Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast nu har vi ju både ett större värmebehov här, än i Tyskland, och ett system för fjärrvärme på många platser, där det är fördelaktigt att elda upp saker ...

För övrigt så HAR vi ju faktiskt exporterat "skräp", elektronikåtervinning till Afrika, om nån minns det?
Ja ok så länge det är dyrt så är det väl bra som ni skriver då svider det i plånboken och det skapar incitament att bättra sig.
 
Hands upp ni som vill ha högre skatter i detta högskatteparadis. Ni som inte vill att det ska bli varmare, varför vill ni att det ska bli kallare? Varför vill ni ha vinter året runt? Går det bättre att odla i ett kallare klimat? Gör vi av med mindre elenergi i ett kallare klimat? Växer skogen bättre i ett kallare klimat? Gör ett kallare klimat att att vi trivs bättre? Varför åker praktiskt taget inga skandinaver på semester till ett land som har ett kallare klimat? Varför vill ni ha en ny istid? Varför hatar ni solljus? Jag är nu helt införstådd om varför ni alltid vill stå i skuggan och skämmas för att ni inte vet/visste bättre.
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Hands upp ni som vill ha högre skatter i detta högskatteparadis. Ni som inte vill att det ska bli varmare, varför vill ni att det ska bli kallare? Varför vill ni ha vinter året runt? Går det bättre att odla i ett kallare klimat? Gör vi av med mindre elenergi i ett kallare klimat? Växer skogen bättre i ett kallare klimat? Gör ett kallare klimat att att vi trivs bättre? Varför åker praktiskt taget inga skandinaver på semester till ett land som har ett kallare klimat? Varför vill ni ha en ny istid? Varför hatar ni solljus? Jag är nu helt införstådd om varför ni alltid vill stå i skuggan och skämmas för att ni inte vet/visste bättre.
Du försöker vara rolig va? Tror du att temperaturhöjning blir en semester?
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Du försöker vara rolig va? Tror du att temperaturhöjning blir en semester?
Tror du att motsatta blir en semester eftersom det uppenbarligen är det DU eftersträvar? Värme är bra, kyla innebär död och pina. Historien har visat att det är alltid fler som dör av kyla än av värme.
 
Du som titulerar dig som "trädgårdsfixare" borde väl vara medveten om att värme är bättre än kyla?
 
Å herre gud. Och jag är inte religiös. Men nu tappade jag lite mer tro på mänskligheten ..
 
  • Gilla
MinimalistWannabe och 8 till
  • Laddar…
Staffans2000
tompas11 tompas11 skrev:
Hands upp ni som vill ha högre skatter i detta högskatteparadis. Ni som inte vill att det ska bli varmare, varför vill ni att det ska bli kallare? Varför vill ni ha vinter året runt? Går det bättre att odla i ett kallare klimat? Gör vi av med mindre elenergi i ett kallare klimat? Växer skogen bättre i ett kallare klimat? Gör ett kallare klimat att att vi trivs bättre? Varför åker praktiskt taget inga skandinaver på semester till ett land som har ett kallare klimat? Varför vill ni ha en ny istid? Varför hatar ni solljus? Jag är nu helt införstådd om varför ni alltid vill stå i skuggan och skämmas för att ni inte vet/visste bättre.
Nu driver du med oss!:rofl:
Men om inte, var nog detta, det dummast inlägget i Byggahus historia.
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu driver du med oss!:rofl:
Men om inte, var nog detta, det dummast inlägget i Byggahus historia.
Jag tror faktiskt att tompaa trollar oss. Även om man är klimatförnekare så kan man rimligen inte ha en så ignorant inställning att man tror att stora globala klimatförändringar är något positivt ..
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
elpaco elpaco skrev:
Jag tror faktiskt att tompaa trollar oss. Även om man är klimatförnekare så kan man rimligen inte ha en så ignorant inställning att man tror att stora globala klimatförändringar är något positivt ..
Kanske blev för mycket påskfirande igår så det inte var så lämpligt att skriva i forumet så sent.
 
elpaco elpaco skrev:
Även om man är klimatförnekare så kan man rimligen inte ha en så ignorant inställning att man tror att stora globala klimatförändringar är något positivt ..
Är man klimatförnekare tror man väl inte på klimatförändringar? Eller är det bara ett samlingsnamn för alla som tycker fel?

Och varför skulle man inte kunna tro att ett varmare klimat är bättre än ett kallare? För sakligt bestrider du väl inte det som sägs, alltså att fler dör av kyla än av värme?

