Fairlane
I Martenw skrev:
Nej fiber är det väl inget som slår, men jag läste att 5G skulle bli 100 ggr snabbare än 4G (Ny Teknik artikel?), och om mina surfvanor håller sig samma och jag antar att även komprimeringen kommer bli bättre så kommer jag att klara mig fint på 5G. )

Men fråga mig om 3-4 år då 5G förhoppningsvis är utrullat.
Hastigheten på 5G är redan besvarad, men jag är imponerad av din tro på utrullningstakt. Utrullningen kanske startar 2020. Utrullning av 4G startade 2009 och än idag är det många platser där man inte har särskilt bra täckning.
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Du får nog ringa din leverantör som kommer och tar ned boxen från fasaden när det är dags för renovering, säkert mot en mindre kostnad.
 
A Andy78 skrev:
Öringen.
Vad har du för uppkoppling idag och vad betalar du per månad, samt vad har du för mobilabonnemang i hushållet, vad ingår där och till vilken kostnad?
Idag har vi adsl. Tror vi betalar i runda slängar 400:- inkl bredbandstelefoni som vi iof aldrig använder. Mobilabonnemang 149:-/mån, fria samtal,sms,mms och några gigabyte surf( surfen har aldrig tagit slut)
 
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Det hjälper inte om det finns många nätägare, du drar ju ändå bara in en fiber och den ägaren får monopol. Det är som du säger bättre med ett nät, men det borde vara offentligt ägt, som vattennät och vägar.
Eller ägt av användarna lokalt som i mitt fall.
 
Jag hade om möjligt försökt undvika telia om det är lågt pris man är ute efter.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Surfar gör jag lite överallt.
Spelar nätpoker har jag inte gjort på säkert 10 år.
Det har hänt att vi åkt dit över jul och då åkt en dag tidigt mot att jag kunde svara på mail etc. Fick ett mail med ett Word-dokument som bilaga. Det gick att lösa, efter lång tid, men att skicka tillbaks efter ändringar gick inte. Jag fick ta bilen till en mindre by i närheten.

För vissa går det självklart bra att skippa fiber, för andra går det inte så bra. 4G har tre svagheter jämfört med fiber.

1. Hastighet
2. Latancy
3. Trafikmängd

Vissa har inte behov av hastighet idag och ser inte behovet framåt heller. Bra så. Spelar man inte eller jobbar hemifrån så är latency inget problem heller. Har man fri surf så är inte heller 3 ett problem. Dock kan man snabbt slå i taket om man har begränsad trafikmängd, utan att piratkopiera som någon antydde innan. Jag piratkopierar inget, har fiber och slår ändå i taket ibland på 15 GB som jag delar med dottern. Dvs på mobilabonnemangen. Uppdateringar till datorn etc kan ibland vara rätt stora så jag är glad att sånt går via fibern.

Behoven är olika för olika familjer. 4G räcker nog till många idag, men man bör tänka igenom framtiden också. Kommer man fram till att man även i framtiden klarar sig utan fiber så är det såklart helt ok. Missuppfattningar om 5G, eller att man kan köpa fiber billigt längre fram eller att det är dumt att satsa på teknik man inte behöver idag för att framtidssäkra kan lura folk. Jag håller med om att det är dumt att köpa teknik man inte behöver idag för att man kanske behöver det i framtiden, men det är under förutsättning att man lätt kan skaffa det om behovet uppstår senare. Man köper inte en dator idag i hopp om att kanske få användning för den om 2 år, för då kan man lätt köpa en ny dator då istället. (Undantag finns. Jag har sett en statlig myndighet som köpte ett gäng datorer i december för att förbruka årets budget, dessa kom till bruk som testmaskiner 2 år senare.. )
Vad betyder latancy?
Ang att köpa för framtiden, en telefonförsäljare har länge tjatat på mig att jag ska"få " en gratis telefon som jag kan ha liggandes till min nuvarande går sönder... Vid det laget är det kanske Samsung s12 som är det senaste, inte s8 som han erbjöd.
 
Intressant forum! Själv har jag använt modem, ADSL, Viasats satellit, mobilt bredband och nu sedan några år fiber. Alla steg har varit "bäst". Började min datautbildning med hålkort till datamaskinen man inte ens fick se.. Bor i en liten by med 12 hushåll, bara en behövde övertalas lite extra.. http://makis.st/bredband
 
Ö öringen skrev:
Ingen som har någon tanke om frågorna jag ställde i mitt förra inlägg. De är lite avgörande, har ingen lust att betala en hög kostnad till.

Frågorna jag har gäller alltså framtida renoveringar

En annan fundering jag har är själva kabeldragningen i huset. Vi har en total fasad renovering inom några år skulle jag tro. Och då menar jag rivning ända in till timret, tilläggsisolera på nytt osv. Hur gör man då när det sitter en fiberkabel på fasaden som om jag förstått det rätt inte går plocka bort tillfälligt. Torpargrund och ingen källare finns heller.Men det kanske finns fiffiga sätt att undvika skada fibern vid denna typ av renoveringar. Även gipsning och tapetsering invändigt blir väl ett bekymmer? Detta tycker jag faktiskt är lite av fiberns achilleshäl, att den verkar va så attans känslig oböjbar och DYR att laga.
Exakt hur man gör är lite olika.
Hur ser grunden ut?
Med krypgrund så kan man gå in med inkommande i krypgrunden för att eventuellt sätta en skarvfiberbox på insidan av grunden.
Sedan kan man gå upp med fiber precis var man vill.

