Jag gillar min gräsmatta, försöker sköta den så gott jag kan genom att göda, klippa (nyss beställt robotklippare) och allmänt hålla koll på den (som tyvärr inte förra ägaren gjorde så bra, men helt godkänt)

Iaf. Vi köpte huset för 6år sedan, fick efter något år fin matta och grannen skötte sin hyffsat, men de sålde huset till ett par sena 90talister för drygt 2 år sedan....

De skiter fullständigt i sin utemiljö, speciellt gräsmattan och ogräs som växer överallt!

Hade dem klippt en gång varannan vecka så hade jag varit nöjd, men förra sommaren blev det klippt 2ggr, och än i år har inget hänt med resultatet gräs blandat med tusentals maskrosor allehanda andra ogräs o växtlighet är minimum 30cm och uppåt.

Detta sprider ju sig som bekant i närområdet och jag har väldigt svårt att hålla invasionen stången på min sida :(



För att ge en bild av karaktärerna så är hon (de har nyss fått barn....) en sådan mamma som röker för fullt, både under graviditeten och nu efter! Han arbetar som snickare, men staketet han efter mycket om o men lyckades få upp mot vägen hade jag haft grova betänkligheter om en betald hantverkare hade satt upp hos mig!
Nästan alltid när något skall göras utomhus så måste dem ha hjälp av hela släkten (klippa häck, bygga småsaker osv.) trots att de iaf. verkar vara vid god hälsa och unga!

De är även av den typen som de få gånger dem väljer att t.ex klippa mattan så blir det kl. 19.30 Lördagkväll när vi har gäster i trädgården!................

Men bilen/bilarna har han (även hon) full puts på!

Direktkommunikation har hittills (i trevlig ton, lite subtilt) inte fungerat! (har kanske 3-5 chanser per år att ens se dem!

Hjälp!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Thomas.M
  • Laddar…
Att du har fått Morron o Tobias som grannar är olyckligt.
Men att de inte klipper sin gräsmatta är inget du kan göra något åt.
Att fröna sprids är ganska naturligt, att du inte vill ha dem är olyckligt.
Om du hade varit allergisk mot björkpollen hade du även bett dem såga ned björken som står på deras tomt?

Inte meningen att vara raljerande, men tyvärr är det nog inget du kan göra åt att deras gräsmatta inte är lika välskött som din.
Har du tur så kanske de blir avis på din gräsmatta o vill försöka få en lika fin som du.;)

O förresten!
Förra året klippte vi nog inte heller gräsmattan mycket mer än två-tre gånger.
Fast det berodde mer på att det inte fanns något att klippa.:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Loretta och 34 till
  • Laddar…
engs
Plank, mur, tät häck eller motsvarande som kan minska inblåsta ogräsfrön. (och övrig kontakt om de hålls tillräckligt höga).
 
  • Gilla
MollyMoon och 4 till
  • Laddar…
Erbjud dom att dra robotslinga på deras gräsmatta med!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Marcus0321 och 37 till
  • Laddar…
Du får bara gilla läget. Du har ingen möjlighet att tvinga dem göra någonting med sin gräsmatta. En oklippt gräsmatta är inget brott.

Förstår din frustation men samtidigt kan du inte bli arg för att alla inte delar ditt särintresse. Har du robot klippare är väll ogräs ett mindre problem.
 
  • Gilla
Carcoza och 13 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Att du har fått Morron o Tobias som grannar är olyckligt.
Men att de inte klipper sin gräsmatta är inget du kan göra något åt.
Att fröna sprids är ganska naturligt, att du inte vill ha dem är olyckligt.
Om du hade varit allergisk mot björkpollen hade du även bett dem såga ned björken som står på deras tomt?

Inte meningen att vara raljerande, men tyvärr är det nog inget du kan göra åt att deras gräsmatta inte är lika välskött som din.
Har du tur så kanske de blir avis på din gräsmatta o vill försöka få en lika fin som du.;)
Jag har ingen golfgreen till matta, har inte ambitionerna där heller utan en standard skött matta är vad jag själv vill ha! min matta är bucklig, ojämn o massa fel en riktig gräsmattenazze hade ratat den för. så jag är inte den pekpinne/pedantklagaren alls.

Deras tomt är på gränsen till vanskött, är den vinkeln jag är inne på! det ser helt enkelt för jävligt ut plus att som du säger "skiten" sprids naturligt, vilket inte händer om man bara skulle sköta den strax under minimiskötsel, typ klippa kanske varannan vecka eller t.o.m var 3:e vecka!

