Alex:
Ja det ska gå bra
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Wavin har delningsbara skyddrör: [länk]
Förresten, kan man beställa produkter som privatperson av dem?
 
O Steamboy skrev:
Man skall inte använda den skittjänsten. Hela svenska folket borde bojkotta den tills de inser att det var en dålig idé att anlita Kim Jong-un för att utforma den. Något som borde vara väldigt enkelt har gjorts orimligt komplicerat. Tjänsten borde fungera så här: "Hej Ledningskollen! Jag äger fastighet XX:X, tala om för mig vilka ledningar som finns här!" sen får man en komplett förteckning över alla ledningar utsatta på en karta. VIll man ha mer exakt hjälp så säger man sedan ""Hej Ledningskollen! Jag vill att YYY kommer hit och märker ut sin kabel ZZZ på min fastighet XX:X". Det är en rimligt utformning och mer information än så skall jag som fastighetsägare inte behöva lämna ut för att få reda på vilka som inkräktar på min egendom. Jag vägrar av ren princip att fylla i deras detaljerade formulär för att redovisa mina planer. Det har de inte med att göra!
Hej! Det är bara dom som är med i ledningskollen som blir utsatta eller att man får kartor så din tro är att allt finns är inte sann!
 
Tänk på att det är någon bra idé att sätta häcken ovanför fibern. Beroende på hur stor och kraftig häcken blir.

Johanna 87 Johanna 87 skrev:
Misstänker att frågan kan ha ställts tidigare på sidan men jag hoppas att det i så fall är okej att jag skriver igen.
Det var nämligen så att vi skulle gräva ner en häck på våran tomt i helgen, och vi hade rätt bra koll på vart fibret gick, enligt uppgift från dom som anlagt fibret så skulle kabeln ligga på 30 cm djup. Så vi började gräva av svålen på gräsmattan, 10 cm djupt. Och därefter skulle vi lokalisera märkbandet, men på 10 cm djup så hugger vi av fibret, märkbandet låg på samma djup, alltså precis ihop med kabeln. Nu har vi kontaktat våran bredbandsleverantör och det ska skickas hit tekniker.
Frågan är ju bara om vi verkligen ska behöva stå för kostnaden för detta när det är dom som lagt den alldeles för grunt, och enligt vad som är sagt?
Jag vet att man brukar normalt sett brukar lägga fiber på ca 30-40cm djup, och att märkbandet ska ligga 10 cm ovanför kabeln. Så det är ju helt galet att dom har lagt den enbart ca 10 cm ner.
 
Jag jobbar med besiktning samt kvalitetskontroller av fibernät, nu har jag inte läst alla inlägg men det sprids många felaktiga uppgifter på den här sidan gällande TS fråga!
 
O olastr skrev:
Jag jobbar med besiktning samt kvalitetskontroller av fibernät, nu har jag inte läst alla inlägg men det sprids många felaktiga uppgifter på den här sidan gällande TS fråga!
Då kanske du kan läsa alla inlägg och förklara vad som är fel?

Nu säger du bara att vissa saker är fel och det har vi direkt ingen nytta av...

/N
 
  • Gilla
civilingenjören och 15 till
  • Laddar…
O olastr skrev:
Jag jobbar med besiktning samt kvalitetskontroller av fibernät, nu har jag inte läst alla inlägg men det sprids många felaktiga uppgifter på den här sidan gällande TS fråga!
Förklara vad som är rätt eller fel och utifrån vilka operatörer du jobbar med då det även kan skilja mellan olika operatörer vilket material som t.ex. är godkänt (även att man anger Robust fiber som regelverk)!
 
Har inte läst alla inlägg, så kanske missat nåt, men lägger man inte fibern i PEM slang typ 32 eller 40mm, har aldrig varit med om annat, men det kanske bara är Skelleftekraft som kräver det? Den spadar man inte av utan rejält krafttag.
 
