Efter att varit trogen läsare en tid tänkte jag nu också bidra med en egen tråd. Planen är att i min lilla trädgård få till en schysst yta med en friggebod som består av en bastu plus relax, ett trädäck och ett spabad. Bakgrunden är att vi bott ca sju år i huset och att vi började kika på att bygga nytt/köpa annat men i stället bestämde oss för att gräva där vi står.

Efter mycket planerande och funderande var det äntligen dags att komma igång. Ska på en gång säga att jag inte har några fina ritningar eller några sketchup-bilder utan det är kollegieblock och blyertspenna som gäller för min del :)

I alla fall blir det en frigga på drygt 11 kvadrat och ett trädäck på ca 36 kvadrat.

Startläge för trädgårdsrenovering med husets bakgård och utspridda byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser startläget ut. För att kunna hålla 4,5m till gata och granne kommer jag ställa boden på tvären och bygga den i samma stil som övriga byggnader. Var inne på andra lösningar först men nu tror jag detta blir rätt bra.

Grävmaskin som påbörjar arbete i trädgård för att anlägga friggebod och trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första spadtaget ...

Byggarbetsplats med utgrävning och plintar för ett framtida trädäck och friggebod, inklusive grävmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev mer utgrävt än vad jag hade planerat och min sambo fick sig en smärre chock när hon kom hem men det var lika bra att köra på ordentligt när vi ändå höll på :) Blev väl en sju, åtta lastbilslass bortkörda ... Så här långt kom vi dag 1.

Startläge för ett byggprojekt med synliga plintar för friggebod, grusbädd och några leksaker på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag 2. Plintar för huset är invägda och har börjat rigga lite för trädäcket. Kommer lägga den konstruktionen på plattor. Är så enkelt att få till med laser och det lär väl inte röra sig ...

Starten på ett trädgårdsprojekt med utmärkta grunder för en friggebod och trädäck, material och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket kvar av dagen när maskinen gjort sitt jobb så jag åkte och köpte lite reglar.

Nu i veckan blir det logistik och planerande. Jag har också beställt massor av material som förhoppningsvis hinner bli hemkört till helgen.

Är amatör som gjort lite små projekt under åren men detta är det klart största :) Har dock goda vänner som jag kommer utnyttja här och där både praktiskt och som rådgivare. Ska bli superkul!
 
  • Gilla
Janneki och 8 till
  • Laddar…
Ingen gräsmatta kvar? :cool: Kul projekt!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H
Blev just klar med min bastu nu.
Byggt friggebod med dusch, bastu och relax.
Spabad utanför med trallgolv.
Med en pool för barna bredvid.
Och en trädgårdsdamm med fiskar i.
Du har en trevlig resa framför dig.
 
  • Gilla
Mällösagård och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Ingen gräsmatta kvar? :cool: Kul projekt!
Nä, det blev så :)

Men planen är att köra någon form av växtlighet såklart uppblandat med sten och grus. Kanske planterar ett träd, vi får se hur det utvecklar sig!
 
H Hallerudsbo skrev:
Blev just klar med min bastu nu.
Byggt friggebod med dusch, bastu och relax.
Spabad utanför med trallgolv.
Med en pool för barna bredvid.
Och en trädgårdsdamm med fiskar i.
Du har en trevlig resa framför dig.
Kul! Du har ingen tråd man kan bli inspirerad av här?
 
H
M mickeselvin skrev:
Kul! Du har ingen tråd man kan bli inspirerad av här?
Hej

Nej blev aldrig någon tråd om det.
Blev en del bilder dock.
 
  • Gilla
Cba
  • Laddar…
M mickeselvin skrev:
Nä, det blev så :)

Men planen är att köra någon form av växtlighet såklart uppblandat med sten och grus. Kanske planterar ett träd, vi får se hur det utvecklar sig!
Gillar hur du tänker. :D
 
Varför inte göra friggeboden 15 kvadrat? Jag har aldrig varit med om att en friggebod upplevs som för stor...

/M
 
  • Gilla
Brisenborn
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Varför inte göra friggeboden 15 kvadrat? Jag har aldrig varit med om att en friggebod upplevs som för stor...

/M
Absolut. Håller med! Men jag har redan en liten extra bod på tre kvadrat. Annars hade jag såklart kört 15 och maxat ur det.
 
Byggmaterial levererat på uppfart med träreglar och isolering, inledande bjälklag i förgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Materialet jag beställde ankom helt enligt planen i frdags och det var ju trevligt. Beställde vad jag uppskattar det mesta för att få upp väggar, tak och att det blir tätt. Tog också med trallvirket. Sedan blir det givetvis fler beställningar av grejer. I alla fall grymt skönt att få det hemkört!

Påbörjat bjälklag av träreglar på grusunderlag med byggmaterial i bakgrunden nära bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser inte mycket ut för världen men det tog ett bra tag att få till bärlinorna. Lite fixande, trixande så blev det bra till slut även om det tog längre tid än vad jag trodde. Men att få till en bra grund kan ju aldrig underskattas! Om någon undrar så är det 220 under huset och sedan 195 till altanen. Anledningen är att jag vill ha minst 145-reglar att skruva trallen på och jag vet inte exakt vad huset med golv och allt kommer bygga. Nu vet jag i alla fall att jag minst kan köra på 145, och får det sedan plats lite till så blir det 170 :)

Träreglar och byggmaterial ordnade utomhus för början till ett bjälklag med verktyg och lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är början till bjälklaget. En limskruvad 45x45 på en 145-regel.

