M
S Skral skrev:
Enligt elektrikern är det så i alla fall... Hur mycket det nu är värt! Men jag har googlat lite på hur det ska se ut och vårt elskåp har bara en huvudbrytare och automatsäkringar vad jag kan se.

Vad tror ni om följande lösning:
Han får rabattera fakturan rejält (han satte även in andra eluttag i andra rum som han måste få betalt för, även om de också var riktigt slarvigt gjorda) och sen får jag själv åtgärda tätskiktet med silikon. Sen anlitar jag nån annan elektriker som sätter in JFB...
Jag skulle ringa till honom och säga. Gör om gör rätt!
Det är inte meningen att du ska anlita någon för att göra ett jobb, och sen behöva göra om det
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
En Kabel kanal som limmas eller klistras hade väll varit ett bättre alternativ.
Lär skruva iaf när det går starkströmskabel i kanalen.
 
S
Är jag inte lika säker på att det är våtzon just där som alla andra här verkar vara. Om badrummet är från 80/90-talet räckte det väl i princip med våtzon precis vid duschen samt golv?

Angående kravet på JFB så beror det på när installationen är utfört. Går inte att retroaktiv underkänna sånt som var godkänt förut.

Med andra ord; Tvättmaskinen är fast ansluten och klarar sig troligtvis (ser ut att vara 90-tal). Uttaget är däremot en nyinstallation och kräver en JFB om ni vill ha det där.

E etompau skrev:
Dra ut klammerna, fyll hålen med lite silikon, köp en självhäftande kabelkanal och stoppa in kabeln i den.
Jag hade bara betalt för materialet, kanske 200-250 kr.
En fast installerad starkströmskabel ska vara just det (alltså fast installerad:).

Därmed duger tyvärr varken lösa TKK i fog eller en installationskanal med enbart självhäftande tejp.
 
S Skral skrev:
Hej!

Elektrikern var nyss här och satte in ett eluttag i mitt duschrum. Kabeln fäste han med spikklamrar på väggen genom tätskiktet utan att täta med silikon.

Kabeln är ca 1.4m från duschmunstycket, så det kommer ju inte vatten rakt på den väggen, men är det verkligen lämpligt att göra på det sättet?

Enklast kanske vore att ta ut spikarna, in med silikon och sen sätta tillbaka dem?

[bild]

[bild]

Gräsligt :-O
 
davveno1 davveno1 skrev:
En Kabel kanal som limmas eller klistras hade väll varit ett bättre alternativ.
Föreskrifterna säger "inga starkströmskablar i enbart klistrad list". Rekommenderar skruvad list med L-stycken, borrade hål med plugg och silikon. Och JFB är ett måste.
Kan inte säga om befintlig kabel är felaktig. Kan vara en EXQ som är tunn och då är den OK.
Använd inte uttaget tills det är fixat.
Om du vill använda avfuktare så är det inte troligt att du kan köra tvättmaskinen samtidigt om den ligger på samma 1-fasgrupp, då det blir för stor belastning.
 
  • Gilla
Robinilso
  • Laddar…
S Skral skrev:
Hej!

Elektrikern var nyss här och satte in ett eluttag i mitt duschrum. Kabeln fäste han med spikklamrar på väggen genom tätskiktet utan att täta med silikon.

Kabeln är ca 1.4m från duschmunstycket, så det kommer ju inte vatten rakt på den väggen, men är det verkligen lämpligt att göra på det sättet?

Enklast kanske vore att ta ut spikarna, in med silikon och sen sätta tillbaka dem?

[bild]

[bild]
S Skral skrev:
Hej!

Elektrikern var nyss här och satte in ett eluttag i mitt duschrum. Kabeln fäste han med spikklamrar på väggen genom tätskiktet utan att täta med silikon.

Kabeln är ca 1.4m från duschmunstycket, så det kommer ju inte vatten rakt på den väggen, men är det verkligen lämpligt att göra på det sättet?

Enklast kanske vore att ta ut spikarna, in med silikon och sen sätta tillbaka dem?

[bild]

[bild]
S Skral skrev:
Hej!

Elektrikern var nyss här och satte in ett eluttag i mitt duschrum. Kabeln fäste han med spikklamrar på väggen genom tätskiktet utan att täta med silikon.

Kabeln är ca 1.4m från duschmunstycket, så det kommer ju inte vatten rakt på den väggen, men är det verkligen lämpligt att göra på det sättet?

Enklast kanske vore att ta ut spikarna, in med silikon och sen sätta tillbaka dem?