Din anmärkning om björkpollen förstår jag, men inte alls den nivån på mina klagomål!

De kunde lika gärna bott i lgh. de använder och bryr sig inte om sin utemiljö alls!, de har ett fint uterum, aldrig någonsin sett dem använda det!!!!...
 
Tagga ner, de behöver varken använda uterummet eller klippa gräset om de inte vill.
Har de tur blir de avundsjuka på den robot och skaffar en sådan så att de slipper klippa helt.
Men försök att inte bry dig om hur de sköter sin gräsmatta eller nyttjar uterummet.

Fördelen med att bo på landet är att man slipper grannar som dem och dig på andra sidan staketet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Mickypersson83 och 46 till
  • Laddar…
”Whitetrash” som du kallar dom ( undrar vad ni är för slag ) har rätt till att bo i hus. Har kollegor och grannar som är 90-talister. Några av dom prioriterar annat en mig (70-talist).
Har dom skaffat sig en liten så kan det va en förklaring till osynlighet och ’ointresse”. Låter som du har god koll på vad dom gör så du kanska har uppmärksammat om barnet är dåligt, behöver mycket fokus.
Man måste acceptera att andra inte måste va som vi, måste inte förklara varför eller måste bo i lgh bara för att man inte gillar gräs. Dom kanske tvärtemot dig vill ha betes/ängsmark för att insekter etc ska få frodas och inte dö ut
 
  • Gilla
  • Älska
Skruvebulten och 36 till
  • Laddar…
Om det är så illa hade jag vänt mig till kommunen o anmält.
Det finns krav på att man skall sköta om sin tomt, annars kan man få föreläggande.
I teorin låter det bra, i praktiken funkar det inte lika bra.
De som har sådana problem struntar oftast i om kommunen hör av sig om tomten är i oordning. Tyvärr.
Finns en tråd om just det som var aktuell för inte så länge sedan.
 
  • Gilla
  • Ledsen
leif_eriksson och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Om det är så illa hade jag vänt mig till kommunen o anmält.
Det finns krav på att man skall sköta om sin tomt, annars kan man få föreläggande.
I teorin låter det bra, i praktiken funkar det inte lika bra.
De som har sådana problem struntar oftast i om kommunen hör av sig om tomten är i oordning. Tyvärr.
Finns en tråd om just det som var aktuell för inte så länge sedan.
Kommunen gör inget åt en oklippt gräsmatta
 
  • Gilla
siamthai och 9 till
  • Laddar…
Visst finns det regler. Men det handlar mer om att man inte får har skrotgård på tomten. Att gräsmattan är mer av ängskaraktär är definitivt inget som är otillåtet.
 
  • Gilla
ichigo och 11 till
  • Laddar…
Det är bara att gilla läget, dina grannar har andra prioriteringar i livet men vill ändå bo i hus och ser helt enkelt inte problemet och kommer troligtvis aldrig att göra det ur din synvinkel.

Jag har en granne som är ute varje dag och sprutar ogräsättika på sina plattor, plockar sniglar och tvättar allting varje vecka med högtryckstvätt. De ville få oss att plocka mördarsniglar för de kröp in på deras tomt men jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att göra ett sådan sisyfosarbete.
 
  • Gilla
TobbeP och 9 till
  • Laddar…
P Pierre F skrev:
Kommunen gör inget åt en oklippt gräsmatta
Det förstår jag givetvis.
Men på beskrivningen låter det som att det är mer än gräsmattan. Jag kanske övertolkade lite, men om tomten är i oordning med bröte, förfallna byggnader o annat så kan det bli så.
Men det är förhoppningsvis långt dit.
 
Har du berättat för dom att ogräset som växer skapar problem för dig?
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Erbjud dom att dra robotslinga på deras gräsmatta med!
Så har jag gjort med en del av min grannes tomt som de inte vill underhålla. Deras hus står tre meter högre upp än mitt, men längst med på tomten finns en liten del som är i jämnhöjd med min tomt. Delar av denna ( ca 30m2) klipper jag åt dem och varje år brukar jag gräva upp ytterligare en eller två kvadratmeter och utöka området som det är gräs på. Allt med deras goda minne. I utbyte så har de fått annektera några kvadratmeter högre upp där de har gjort gräsmatta som de nyttjar.
 
  • Gilla
ichigo och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.