Status
Inte öppen för fler kommentarer.
elpaco elpaco skrev:
När man säger klimatförnekare så menar man (jag) personer som inte tror att människan varaktigt påverkar jordens vädersystem.
Så då är inte @tompas11 en klimatförnekare alltså. Då är det kanske läge att hitta ett nytt invektiv.

elpaco elpaco skrev:
en snittempraturhöjning kan få jordens klimatsystem ur balans men följden av mera extrema väder. Alltså inte mer Kanarieöarna, utan snöstormar på vintern, torka och stormar på sommaren. Tyfoner, orkaner, osv. Dvs inte behagligare. Alls.
Att det kan få klimatsystemet ur balans är jag med på, resten – nja. Än så länge har väl temperaturförändringarna lett till mindre extremt väder, färre orkaner exempelvis. Så lite behagligare. Förmodligen.

elpaco elpaco skrev:
Och nu har vi inte ens talat om katastrofen av höjning av havsnivån, eller andra besvärligheter som kommer med temperaturen.
I exempelvis Sverige går landhöjningen fortare än havshöjningen prognostiseras, så just här är kanske ordvalet katastrof lite magstarkt, men på andra platser kan det absolut bli så. Tveklöst något som måste hanteras på vägen framåt.

elpaco elpaco skrev:
Vet du tex att endast två graders höjning skulle räcka för att den mygga som bör malaria skulle kunna etablera sig i Europa? Härligt!
Nej, det visste jag inte, men roligt att du tar upp malaria. Det är ett typexempel på en fråga som exempelvis Copenhagen consensus tar upp som något värt att lägga mer pengar på att hindra och bota istället för det enögda fokus på klimatet som är förhärskande nu.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så då är inte @tompas11 en klimatförnekare alltså. Då är det kanske läge att hitta ett nytt invektiv.


Att det kan få klimatsystemet ur balans är jag med på, resten – nja. Än så länge har väl temperaturförändringarna lett till mindre extremt väder, färre orkaner exempelvis. Så lite behagligare. Förmodligen.


I exempelvis Sverige går landhöjningen fortare än havshöjningen prognostiseras, så just här är kanske ordvalet katastrof lite magstarkt, men på andra platser kan det absolut bli så. Tveklöst något som måste hanteras på vägen framåt.


Nej, det visste jag inte, men roligt att du tar upp malaria. Det är ett typexempel på en fråga som exempelvis Copenhagen consensus tar upp som något värt att lägga mer pengar på att hindra och bota istället för det enögda fokus på klimatet som är förhärskande nu.
Min post var ur ett globalt perspektiv. Att prata om klimat ur ett strikt nationellt perspektiv är inte bara osolidariskt utan även ganska korkat. Vi i det tempererade väst står för de stora utsläppen och faktiskt den industriella co2-revolutionen. Samtidigt är det framför allt länder närmare ekvatorn som kommer att få besvär först. Men även helt egoistiskt så tror jag det är bättre att satsa hårt på klimatet i motsats till vad som kommer annars. Många menar tex att kriget och de enorma flyktingströmmarna i Syrien har ett stort ursprung ur klimatförändringar och torka.

Problemet med insatser för att minska vårt klimatavtryck är att det krävs enorm global beslutsamhet under lång tid, med stora uppoffringar. Och det behövs innan förändringarna dyker upp i för stor skala. Det gör att oavsett hur eniga ipcc-rapportens författare är, så kommer personer som tompaa och du alltid kunna säga att vi bör satsa på buset i rosengård, eller minska skatterna på diesel, eller .. något annat med tydlig snabb effekt.

Om din läkare säger - ändra livsstil eller så får du en hjärtinfarkt inom 10 år, så kommer du med stor sannolikhet inte göra något. Efter en hjärtinfarkt så ändrar de flesta sin livsstil i någon mån. Problemet är att efter en hjärtinfarkt på klimatet är det för sent för oss att ändra livsstil. Nu frågar jag - är Du beredd att ta den risken? Har Du rätt att ta den risken, med följden att planeten blir allt mindre beboelig?
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Än så länge har väl temperaturförändringarna lett till mindre extremt väder, färre orkaner exempelvis
Graf som visar antalet rapporterade naturkatastrofer globalt från 1900 till 2018, med en markant ökning efter 1950.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar som en behaglig utveckling, som du säger ..

Sedan är ju inte detta i sig direkt bevisföring, men ändå intressant:
Graf som visar världens CO2-utsläpp efter källa från 1751 till 2013 med markant ökning runt 1950.

