M multimeter skrev:
Däremot begriper jag inte varför folk ska ha det installerat i källare. Bara bökigt att koppla vidare därifrån. Det slutar ju bara med att ni borrar en massa hål i parketten och totalfördärvar kåken.
"Kund gör håltagning och dragning av dukt själv." på projekteringsunderlaget ger mig insta-migrän.
PEM-slang för fiber drogs samtidigt som fjärrvärmen drogs in -04, slangen stack upp en bit på fasaden.
Vi beställde fiber hösten -07, fick då en 15m lång inomhusfiber som var kontakterad i ena änden, borrade in mig i källaren, ville inte att den skulle komma in i vardagsrummet. Monterade fiberuttaget på lämplig plats i källaren, från den platsen går det enkelt att ta sig upp på vinden för att enkelt komma ner i rummen på markplan. På denna centrala plats har jag UPS, mediakonvertern, router, NAS, switchar, ”smarta hem”, mm.

Om fibern hade kommit in i vardagsrummet så hade det behövt en lååång fiberpatch, det hade inte blivit snygg dragning.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Djupet spelar ingen roll, även om de ofta tar det på goodwill. Man skall alltid handgräva inom 1m från utsatt ledning. Detta står oftast i villkoren när man ber om att få den utsatt...
Fel.. Det där har du säkert fått berättat för dig men det stämmer faktiskt inte. Det finns kravspecifikationer och om utföraren inte följt dessa så bär denne ansvar för bland annat skador (Samt äger inte rätt att få betalt för sitt arbete). Rent juridiskt är det ingen skillnad på om fibern ligger på marken som på bilden i fallet ovan eller om den om den är förlagd med tio cm fyllnadshöjd.

Fyllningshöjd är avståndet mellan det översta kanalisationsröret och markytan. Följande avstånd gäller: • Körbana: min 0,55 m • Trottoar, cykelbana, parkmark o liknande: min 0,35 m • Brukad mark (åker och skog): min 0,75 m fyllningshöjd • Tomtmark gräsyta 0,30 m • I övrig mark: min 0,65 m För ytterligare information hänvisas till: (Anläggnings AMA 98), AMA anläggning 07.

https://www.skanova.se/dam/jcr:bda4.../Kravspecifikation-Kanalisationsnat-ver-8.pdf
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Av den enkla anledningen att folk är olika. Endel kan ju ha som specialintresse att planera kabeldragningar och har tiden att göra det dessutom. I vissa fall kanske "allt" redan står i källaren gällande patchpanel etc. Då är det trevligt att få gehör för sina önskemål om håltagning in i källare oavsett vem som ansvarar för ev. tätningar etc. Oftast brukar de som bor i eget hus ha lite mera förståelse för att ingen "annan" kan belastas jämt och ständigt när saker går sönder eller springer läck. En "garanti" från en avlägsen fibernätägare om att håltagningen inte ska släppa in vatten eller liknande förpliktelser ger jag inte så mycket för.
Tyvärr saknar de flesta kompetensen att göra sådant och ibland ringer och klagar på att de inte får sin wifisignal att gå genom betonggolvet upp till kåken.

Skanova blir ersättningsskyldiga och skickar notan till utföraren om det sprutar vatten in hos dig, oavsett hur lite du ger för en sådan garanti. Har du däremot borrat själv rakt ut och det händer är det ditt problem.
Vi är mycket noga med att dokumentera allt med foton och påskrivna avtal för att slippa få en massa skit pga sånt sen.

Jag vägrar numera blåsa in fiber i tattiga håltagningar genom fönsterkarmar och allt vad de för för sig.
"Antingen gör jag hålet eller får du ta in nån annan som gör det ordentligt" brukar såra känslor hos mången hemmapulare, men livet är hårt.
 
K kungcoopa skrev:
Nu handgrävde TS ju visserligen av fibern ändå :)

Men för att svara på TS,
Du borde använt www.ledningskollen.se innan du grävde för att nätägare skulle fått en chans att påvisa vart fibern låg. De kanske även visste att den låg grunt och kunnat berätta det för dig?
Chansgräver man i närheten av fibern som du gjorde får man vara väldigt försiktig.
Branschen brukar väl försöka få ner röret ca 30cmpå tomtmark, men går det inte av olika anledningar (berg, stora rötter osv) eller blir svårt/dyrt så brukar det tyvärr se ut sådär.
Finns ingen lag som säger att den måste vara förlagt på x antal cm.

Du kan ju kolla upp anslutningsavtalet ni/tidigare ägare skrivit på. Garanterar nätägaren att de förlägger den på ett visst djup? Om inte kan jag tycka att detta är ert fel och ni bör stå för det.
Vet du vad? Där har du helt fel! Håller inte med dig! Man köper en villa och stuga och gräver för hand för en häck. Oftast max 25-30cm. Och som ny ägare har ingen aning om var ledningar går. Dessa ska ligga minst 30 cm under marken! Jag råkade klippa 3 faser hos mig. Som läggat på 20cm! Elon skickade teknikern inom 1 timme! Dom har lagat och sänkt ner den samtidigt! Och det var tal om stämning från min sida! Tänk dig om någon hade dött !

