad gott det gör dig att döma dina grannar så hårt. Vad gör det dig om de inte använder sin fina uteplats, om de inte vill ingå i granngemenskapen, om de har ett bilintresse snarare än trädgårdintresse, osv? Hade deras gräsmatta varit mer ok om de varit annorlunda på de andra punkterna? Tänk istället vilken tur du har att deras största fel är att de inte gör väsen av sig!, skulle alla gånger välja dessa grannar över sådana som har högljudda grillfester till sent på nätterna, eller sitter och spionerar på oss från sin uteplats, eller behöver ha 20 min pratstund varje gång man ser dem, osv. Försök se det positiva istället.

Tror du blir lyckligare om du planterar häck eller liknande mot grannarna som dels låter dig slippa se "eländet" och dels minskar inblåsta ogräsfrön, än du blir av att försöka ändra på dina grannar. Du har faktiskt ingen rätt att bestämma hur de vill ha det i sin trädgård.
 
  • Gilla
  • Älska
Xilona och 27 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Mikolino skrev:
Men bilen/bilarna har han (även hon) full puts på!
Kan väl vara ett fullgott skäl till att vilja bo i hus isf lägenhet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
ichigo och 15 till
  • Laddar…
Att de bara klippte 2 gånger förra året är ju otroligt rimligt, skulle bli förvånad om jag hörde om någon som klippt mer än så, växte ju inget alls
 
  • Gilla
siamthai och 11 till
  • Laddar…
K
Bra att dina grannar bidrar till lite artrikedom och biologiskt månfald istället för din artfattiga gräsmatta som är till ingen nytta mer än att gå på.
 
  • Gilla
JohannaLi och 26 till
  • Laddar…
Magnus E K
Här växte det dåligt i maj-augusti, men helvete vad fart det blev i september. Jag klippte minst en gång i veckan från månadsskiftet augusti/september till lite in på oktober. Så två-tre gånger på hela säsongen låter fortfarande extremt lite.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Här växte det dåligt i maj-augusti, men helvete vad fart det blev i september. Jag klippte minst en gång i veckan från månadsskiftet augusti/september till lite in på oktober. Så två-tre gånger på hela säsongen låter fortfarande extremt lite.
Vi klippte knappt något alls.
Det fanns inget att klippa, allt var dött.
O när det teoretiskt skulle gå att klippa igen, dvs när gräset kunde börja växa igen så växte det i alla fall inte här.
Vi har fortfarande stora fläckar på gräsmattan.
 
  • Gilla
ayye och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har två granntomter som de knappt bryr sig om skötseln av, närmast har i alla fatt sått lite gräs, men det ser i övrigt rätt bedrövligt ut, ungefär som första sommaren efter ett nybygge. Och tomten bortanför är ännu värre, inte ens sått något gräs, bara grovplaneringen med steniga fyllnadsmassor och så växer det där vad som råkar växa. Dvs det som följde med massorna.

Bryr jag mig?
Nej!, nu låter det som att jag bryr mig, men jag skulle nog vilja kalla det "observerar".

Och så min tomt, den är verkligen inget under av välskött, planterat, och så. Snarast stökig och tråkig. Och då känner jag att jag åtminstone kan pusta ut lite för att grannarna inte har det så mycket finare. ):
 
  • Gilla
Havskatten och 10 till
  • Laddar…
Jag kan förstå irritationen över att en granne inte bryr sig om gräsmattan sin men jag är mer och mer åt att det är bättre med just växtlighet för biologisk mångfald. Man kan ha en liten bit på framsidan som är sådär grön och välklippt och på baksidan lite rufsigare. Vi har några kvadratmeter som vi bara låter vara för just insekter och igelkottar.
Nu gäller detta inte TS men när jag kör ute på "landet" och ser dessa glesa hus med stor gräsmatta som sträcker sig femtio meter i alla riktningar så kan jag inte låta bli att undra; "Varför"?
 
  • Gilla
Havskatten och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och då känner jag att jag åtminstone kan pusta ut lite för att grannarna inte har det så mycket finare. ):
Det är rätt!
Man måste hitta det positiva i saker o ting.:rofl:
 
  • Gilla
Havskatten och 8 till
  • Laddar…
Jag vill dock komma tillbaka till att erbjuda att klippa delar av gräsmattan med roboten. Börja med att fråga om de skulle vara intresserade av att köpa/hyra in sig. Om inte så erbjud att klippa en del av deras gräs ändå.
 
Förstår inte riktigt vad du vill med ditt inlägg? Inte så mycket vi kan göra åt att dina grannar inte klipper gräsmattan? :)
Du kan förstås inte bestämma hur dom ska sköta sin trädgård. Dom har väl uppenbarligen andra prioriteringar i livet än vad du har, dom kanske hellre lägger sin lediga tid på att mecka med bilen än att klippa gräsmattan.

Har du problem med det så får du antingen anlägga en hög häck mot dem så du slipper se eländet alternativt flytta någonstans där du inte har grannar!

Jag hade själv inte tyckt om, om mina grannar inte skötte sin utsida någorlunda. Men det är fördelen att bo i nybyggt område, där är alla pedantiska med sina fina nya hus och trädgårdar. Åtminstone än sålänge.... ;)
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.