En tillfällighet? Kolla brytpunkten 1950 på bägge grafer ..
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Min poäng, när jag har lagt ut texten, har hela tiden varit att bara (delar av) den rika världen bryr sig om klimatet, i den fattiga världen är ökat välstånd betydligt högre på listan, likt många andra saker. Om det kan man tycka olika saker, men sannolikheten att vi kan hindra klimatförändringarna med olika slags förbud som världens stater ska genomföra kommer aldrig att funka, eftersom att det inte ligger i flertalet länders (upplevda) intresse.

Det innebär inte att jag tycker att vi ska låta bli att göra något, men man måste förstå att det finns andra intressen än klimatet.

Jag tycker att vi ska satsa stort på forskning samt på kärnkraft och elektrifiering av fordonsflottan – exempelvis. Elbilar lär iofs lösa sig självt, men utvecklingen av dessa är ändå ett tydligt exempel på något som den rika världen kan göra som gör att andra kan slippa gå till fossilfordon när de är rika nog att ha råd med bilar.

Mitt problem med klimatalarmister är att de inte gillar den här typen av lösningar. De vill att alla ska klä sig i säck och aska och göra uppoffringar för att hindra klimatet från att förändras – och det kommer aldrig att hända.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
elpaco elpaco skrev:
En tillfällighet? Kolla brytpunkten 1950 på bägge grafer ..
Correlation does not imply causation.

Definitionen på de katastrofer som tas upp i databasen handlar om att människor dör, många påverkas eller att stater erkänner detta internationellt:

Textdokument som listar EM-DAT:s katastrofkriterier inklusive antal döda och påverkade personer.

Så ökningen från 1940-talet till slutet av 1990-talet kan t ex handla om globaliseringen/internationellt utbyte eller om att antalet människor på jorden har vuxit till något enormt (fler människor större sannolikhet att någon drabbas).

Ska man över tid mäta extrema naturhändelser som är klimatrelaterade får man mäta just det. (Och det görs antar jag givet intresset för dessa frågor.)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Verkar som en behaglig utveckling, som du säger ..
Ur ett mänskligt perspektiv har det varit det, ja. Nedan är en graf på antal döda i naturkatastrofer från samma källa som du använde. Hade jag valt antal döda per 100.000 människor hade det sett ännu bättre ut, eftersom att vi är så många fler nu.
Graf över globala dödsfall från naturkatastrofer per årtionde, färgkodade efter katastroftyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Correlation does not imply causation.

Definitionen på de katastrofer som tas upp i databasen handlar om att människor dör, många påverkas eller att stater erkänner detta internationellt:

[bild]

Så ökningen från 1940-talet till slutet av 1990-talet kan t ex handla om globaliseringen/internationellt utbyte eller om att antalet människor på jorden har vuxit till något enormt (fler människor större sannolikhet att någon drabbas).

Ska man över tid mäta extrema naturhändelser som är klimatrelaterade får man mäta just det. (Och det görs antar jag givet intresset för dessa frågor.)
LÄSTE du texten i min post? Jag är i allra högsta grad naturvetare. Jag kan basal vetenskapsteori.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ur ett mänskligt perspektiv har det varit det, ja. Nedan är en graf på antal döda i naturkatastrofer från samma källa som du använde. Hade jag valt antal döda per 100.000 människor hade det sett ännu bättre ut, eftersom att vi är så många fler nu.
[bild]
Och med det menar du att katastroferna blir snällare? Eller vill du bara påpeka att det moderna samhället skyddar sina invånare bättre mot naturen? Oavsett så är det förekomsten av katastrofer vi pratade om, inte följderna i mansliv under decenniet. Jag motbevisade din tes, nu fiskar du nya riktningar.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mitt problem med klimatalarmister är att de inte gillar den här typen av lösningar. De vill att alla ska klä sig i säck och aska och göra uppoffringar för att hindra klimatet från att förändras – och det kommer aldrig att hända.
Mitt problem är att det är väldigt enkelt att kalla alla som har åsikten att vi inte kan fortsätta blunda, för klimatalarmister. Vi har det i Sverige extremt gott i snitt. I jämförelse mot fattiga länder har vi en enorm välfärd. För mig är klimatvetenskapen intimt förankrad med politik. INGEN naturvetare kommer att kunna få till ordentlig förändring, utan endast politiker, sociologer, och andra samhällsvetare. Med det sagt så håller jag med dig, Bangladesh vill höja sitt välstånd, och borde få göra det. Och på vår (i-ländernas) bekostnad.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Ja. Nej. För att det strider mot all, närapå helt samstämmig, vetenskaplig kunskap om klimat, väder och vårt klot. Nej, men det är helt ointressant i diskussionen.