Så snälla. Sprid inte dynga. Kablar ska ligga djupare än så. Starkström uppmärkt och i skyddande rör.
Signalkablar åtminstone djupare!

Inte ett öre ska TS betala!
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Hur vanligt är det med märknät med söktråd? Upplever du att det funkar bra vid kabelinmätning av t.ex. nedgrävda fiberrör? Jag lade ner det för min fiberanslutning och funderar på om det faktiskt gör någon nytta.
Nu är det mest ett par kollegor som gör de inmätningarna, jag är "reserv". Jo, det läggs märkband med söktråd. Vi använder söktråden bara sporadiskt. Fungerar sämre om kabeln plöjs ner, kan då gå sönder. Nedgrävt fungerar bättre. Annars är nog det vanligaste färgmärkning på marken när kabeln förlades (ser man i bildsviten ovan) som vi gör mätningarna på. Har grävarna var noga stämmer det bra, om inte.... Då blir det mindre noggrant. Elkabel mäts oftast i öppen grav. Vilket djup kabeln ligger på registreras inte (görs bara vid dokumentering av fjärrvärme).
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
A Atom skrev:
Vet du vad? Där har du helt fel! Håller inte med dig! Man köper en villa och stuga och gräver för hand för en häck. Oftast max 25-30cm. Och som ny ägare har ingen aning om var ledningar går. Dessa ska ligga minst 30 cm under marken! Jag råkade klippa 3 faser hos mig. Som läggat på 20cm! Elon skickade teknikern inom 1 timme! Dom har lagat och sänkt ner den samtidigt! Och det var tal om stämning från min sida! Tänk dig om någon hade dött !

Så snälla. Sprid inte dynga. Kablar ska ligga djupare än så. Starkström uppmärkt och i skyddande rör.
Signalkablar åtminstone djupare!

Inte ett öre ska TS betala!
Om du köper en fastighet där du har el, vatten och avlopp, fiber, kanske fjärrvärme, bör du rimligtvis förstå att dessa ledningar ligger i marken om de nu inte hänger i luften...
Då kan jag tycka att det är ditt ansvar att ta reda på VART dessa ledningar ligger innan du börjar gräva.
Med ditt resonemang är det fritt fram att härja med grävskopa och gräva av allt och det är någon annan som ska betala för att laga det så länge det inte ligger djupare än 30 cm.
Det är ju förvisso skillnad på en elkabel och en fiberkabel. Elkabeln är farlig och därför bör den läggas djupare än fiberkabeln.
Gräver du av din fiberservis är väl ända faran att du inte kan kolla på Netflix på ett par dagar.

Det som borde vara intressant rent juridiskt är hur avtalet mellan dig och nätägaren är utformat vad gäller förläggningsdjup och vilka rutiner samt aktsamhetskrav som gäller vid markarbete i närheten av ledningar. Garanterar de något minsta förläggningsdjup tex?

Jag tycker oavsett att man alltid ska använda ledningskollen innan man gräver, alternativt kontrollera med nätägaren vart ledningarna ligger.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Självklart tar man reda på vart kablarna ligger. Men man förutsätter väl att dom är lagda på ett korrekt sätt och inte en dm ner utan markeringsband (eller med markeringen direkt på kabeln)? Då hjälper ju ingen utsättning i världen...
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Självklart tar man reda på vart kablarna ligger. Men man förutsätter väl att dom är lagda på ett korrekt sätt och inte en dm ner utan markeringsband? Då hjälper ju ingen utsättning i världen...
Om det tex är förra ägaren av huset som grävt ned fibern själv på 10cm då? Är även det nätägarens ansvar att åtgärda gratis?
 
  • Gilla
snuttjulle
  • Laddar…
K kungcoopa skrev:
Om det tex är förra ägaren av huset som grävt ned fibern själv på 10cm då? Är även det nätägarens ansvar att åtgärda gratis?
Bör finnas något avtal som reglerar det. Så det kan vara en ny punkt i kontrollansvar vid husköp;)
Det blir ju en nytt fiberavtal eller övertagande, men noteringen är bra utifrån de som tillåter fastighetsägaren själva göra jobbet.
 
Blev lite nyfiken på hur det var dokumenterat på min tomt så jag beställde underlag via ledningskollen och fibern var inte korrekt utmärkt. Nu vet jag hur det går då jag såg nedfräsningen göras. Ca 10-20 cm djup och om jag minns rätt med nät över. Inte koll på om det var ~10 eller 32 slang som användes.
Den går i princip i linje med tänkt förlängning på linjen som går från den nedre punkten. Den övre sträckningen existerar inte överhuvudtaget.
Bör jag påpeka detta till ledningsägaren?
 
