Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K Kortling skrev:
Jag syftar bland annat på dina otrevliga härskartekniker som inte bemöter det Bern säger utan bara avfärdar det som att "Bern sitter och babblar".

Samt, "upprepa tills du förstår". Inlägget som är otrevlig, barnsligt och inte tillför något överhuvudtaget.
Du insinuerade att man gav utrymme till oliktänkande i intervjun, trots att du sannolikt visste motsatsen. Sedan fortsatte du att spela Allan när jag synade den bluffen. Jag har faktiskt bättre saker för mig än att ägna 1:20 åt att lyssna på en när en kritiserad klimatskeptiker tillika konspirationsteoretiker håller låda.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är lite roande faktiskt. Ni slänger invektiv och nedvärderande kommenterar kring er, men ändå med viss finess och lite glimten i ögat. :D
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
En bomullskasse bör användas ca 1000ggr (500-2000 beroende på vem du frågar) för att klara av att komma ned till samma miljöpåverkan som lika många plastkassar.
Problemet med plastpåsar är inte i första hand mängden med olja man förbrukar. I dessa jämförelser handlar det ofta om de riktigt tunna plastpåsar som vi bara använder för frukt och grönsaker. Problemet med dessa plastpåsar är att de används väldigt flitigt i andra delar av världen och att en stor del av dem hamnar i havet. Där blir det ett stort problem för havets ekosystem.
Problemet med bomull är inte att vi gör tygkassar av det, men att vi köper väldigt mycket kläder och i bästa fall slänger vi kläderna när de blir slitna, utan att försöka reparera dem. Och i värsta fall tycker vi att de är omoderna innan de är slitna och slänger dom av den anledning.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Problemet med plastpåsar är inte i första hand mängden med olja man förbrukar. I dessa jämförelser handlar det ofta om de riktigt tunna plastpåsar som vi bara använder för frukt och grönsaker. Problemet med dessa plastpåsar är att de används väldigt flitigt i andra delar av världen och att en stor del av dem hamnar i havet. Där blir det ett stort problem för havets ekosystem.
Problemet med bomull är inte att vi gör tygkassar av det, men att vi köper väldigt mycket kläder och i bästa fall slänger vi kläderna när de blir slitna, utan att försöka reparera dem. Och i värsta fall tycker vi att de är omoderna innan de är slitna och slänger dom av den anledning.
Jämförelsen mellan bomull och plastkassar handlar om vanliga kassar för att handla matvaror i. Den har ingenting med kläder eller hur man använder plastkassarna i andra länder att göra. Försök inte röra till det.

Att plast hamnar där det inte skall vara är ett helt annat problem som man inte löser genom att förbjuda plastkassar och sugrör.

Då jag gjort en hel del strandstädningar så kan jag säga att de vanligaste sakerna jag plockar är: nylonrep (mängder av dessa och de är mycket svåra att få loss), plaststrukturer från reningsverk (används för att bakterierna skall växa på dem, ser ofta ut som 2-3cm stora kugghjul), plastförpackningar för mat (chipspåsar, plastlådor, yoghurtburkar mm), plastflaskor/dunkar/plastbackar, kläder (stövlar, gymnastitkskor, flip-flops, regnkläder mm), plastdelar från båtar, bildäck osv.

Plastpåsar från butiker ligger inte särskilt högt upp på listan.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Så det fanns inga fjällrävar och samer här i landet på medeltiden?

De uppgifter jag sett om samer fanns de i Sverige långt för Kristus födelse (om man nu tror på det) eller säg långt före vår tideräkning. Fjällräven hittar jag inget om när den kom till Sverige men du verkar påläst så du kan nog ge svar på sådant.

Men vad tycker du personligen, vore inte lite varmare klimat trevligt.
Idag 16 grader när jag åkte hem från jobbet och underbart att slippa frysa.
Samer fanns så sent som på slutet av 1700-talet i gävletrakten, de så kallade "sockenlapparna". Men de är utrotade idag precis som alla nomadiserande folkslag försvinner. Renägande samer har hållit sig i fjälltrakterna hela tiden, men de är på många håll på väg att trängas ut, delvis pga jägare, turister, gruvor mm, delvis pga att trädgränsen så sakteliga kryper uppåt och därmed ger mindre utrymme för deras föda.

Min farfars farfars farfar har skrivit lite om deras språk:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sockenlapp


Jag säger inte att högre temperatur i Sverige i sig är en katastrof. Probelmet nu är att temperaturen, troligen på grund av en kombination av naturlig inverkan och mänsklig påverkan ökar mer och snabbare än den någonsin gjort tidigare. De som förnekar detta tittar på cyklerna och har lite olika teorier, en populär är att det strax kommer att vända ändå av naturliga skäl, så att det inte gör något att vi värmer på, utan att vi kanske istället motverkar en istid. Andra menar att det just på grund av de naturliga variationerna är meningslöst att göra några förändringar.

Fast vi som är smarta inser att det inte bara handlar om temperatur, utan i ännu högre grad om miljön. Fint att du gillar fästingar, lupiner och annat som kommer att ta död på tusentals arter som inte finns någon annan stans. Men vi andra vill kanske ha en fungerande miljö.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Jämförelsen mellan bomull och plastkassar handlar om vanliga kassar för att handla matvaror i. Den har ingenting med kläder eller hur man använder plastkassarna i andra länder att göra. Försök inte röra till det.
Kommer du inte med källhänvisning, får du acceptera att det kan bli så.
För de som är intresserade i undersökningen finns den här
https://www2.mst.dk/Udgiv/publications/2018/02/978-87-93614-73-4.pdf?