F
H Harpgear skrev:
Har inte läst alla inlägg, så kanske missat nåt, men lägger man inte fibern i PEM slang typ 32 eller 40mm, har aldrig varit med om annat, men det kanske bara är Skelleftekraft som kräver det? Den spadar man inte av utan rejält krafttag.
Microduct är jättevanligt sista biten, i princip all Telia Öppen Fiber är lagd så t.ex. Så nej, det är inte standard att lägga i PEM på tomtmark.
 
H Harpgear skrev:
Har inte läst alla inlägg, så kanske missat nåt, men lägger man inte fibern i PEM slang typ 32 eller 40mm, har aldrig varit med om annat, men det kanske bara är Skelleftekraft som kräver det? Den spadar man inte av utan rejält krafttag.
Jo, så här såg det ut hos mig.
 
  • Person gräver en grävtrench och lägger ner elkablar utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag upprört en del med vad som är rätt o fel, allt grundar sig på vad som beställaren har skrivit i sitt avtal med entreprenören som ska schakta eller utföra installationer hos kunderna!
Finns en grundläggande punkt och det gäller vad man avtalat om!
Finns det inga anvisningar i avtalet om hur det ska byggas så är det svårt att åberopa nått som inte finns om det är så för TS, tycker jag man ska kontakta sin leverantör som får brottas med ev. Entreprenörer som byggt nätet. TS ska inte ta på sig skadan om det inte står att förläggningsdjupet är flexibelt t.ex.! Finns det inget i avtalet som säger vilket djup som gäller så får man utgå från det!
Det finns många nät ute i vårt land som har väldigt dåliga upphandlingar ska ni veta!

Så det finns bara 2 sidor det som beställaren har beställt och vad som är utfört!

Allt annat om robust fiber eller Skanova anvisningar har ingen med ett slutgiltigt ansvar för en byggnation!
Utan allt ligger på vad som är beställt!
TS: kontakta mig gärna i ert fall så ska jag hjälpa er att bli skade lösa!
 
Litet sidospår.
Bildspel från när dom grävde ner slangar för fiber hos mig.
 
Det här är ju prakt exemplar av hur ev. Avtals skrivningar ser ut, finns det ledningsrätt på att lägga kanalisation på grannens tomt?
Finns inte det så kommer problem sen som ett........
 
O olastr skrev:
Nu har jag upprört en del med vad som är rätt o fel, allt grundar sig på vad som beställaren har skrivit i sitt avtal med entreprenören som ska schakta eller utföra installationer hos kunderna!
Finns en grundläggande punkt och det gäller vad man avtalat om!
Finns det inga anvisningar i avtalet om hur det ska byggas så är det svårt att åberopa nått som inte finns om det är så för TS, tycker jag man ska kontakta sin leverantör som får brottas med ev. Entreprenörer som byggt nätet. TS ska inte ta på sig skadan om det inte står att förläggningsdjupet är flexibelt t.ex.! Finns det inget i avtalet som säger vilket djup som gäller så får man utgå från det!
Det finns många nät ute i vårt land som har väldigt dåliga upphandlingar ska ni veta!

Så det finns bara 2 sidor det som beställaren har beställt och vad som är utfört!

Allt annat om robust fiber eller Skanova anvisningar har ingen med ett slutgiltigt ansvar för en byggnation!
Utan allt ligger på vad som är beställt!
TS: kontakta mig gärna i ert fall så ska jag hjälpa er att bli skade lösa!
Det är väl i stort sett det de flesta inlägg har handlat om? Dvs att det inte är TS fel, att förläggningen med största sannolikhet är felaktig? Att robust fiber nämns är för att det är en av de standarder man oftast hänvisar till i avtalen. Jag tror det är väldigt ovanligt att man avtalar om varje teknisk detalj, utan man hänvisar till robust fiber/PTS, skanovas krav, etc.
 
fotohasse fotohasse skrev:
Jo, så här såg det ut hos mig.
Det vanliga på landsbygd som jag tror det här är så lägger man kanalisation av 14/10 eller 16/12 till kunder ev. mindre också beronende hur många kunder och närhet till skåp det finns, men då går man oftast över till dukter med flera kanalisationer i en kappa som ofta är 4,7 eller 12 x3,5
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.