[bild]

[bild]
Detta är ingen elektriker som gjort, APK klammer i ett våtutrymme innebär rostiga klammer inom kort. Är det dessutom eqrq (kulo) kabel som inte får användas i våta utrymmen så bekräftar det bara det jag påstod i början av detta inlägg, -Detta är ingen elektriker som gjort.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Jag skulle ringa till honom och säga. Gör om gör rätt!
Det är inte meningen att du ska anlita någon för att göra ett jobb, och sen behöva göra om det
Fast frågan är väl om den "elektrikern" kan göra detta rätt.
 
Jag skulle iaf montera JFB. Snarast!
 
E Elektriker F skrev:
Föreskrifterna säger "inga starkströmskablar i enbart klistrad list". Rekommenderar skruvad list med L-stycken, borrade hål med plugg och silikon. Och JFB är ett måste.
Kan inte säga om befintlig kabel är felaktig. Kan vara en EXQ som är tunn och då är den OK.
Använd inte uttaget tills det är fixat.
Om du vill använda avfuktare så är det inte troligt att du kan köra tvättmaskinen samtidigt om den ligger på samma 1-fasgrupp, då det blir för stor belastning.
Vart kan man läsa att det inte är okej med enbart klistrad list?
Jag blir alltid så nyfiken när någon hittat något så konkret som jag aldrig lyckats hitta..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Fyfan vad fult det blev, hade varit bättre med självhäftande kabelkanal.
Ska du ha starkstömskabel i en en sån kanal måste den fästas med mer än tejpen annars är den bara godkänd för svagström.
Tror å andra sidan inte det hade sett bättre ut om samma person som gjort detta mästerverk skulle försökt sig på att klippa en kanal snyggt. En klåpare är en klåpare ;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
S
K kristofo skrev:
Vart kan man läsa att det inte är okej med enbart klistrad list?
Jag blir alltid så nyfiken när någon hittat något så konkret som jag aldrig lyckats hitta..
Nu är det lite O.T. men tror faktiskt inte det står i just föreskrifterna.
Jag tror föreskrifterna bara säger "gör rätt" typ och sen hänvisar dom till svensk standard vilket är sjukt irriterande då man behöver ta reda på något relativt smidigt. (SS måste köpas och går inte att googla fram.)
 
S sarkvik skrev:
Nu är det lite O.T. men tror faktiskt inte det står i just föreskrifterna.
Jag tror föreskrifterna bara säger "gör rätt" typ och sen hänvisar dom till svensk standard vilket är sjukt irriterande då man behöver ta reda på något relativt smidigt. (SS måste köpas och går inte att googla fram.)
Sen ska man gå på vad som står i tillverkarens anvisningar, det var där jag läste det men kommer inte ihåg exakt vart men gissningsvis den från OBO Betterman eftersom det är den vi kört med mest.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
N
S Skral skrev:
Hej!

Elektrikern var nyss här och satte in ett eluttag i mitt duschrum. Kabeln fäste han med spikklamrar på väggen genom tätskiktet utan att täta med silikon.

Kabeln är ca 1.4m från duschmunstycket, så det kommer ju inte vatten rakt på den väggen, men är det verkligen lämpligt att göra på det sättet?

Enklast kanske vore att ta ut spikarna, in med silikon och sen sätta tillbaka dem?

[bild]

[bild]
Det kan väl ändå inte vara en auktoriserad elektriker som gör ett så katastrofalt dåligt arbete? Att dra en kabel på det sättet skulle jag aldrig godkänna lika lite som att förstöra tätskiktet. Bedrövligt dåligt!
 
Det hade varit bättre att ta matningen till uttaget från ett annat håll och inte haka på det på tvättmaskinen. Att dra en kabel på det sättet gör man bara inte.
Om du ska försöka återställa tätskiktet så får du först borra upp ett hål, fylla med silikon, men inte kleta där fogen ska vara. Och sedan fylla i fog. Kolla hemsidan hos en tillverkare av tätskikt för exakta anvisningar.

I övrigt så ska man ha JFB i alla hus och lägenheter oavsett om det är krav eller inte. Allt annat är ren snålhet.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Hej!
Ok, jag är inte elektriker, men anlitar elektriker väldigt mycket i mitt jobb, hade han gjort som din elektriker gjort,
Då hade han först fått stryk, sen hade jag sett till att han aldrig fått ett eljobb mer, du har blivit totalblåst tyvärr!
Han skall fixa detta som det skall vara, NEJ,,,, ta nån annan att göra det och fakturera honom, låt denna kille aldrig komma nära ditt hus igen.
 
  • Gilla
  • Haha
jonjoh och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.