Men största problemet med plastpåsar är fortfarande att många hamnar i havet. Det är inte riktigt ett svenskt problem, men redan i syd europa är det ett stort problem.
 
K
S scim skrev:
Du insinuerade att man gav utrymme till oliktänkande i intervjun, trots att du sannolikt visste motsatsen. Sedan fortsatte du att spela Allan när jag synade den bluffen. Jag har faktiskt bättre saker för mig än att ägna 1:20 åt att lyssna på en när en kritiserad klimatskeptiker tillika konspirationsteoretiker håller låda.
Nej, jag insinuerade ingenting.

Jag påpekade att man i intervjun kritiserade SVT eftersom de öppet gick ut med att ingen från motståndarsidan får komma till tals. Detta trots att SVT är ett statligtfinansierat bolag som ska vara neutralt.
Som en högt aktad skribent i tråden skulle sagt, läs om tills du förstår..
 
harry73
harry73 harry73 skrev:
För de som är intresserade i undersökningen finns den här
[länk]
Jag får erkänna att jag inte läste hela rapporten, men jag ser ändå ett stort problem med undersökningen. Den är nämligen utformad så en typ av vanliga plastpåsar har en stor för del över andra påsar.
Stor blå och vit randig plastpåse med matkedjans logotyp, exemplifierar vanlig påsetyp i diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jämförelsen går ut på att transportera 22 liter varor som väger max 12 kg. Det är nästan exakt vad denna typen av plastpåsen klarar av.
Det finns en annan typ av plastpåsar med i undersökningen som kan transportera 20 liter. I hela LCA räknar man då att man behöver 2 plastpåsar i stället för en. Detta gör att den typen av plastpåsar presterar sämre än den större typen.
Hade jämförelsen gått ut på att transportera 20 liter, hade den presterad bättre.
Om man då går till woven PET-kasser, då kan dessa transportera 32liter som väger max 45kg, ändå låtsas man i jämförelsen att man bara använder den för att transportera 22 liter och 12 kg.
När jag handlar, räknar jag med att jag behöver 3 vanliga plastkasser för att ersätta en PET-kasse. Så använder man PET-kassen en gång, borde det räknas som 3 plastkasser, men så räknar de inte i undersökningen.

Den stora nyttan med bomulls kasser för mig är inte att veckohandla med dom. Själv använder jag dom för att ha mina badkläder i, eller en matlåda till jobbet och använder man dom rätt, håller de väldigt länge.
 
harry73 harry73 skrev:
Den stora nyttan med bomulls kasser för mig är inte att veckohandla med dom. Själv använder jag dom för att ha mina badkläder i, eller en matlåda till jobbet och använder man dom rätt, håller de väldigt länge.
Veckohandla är inte klimatsmart. Bättre att ta en tygkasse eller två och handla då och då när man ändå passerar affären, eller cykla dit. Blir mindre matsvinn också.
 
harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Veckohandla är inte klimatsmart.
Jag skulle nog påstå att inte handlar om hur ofta du handlar men vad du handlar.
Jag kan inte säga att vi köper mycket färdigmat, sötsaker, mm och vi slänger inte heller mycket rester eller dålig mat. Så veckohandla verkar fungera bra för oss.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Hur vet du att man inte har det, du har inte hunnit se programmet ännu eftersom du postade direkt efter jag postade länken.

SVT ska vara neutral och inte välja sida, därför är det märkligt att man inte har båda sidor med.
Tycker du verkligen det? I alla rapporteringar? Så även när det är självklara händelser ska SVT leta upp nån foliehatt för att kommentera? Bara för att man inte ska "välja sida"?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nu bör ju iofs SVT granska det som sägs åtminstone, men detta misslyckas de med också. Man kanske borde diskutera konsekvenserna för de fattiga i världen om de inte kan elda kol. Man kanske borde diskutera konsekvenserna för den ekonomiska utvecklingen i alla fall...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tycker du verkligen det? I alla rapporteringar? Så även när det är självklara händelser ska SVT leta upp nån foliehatt för att kommentera? Bara för att man inte ska "välja sida"?
Det är väl lite onödigt att blanda ihop "händelser", dvs fakta om vad som faktiskt, ovedersägligen har hänt och observerats, med spekulationer och teorier om vad som kanske kommer att hända om tio år, som brukar vara den vanliga gissningshorisonten.
 
K
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tycker du verkligen det? I alla rapporteringar? Så även när det är självklara händelser ska SVT leta upp nån foliehatt för att kommentera? Bara för att man inte ska "välja sida"?
Nej, men i ett inslag om klimatfrågan där man erkänner det finns andra sidor av myntet så kan det vara på sin plats.
Schysst härskarteknik och kalla motståndarsidan för foliehatt också.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Veckohandla är inte klimatsmart
Hur ofta skall man handla tycker du då?

(Har själv inte köpt en plastkasse på 15 år. Har 3, 4 tygkassar som någon släkting sydde ihop av stuvbitar någon gång)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.