När man säger klimatförnekare så menar man (jag) personer som inte tror att människan varaktigt påverkar jordens vädersystem. Och framför allt då via co2-utsläpp. Det handlar inte om att vi får en härligare snitttempratur och blir mer som den europeiska kontinenten, det handlar om att en snittempraturhöjning kan få jordens klimatsystem ur balans men följden av mera extrema väder. Alltså inte mer Kanarieöarna, utan snöstormar på vintern, torka och stormar på sommaren. Tyfoner, orkaner, osv. Dvs inte behagligare. Alls.

Och nu har vi inte ens talat om katastrofen av höjning av havsnivån, eller andra besvärligheter som kommer med temperaturen. Vet du tex att endast två graders höjning skulle räcka för att den mygga som bör malaria skulle kunna etablera sig i Europa? Härligt!
Visste du att malaria redan funnits i sverige? Ända in på 1900-talet.

Så det är närmast en tillbakagång till det normala du beskriver iom att sverige bara varit malariafritt i ca 100 år är det vanligare att det finns malaria i sverige än inte.

Ja jag tramsar lite nu men historien lär oss många läxor både hur vi ska behandla data och vilken tilltro vi bör sätta till domedagsprofeter....
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
A andersda skrev:
Visste du att malaria redan funnits i sverige? Ända in på 1900-talet.

Så det är närmast en tillbakagång till det normala du beskriver iom att sverige bara varit malariafritt i ca 100 år är det vanligare att det finns malaria i sverige än inte.

Ja jag tramsar lite nu men historien lär oss många läxor både hur vi ska behandla data och vilken tilltro vi bör sätta till domedagsprofeter....
Jag har aldrig skrivit att malaria aldrig funnits här. Lika lite som jag sagt att temperaturen aldrig varit högre. Vad som dock är odiskutabelt är att människan nu utan tvekan har nått en påverkan på klimatet som åter höjer temperaturen. Och det är inte en del av en vanlig cykel. ETT litet exempel på vad en liten sådan höjning kan innebära är malaria i Sverige. Det skrev jag. Ge mig inte åsikter jag inte uttalat, och domedagsprofet är jag nog knappast. Lika lite som du säkert inte är totalignorant.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Claes Sörmland
elpaco elpaco skrev:
LÄSTE du texten i min post? Jag är i allra högsta grad naturvetare. Jag kan basal vetenskapsteori.
Ledsen om jag misstolkade dig. Förtydliga gärna vad du ville säga med inlägg #1129. Var inte ditt syfte med inlägget att länka naturkatastroferna dokumenterade i EMDAT till de ökande koldioxidutsläppen över tid?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ledsen om jag misstolkade dig. Förtydliga gärna vad du ville säga med inlägg #1129. Var inte ditt syfte med inlägget att länka naturkatastroferna dokumenterade i EMDAT till de ökande koldioxidutsläppen över tid?
Nej syftet var att visa den jag svarade att vi de senaste 100 åren fått en markant ökningar av naturkatastrofer. Inte tvärtom. Sedan slängde jag inte co2-grafen som något att fundera på, vilket jag skrev. Jag anmärkte tom explicit på att det inte var direkt bevisföring.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Och med det menar du att katastroferna blir snällare? Eller vill du bara påpeka att det moderna samhället skyddar sina invånare bättre mot naturen? Oavsett så är det förekomsten av katastrofer vi pratade om, inte följderna i mansliv under decenniet. Jag motbevisade din tes, nu fiskar du nya riktningar.
Som @Claes Sörmland skrev bevisar dina grafer ingenting. Min bevisar förvisso inte heller något om förekomsten av naturkatastrofer, men visar att dessa oavsett hur vanliga de är blir ett allt mindre problem. Jag medger att det inte var vad vi initialt pratade om, så om du ser det som en seger så visst.

Förekomsten av katastrofer kommer historiskt sett att vara behäftat med stor osäkerhet då mätmöjligheterna före 70-talet var rätt begränsade. Men med de långa mätserier jag sett verkar inte just naturkatastrofer vara ökande.

Regional torka skulle man ju kunna tänka sig trots allt sannolikt ökar med högre temperatur. Det finns argument både för och mot ett sådant antagande, men om vi för sakens skull ändå antar att det kommer att bli vanligare finner i alla fall jag viss tröst i att effekterna blir mindre nu än de hade blivit för trettio eller femtio år sedan.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.