Misstänker att frågan kan ha ställts tidigare på sidan men jag hoppas att det i så fall är okej att jag skriver igen.
Det var nämligen så att vi skulle gräva ner en häck på våran tomt i helgen, och vi hade rätt bra koll på vart fibret gick, enligt uppgift från dom som anlagt fibret så skulle kabeln ligga på 30 cm djup. Så vi började gräva av svålen på gräsmattan, 10 cm djupt. Och därefter skulle vi lokalisera märkbandet, men på 10 cm djup så hugger vi av fibret, märkbandet låg på samma djup, alltså precis ihop med kabeln. Nu har vi kontaktat våran bredbandsleverantör och det ska skickas hit tekniker.
Frågan är ju bara om vi verkligen ska behöva stå för kostnaden för detta när det är dom som lagt den alldeles för grunt, och enligt vad som är sagt?
Jag vet att man brukar normalt sett brukar lägga fiber på ca 30-40cm djup, och att märkbandet ska ligga 10 cm ovanför kabeln. Så det är ju helt galet att dom har lagt den enbart ca 10 cm ner.
 
  • Avgrävd fiberoptisk kabel och märkband 10 cm ner i gräsmattan med måttstock som visar djupet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Arg
zzelma och 3 till
  • Laddar…
Om ni i avtalet fått information att fibern skall ligga på 40 cm djup så kan jag inte tänka mig att det är ditt fel och du som ska stå för det.
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
C
Vilka är "dom som anlagt fibret"?
Någon som nätägaren skickat dit? Förra ägaren?

Nätägarens "krav" på förläggningsdjup på tomten brukar variera mellan 30-60 cm men enligt vår fiberoperatör är det i praktiken rena vilda västern. Det förekommer tydligen t.o.m. att slangen läggs ovanpå backen, och det är inget de följer upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Beror vem som grävt ner den vi grävde av en stamfiber som kostade 25kkr att laga men när fakturan kom så så jag till dom att det inte kan vara vårt fel att deras stam låg 12 cm under asfalten och att dom fick ta det med sin entreprenör då det va nygjort och så blev det
 
  • Gilla
Rydebjörk och 4 till
  • Laddar…
Såhär ligger den uppe i sälen. Är iaf lätt att byta.
 
  • Brunn med öppet lock bredvid, delvis täckt av snö och omgiven av smältvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En friliggande kabel löper på marken med smältande snö nära ett stenlagt stödmur och en stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Jonasdzm och 22 till
  • Laddar…
Hade exakt samma problem när jag skulle sätta ny häck fast fibern låg på 15 cm! ringde telia som kopplade vidare mig till dom som grävt fiber, dom kom och lagade fibern och sen hörde jag aldrig av dom mer och betalade inget för det =)
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vilka är "dom som anlagt fibret"?
Någon som nätägaren skickat dit? Förra ägaren?

Nätägarens "krav" på förläggningsdjup på tomten brukar variera mellan 30-60 cm men enligt vår fiberoperatör är det i praktiken rena vilda västern. Det förekommer tydligen t.o.m. att slangen läggs ovanpå backen, och det är inget de följer upp.





Det är en firma som anlagt fibern, som är anlitad av nätägaren "svenska stadsnät"
 
1 100kvadrataren skrev:
Hade exakt samma problem när jag skulle sätta ny häck fast fibern låg på 15 cm! ringde telia som kopplade vidare mig till dom som grävt fiber, dom kom och lagade fibern och sen hörde jag aldrig av dom mer och betalade inget för det =)

Tack för ditt svar! :) jag har ännu inte fått veta vilken firma som har utfört själva grävarbetet, annars hade jag gärna velat prata med dom. Men jag hoppas att nätägaren till fibret som anlitat dom, tar kontakt med dom. Just nu väntar vi på några tekniker som ska komma ut och kolla på det. När dom nu dyker upp vet man ju aldrig, men det skulle ta 3-5 dagar sa dom.
 
A atomlab skrev:
Såhär ligger den uppe i sälen. Är iaf lätt att byta.
Oj det där såg ju inte vidare bra ut!
 
Är det i sthlm är det nog svenskinfra och dom gräver inte så djupt...
 
C
Johanna 87 Johanna 87 skrev:
Det är en firma som anlagt fibern, som är anlitad av nätägaren "svenska stadsnät"
Aha, ja är det nätägaren själva som anlitat firman så är det ju bara att säga till dem att de får fixa det gratis.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
H
  • Haha
EvertL
  • Laddar…
Min kollega grävde av i kommande elkabel när vi skulle plantera en buske i Göteborgstrakten förra veckan.
Jag ringde nätägare och förklarade vad som hänt, även att kabeln låg på mindre än 10cm djup.
De kom inom 30 minuter och lagade gratis och ska lägga om kabeln inom kort.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Djupet spelar ingen roll, även om de ofta tar det på goodwill. Man skall alltid handgräva inom 1m från utsatt ledning. Detta står oftast i villkoren när man ber om att få den utsatt...
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Man skall alltid handgräva inom 1m från utsatt ledning. Detta står oftast i villkoren när man ber om att få den utsatt...
Nu kan man iofs tänka sig att det var just handgrävning det var frågan om här.
 
  • Gilla
kissedin och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.