  • Översiktsbild av en tomt med markerade ledningar, varav en felaktigt utsatt på underlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kungcoopa skrev:
Om det tex är förra ägaren av huset som grävt ned fibern själv på 10cm då? Är även det nätägarens ansvar att åtgärda gratis?
Givetvis beror det på vilket avtal som finns.
Ett exempel hos mig var strax innan jag fick fiber, då det blev kortslutning på inkommande telefonledning.
Skanova konstaterade att det var fel på kabeln någonstans under grunden och även om det var draget i rör i plattan så var kabeln i marken nedlagd friliggande (tyvärr under asfalt sista biten). Dessutom mätte de upp kabeln till 50 m, trots att den totala sträckan var närmare 15-20m.
De förklarade att på tidigt 70-tal, i samband med att huset byggdes så var det husägarens ansvar att dra ledningen och att Televerket sålde kablar på 50m rulle. Rätt ofta dumpade man rullen i gropen vid stolpen istället för att kapa.
Men, vid ett senare tillfälle hade ansvaret för den ledningen övergått till Televerket (eller om det var Telia/Skanova) ända fram till första jacket och de hade fått ta över ansvaret för all den gamla skiten som låg i backen.
I mitt fall slutade det med att de fick gräva upp uppfarten, dra om ledningen och asfaltera igen helt utan kostnad för mig.

Dvs, visst, den förra ägaren kan ha grävt ned något *riktigt* uselt på eget bevåg, men det betyder inte att det är fastighetsägarens ansvar idag. Det hänger helt på hur avtalen är skrivna/uppdaterade.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
K kungcoopa skrev:
Om det tex är förra ägaren av huset som grävt ned fibern själv på 10cm då? Är även det nätägarens ansvar att åtgärda gratis?
Du nämnde även "el, vatten och avlopp, fiber, kanske fjärrvärme". Dom borde inte husägaren ha grävt ner. Så gräver man av t ex inkommande elledning för att den ligger för grunt så är det såklart nätägarens ansvar.
 
useless useless skrev:
Du nämnde även "el, vatten och avlopp, fiber, kanske fjärrvärme". Dom borde inte husägaren ha grävt ner. Så gräver man av t ex inkommande elledning för att den ligger för grunt så är det såklart nätägarens ansvar.
Som exempel på ledningar man ska ta reda på vart de ligger innan man gräver, ja. Men nu handlar ju tråden om fiber varför jag tog det som exempel på ledning tidigare FÄ kunnat grävt ned själv.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Givetvis beror det på vilket avtal som finns.
Ett exempel hos mig var strax innan jag fick fiber, då det blev kortslutning på inkommande telefonledning.
Skanova konstaterade att det var fel på kabeln någonstans under grunden och även om det var draget i rör i plattan så var kabeln i marken nedlagd friliggande (tyvärr under asfalt sista biten). Dessutom mätte de upp kabeln till 50 m, trots att den totala sträckan var närmare 15-20m.
De förklarade att på tidigt 70-tal, i samband med att huset byggdes så var det husägarens ansvar att dra ledningen och att Televerket sålde kablar på 50m rulle. Rätt ofta dumpade man rullen i gropen vid stolpen istället för att kapa.
Men, vid ett senare tillfälle hade ansvaret för den ledningen övergått till Televerket (eller om det var Telia/Skanova) ända fram till första jacket och de hade fått ta över ansvaret för all den gamla skiten som låg i backen.
I mitt fall slutade det med att de fick gräva upp uppfarten, dra om ledningen och asfaltera igen helt utan kostnad för mig.

Dvs, visst, den förra ägaren kan ha grävt ned något *riktigt* uselt på eget bevåg, men det betyder inte att det är fastighetsägarens ansvar idag. Det hänger helt på hur avtalen är skrivna/uppdaterade.
Jag är likt du inne på hur avtalen är utformade för att kunna avgöra vad som gäller rent juridisk om nätägare skulle dra det till sin spets för att få den avgrävande fastighetsägaren att betala.

Jag tror att nätägare oftast lagar skadan på goodwill då det rör sig om så små summor i sammanhangen. Och skulle ryktet om att nätägare X bara förlägger sina kablar på 10cm och dessutom kräver fastighetsägaren på pengar då denne råkat gräva av ledningen vid plantering av en buske (eller i vissa fall nästan när man klipper gräsmattan), så kanske det kostar mer i uteblivna intäkter vid nyanslutningar än att bara lappa ihop skiten och hålla käft :)
 
K kungcoopa skrev:
...så kanske det kostar mer i uteblivna intäkter vid nyanslutningar än att bara lappa ihop skiten och hålla käft :)
Knappast, det råder ju 99% av fallen ingen konkurrens på efteranslutningar. Vill man efteransluta får man vackert stå med mössan i handen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.