En nyligen konstruerad träbjälklaggrund med parallella reglar och tvärställda stöd på en grusig markyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

La ut alla reglarna innan jag sågade ut. Vet inte varför men det kändes bra :)

Nybyggt träbjälklag för altan med horisontella reglar och limskruvad stolpe, på grusunderlag i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så här blev det. Mitt livs första bjälklag. Gick precis enligt planen och jag är nöjd. Hann inte med mer än detta denna helg men jag kommer köra på nu i veckan som kommer. En röd dag har vi också så jag hoppas vi kanske får se början till ett hus efter nästa helg.

Håller också på med researchen på badtunna eftersom jag i alla fall måste veta måtten på den ganska snart. Är lite inne på en rostfri men vi får se. Utöver det är det ganska mycket el-jobb som ska utföras så en bekant som är elektriker ska komma förbi i veckan och titta på min plan och komma med lite input på vad jag kan göra själv innan jag kallar hit proffsen.
 
  • Gilla
Harald Boye och 5 till
  • Laddar…
Detta ska bli grymt kul att följa eftersom jag oxå har planer på precis samma.
Vad hade du tänkt att ha för uppvärmning, el eller vedeldad?
Själv skulle jag vilja ha vedeldad men fick svar från kommunen igår att jag måste anmäla eldstad och att byggnaden måste brandklassas om jag vill elda med ved.
Har du inte någon ritning att slänga ut så man får se din idé på hur det kommer att se ut?
 
  • Gilla
mickeselvin
  • Laddar…
Byggmaterial och verktyg på en tomt med en synlig röd linje för bjälklagsarbetet; soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbelkollade linjen med huset innan jag förankrade bjälklaget.

Byggmaterial och verktyg på en solig altan med en ölburk i förgrunden och bostadshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varmt idag

Nybyggt träbjälklag placerat på betongplintar med märklinje alignerad med huset i bakgrunden, delvis täckt av presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att pappa en blindbotten var en ny upplevelse men inlärningskurvan var i alla fall brant. De två första facken tog både lång tid och blev fula men på slutet blev det riktigt skapligt :)

Bjälklag förankrat på plint i grus med husets bottenplatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag placerade plintarna något tightare än stugans mått. Tror det blir bra och det hade också den stora fördelen att man inte behövde vara sjukt noga med plintarna. Kommer döljas fint av trädäcket på två sidor och på de andra två fyller vi upp med grus/plattor.

Byggprojekt av bjälklag på plintar med pålagda golvspånskivor och verktyg runtom, i ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade först tänkt isolera och lägga golvspånskivorna idag men efter samtal med min ”konsult” så bygger vi väggar och tak och sedan golvet. Slängde därför på lite skivor och säkrade med press eftersom det är lite regnrisk till i morgon. Vrider skivorna sedan när jag bygger för att gå på.
 
Handritad skiss av bastu med markerade elinstallationer och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kommer köra med el av två anledningar. Jag bor väldigt nära väldigt många grannar och så vill jag kunna basta ofta. Är ändå lite smidigare med el.

Nja. Har ingen direkt ritning. Bifogar en skiss i ständig förändring

J Jahan Vallentuna skrev:
Detta ska bli grymt kul att följa eftersom jag oxå har planer på precis samma.
Vad hade du tänkt att ha för uppvärmning, el eller vedeldad?
Själv skulle jag vilja ha vedeldad men fick svar från kommunen igår att jag måste anmäla eldstad och att byggnaden måste brandklassas om jag vill elda med ved.
Har du inte någon ritning att slänga ut så man får se din idé på hur det kommer att se ut?
 
  • Gilla
Johannordman och 1 till
  • Laddar…
M mickeselvin skrev:
[bild]
Dubbelkollade linjen med huset innan jag förankrade bjälklaget.

[bild]
Varmt idag

[bild]
Att pappa en blindbotten var en ny upplevelse men inlärningskurvan var i alla fall brant. De två första facken tog både lång tid och blev fula men på slutet blev det riktigt skapligt :)

[bild]
Jag placerade plintarna något tightare än stugans mått. Tror det blir bra och det hade också den stora fördelen att man inte behövde vara sjukt noga med plintarna. Kommer döljas fint av trädäcket på två sidor och på de andra två fyller vi upp med grus/plattor.

[bild]
Hade först tänkt isolera och lägga golvspånskivorna idag men efter samtal med min ”konsult” så bygger vi väggar och tak och sedan golvet. Slängde därför på lite skivor och säkrade med press eftersom det är lite regnrisk till i morgon. Vrider skivorna sedan när jag bygger för att gå på.
Kul att läsa om projektet. Men varför går du omvägen att ställa bjälklaget på ett annat bjälklag? hade du bara gått upp lite i dimension på det övre bjälklaget hade du kunna lagt det direkt på plintarna. som nu blir det lite "kaka på kaka"
 
S surfarn skrev:
Kul att läsa om projektet. Men varför går du omvägen att ställa bjälklaget på ett annat bjälklag? hade du bara gått upp lite i dimension på det övre bjälklaget hade du kunna lagt det direkt på plintarna. som nu blir det lite "kaka på kaka"
Jo så är det kanske :D. Ja, vi får väl se hur det blir till slut men det fanns en tanke med denna taktik som har med nivåer överlag att göra i trädgård och redan befintlig altan. Men visst, lite onödigt var det väl men jag kommer garanterat göra fler onödiga grejer på vägen. Men man lär sig allt eftersom. Mitt mål är att undvika kardinalfel och att det ska bli ett bra slutresultat. Ärligt talat är det inte helt lätt att i varje moment hitta den perfekta lösningen. Det finns många sätt att tänka och göra på och ibland när jag gör research så dyker flera alternativ upp så då får man försöka bedöma utifrån sin egen situation :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.