På insidan beror det bla på om fibern avslutas i en box som man sedan drar en fiberpatch från eller om fibern avslutas ”direkt i” fiberkonvertern.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt hur man gör är lite olika.
Hur ser grunden ut?
Med krypgrund så kan man gå in med inkommande i krypgrunden för att eventuellt sätta en skarvfiberbox på insidan av grunden.
Sedan kan man gå upp med fiber precis var man vill.

På insidan beror det bla på om fibern avslutas i en box som man sedan drar en fiberpatch från eller om fibern avslutas ”direkt i” fiberkonvertern.
Det är en låg torpargrund som inte ens går att krypa/åla i. Så det alternativet funkar inte. Det jag är mest nyfiken över är om leverantören kommer och plockar ner grejerna när det är dags att riva panel isolering osv. Det är kanske olika beroende på leverantör men vad är praxis?
 
Vi har en skarvbox på utsidan av grunden, i denna skarvbox har inomhusfibern svetsats ihop med blåsfibern. På insidan har vi ett fiberuttag

Stängd vit skarvbox på en husgrund med synlig grå kabel och rörinstallation på utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser boxen på utsidan ut, den har jag tagit loss för att måla bakom.

Öppen skarvbox på husvägg med synliga fiberkablar och svetskopplingsområdet där inomhusfibers är ihopsvetsat med blåsfibern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och insidan.

Fiberuttag utan lock med en gul fiberkabel och en blå kontaktdon i en vit väggmonterad skarvbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fiberuttaget, detta har jag haft nedmonterat några ggr utan problem.

Öppnat fiberuttag med synliga kablar och svetsade fiberanslutningar, redo för ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser den ut när man tagit bort locket
 
  • Gilla
öringen
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Hmm, detta var väldigt udda hastighet och pris för fiberuppkoppling. Det brukar börja med 100/10 och ligga runt 199:-/månad. Min 100/100 kostar 229:- och dyraste/snabbaste abonnemang brukar hamna på 700:-/månad för 1Gbit.

Har aldrig sett 50/50 fiberabonnemang. Och priset verkar vara väldigt högt?
Udda hastighet vet jag inte. Com Hem har t.ex den hastigheten att välja.

Det är priset som gällde för fyra år sedan. Det fanns 25/25, 50/50 och 100/100 att välja mellan. I början hade vi 25/25 men bytte till 50/50 men då blev det mycket sämre.

Jag var precis in på deras hemsida och kollade nuvarande priser. Numera kostar, det du nu kallar aktiv utrustning, 2000 kr + installationskostnad.

De har inte kvar 25/25 och 50/50. Nu är det 30/30 och 60/60. Kostar 189 resp. 239 per månad. startavgift 500.
 
Själv hade jag valt fiber. Ingen vet ju t.ex idag vad 5 G kommer att kosta ! För landsbygden lär det ju inte bli lätt med överföringar på de höga banden och det är ju bara där, som det finns mycket bandbredd.
 
F faf skrev:
Varför inte gå upp tidigare och köra gengasbil till jobbet?
Varför det? Jag kan ju ta någon av de bilar jag redan äger. Det fungerar alldeles utmärkt med alla nio. Jag behöver inte någon F1 bil för det. Skulle antagligen inte komma fram snabbare heller.
 
L
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tror du att IR inte värmer på djupet?
Jag förhåller mig till vetenskapliga fakta om hur elektromagnetisk strålning påverkar biologisk vävnad. IR värmer också på "djupet" men det var inte det jag försökte förmedla förut handlade om. Hur skulle man annars kunna laga mat i vanlig ugn och få saker genomstekta...

Skillnaden ligger i microvågornas förmåga att tränga djupare in i vävnaden, (om effekten är densamma). En mikrovågsugn utnyttjar ju den egenskapen då det går väsentligt snabbare att värma upp saker där än med en vanlig ugn. Lägre frekvenser tränger djupare in i vävnad, IR (405-0,3THz) har högre frekvens än microvågor (300GHz-300MHz) och kan därmed inte tränga in lika djupt vid samma effekt. Av någon märklig anledning ligger microvågsugnar på runt 2,4GHz, då denna våg stannar bra någon cm in i mat och alstrar värme. WiFi med mera råkar ju också ligga på denna frekvens fast med väsentligt lägre effekt. Många skadades när man började jobba med microvågor för att värmen inte kunde ledas bort från organ med lite blodkärl (när effekten var för hög). Men det är här det blir svårt att bedöma, vad som är farligt gällande låga effekter som vi varit inne på förut i tråden.
 
Redigerat:
Magnus E K
K Kirre2 skrev:
Vad betyder latancy?
Felstavning av engelskans "latency", på svenska "latens" eller ofta helt enkelt "fördröjning".

Latensen är den minsta tid som det tar att överhuvudtaget överföra någon data över nätverket, oavsett hur lite data det är. Säg att bandbredden ("hastigheten") är 100 Mbit/s och du vill ha reda på om börsen gått upp idag (ignorera att det är lördag idag). Det behövs bara en enda bit för att svara på den frågan, så man skulle ju kunna tro att med 100 Mbit/s skulle man kunna få svaret på 1/100 000 000 s = 10 ns. Men i verkligheten kan det lätt ta ca en miljon gånger längre tid eftersom minsta fördröjningen lätt kan vara 10 ms. (Även i ett perfekt byggt obelastat nätverk kommer gränsen sättas av ljusets hastighet och avståndet till servern.)
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.