Jag säger inte att @tompas11 har rätt, och jag tror egentligen också att han trollar, men nivån på argumenten mot honom är kass.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är man klimatförnekare tror man väl inte på klimatförändringar?
Eller i alla fall inte att det beror på människan.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
men nivån på argumenten mot honom är kass.
Det blir väl lätt så med svar på knepiga inlägg mitt i natten. Argument mot honom tidigare i tråden har väl varit på en mer normal nivå.

tompas11 tompas11 skrev:
Ni som inte vill att det ska bli varmare, varför vill ni att det ska bli kallare?
I vilket inlägg är det någon som har sagt att hen vill att det ska bli kallare?

tompas11 tompas11 skrev:
Gör vi av med mindre elenergi i ett kallare klimat?
Du vet väl om att i vissa delar av USA förbrukas det mer elenergi på sommaren än på vintern pga. alla luftkonditioneringsapparater och i slutet av förra årets värmebölja gick det ju inte att få tag på några sådana vare sig i butikerna i Stockholm eller på nätet.

tompas11 tompas11 skrev:
Varför åker praktiskt taget inga skandinaver på semester till ett land som har ett kallare klimat?
Det finns många, främst icke-skandinaver som åker på semester till ishotellet i Jukkasjärvi.

tompas11 tompas11 skrev:
Historien har visat att det är alltid fler som dör av kyla än av värme.
Det är väl en högst obevisad teori som en professor på en handelshögskola har fört fram (hur mycket kunskap om hur människor dör har en sån?). Ung. 50 000 människor dog i värmeböljan i Ryssland 2010 och 30 000 i värmeböljan i södra Europa 2003 enligt https://schlaug.blogspot.com/2013/09/svd-idag-fler-manniskor-dor-av-kyla-av.html
Medan Aftonbladet skriver om drygt 20 döda av kyla i Europa januari 2017: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q4n4O/harda-kylan-i-europa-tar-dod-pa-folk
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ska vi slåss med Schlaugs siffror om tiotusentals döda i varje värmebölja vinner nog värmen. Jag har dock svårt att ta de siffrorna på allvar. De kan kanske på något vis vara statistiskt korrekta, men i så fall gissar jag att det till stor del är människor som stod i dödens väntrum ändå, och alltså att den allmänna dödligheten gått ned efter värmeböljorna. Det borde vara lätt att studera för den som har siffrorna.

Kylan dödar även dem med livet framför sig, som barnen i den här sorgliga UNHCR-texten. Små antal per gång, och absolut något möjligt att förhindra redan idag, men nog är kylan (inom de intervaller vi har att hantera på jorden) farligare än värmen. En studie publicerad i the Lancet och här refererad i Läkartidningen ger också stöd för det.
 
BirgitS
Jag sätter inte heller någon tilltro till Schlaugs siffror utan att ha sett bakgrunden till dem.

När det gäller studien som presenterades i Lancet tycker jag följande gör det väldigt svårt att använda den studien i någon som helst jämförelse för vad som kan hända vid globala temperaturförändringar:
Utifrån mortalitetsdata har man räknat ut en »optimal temperatur« för varje plats, det vill säga den genomsnittliga dagstemperatur där dödligheten är som lägst. Avvikelser från den optimala temperaturen har delats in i två kategorier, moderat avvikelse eller extrem avvikelse, till exempel moderat kyla eller extrem värme. Hur stora avvikelserna måste vara för att man ska definiera dem som moderata eller extrema skiljer sig från plats till plats och beror bland annat på hur mycket temperaturen generellt varierar på platsen i fråga.
Det innebär att den optimala temperaturen i undersökningen är helt olika i Sverige och i Thailand, dvs. det beror på hur bra människor, hus och samhälle är anpassade till olika temperaturer.

Spädbarn har svårt att klara höga temperaturer också och i södra Europa är det normalt att man i stort sett håller sina bebisar inne dagtid under sommarn. Under en flykt som i UNHCR-fallet går det ju lika lite att klara av det som under sträng kyla.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Vad gäller en ensidig långrandig inlaga i debatten såsom Birger Schlaugs blogg så är jag precis lika ointresserad att läsa, eller bry mig, såsom klimatinitiativets webplats eller Lars Bern osv.

"Tokdårarna" som bara har mål att driva en ensidig hypotes,... upp eller nedvärdera (eller helt bortse från) fakta utefter som det passar sin egen agenda har jag ingen ork till övers för.
 
  • Haha
Fadai
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är man klimatförnekare tror man väl inte på klimatförändringar? Eller är det bara ett samlingsnamn för alla som tycker fel?

Och varför skulle man inte kunna tro att ett varmare klimat är bättre än ett kallare? För sakligt bestrider du väl inte det som sägs, alltså att fler dör av kyla än av värme?

Jag säger inte att @tompas11 har rätt, och jag tror egentligen också att han trollar, men nivån på argumenten mot honom är kass.
Ja. Nej. För att det strider mot all, närapå helt samstämmig, vetenskaplig kunskap om klimat, väder och vårt klot. Nej, men det är helt ointressant i diskussionen.

När man säger klimatförnekare så menar man (jag) personer som inte tror att människan varaktigt påverkar jordens vädersystem. Och framför allt då via co2-utsläpp. Det handlar inte om att vi får en härligare snitttempratur och blir mer som den europeiska kontinenten, det handlar om att en snittempraturhöjning kan få jordens klimatsystem ur balans men följden av mera extrema väder. Alltså inte mer Kanarieöarna, utan snöstormar på vintern, torka och stormar på sommaren. Tyfoner, orkaner, osv. Dvs inte behagligare. Alls.

Och nu har vi inte ens talat om katastrofen av höjning av havsnivån, eller andra besvärligheter som kommer med temperaturen. Vet du tex att endast två graders höjning skulle räcka för att den mygga som bör malaria skulle kunna etablera sig i Europa? Härligt!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.