R
C crazytok skrev:
Det är nog i om flesta fall bara ett talesätt för att egentligen räkna på den faktiska kostnaden på ett DIY projekt. Att på något vis inkludera den tiden du lägger ner på arbetet vs att anlita någon.

Om det sedan är värt att göra det själv eller anlita någon efter denna uträkning har ju med många faktorer att göra. För det första om du har råd, eller om du har möjlighet att jobba över och på det viset kan betala den extrakostnaden för att ta in hantverkare.
Men om man sedan tycker arbetet är roligt och givande, ja då blir det ju mer en fritidssysselsättning och inte ett arbete...

Personligen är det terapi för mig att gå ut och bygga och greja. Det är min ”hobby” och jag värderar det därför inte som en arbetskostnad för jag tycker det är kul att arbeta med händerna och få vara kreativ!

Att det sedan blir billigare att göra det själv, och att man har möjligheten att styra allt in i minsta detalj blir bara en bonus! :)
Ja så kan det nog vara gällandes DIY projekt, dock så är det oftast så när jag ser till mig själv att de flesta saker jag bygger/modifierar/programmerar inte finns att köpa färdiga eller som jag vill ha det.

Därför kan vissa saker ta några veckors byggande och prototyper men resultatet bli exakt som jag ville.
Allt går inte mäta i pengar.

Jag förstår fullt ut att man vill veta hur länge ett DIY-projekt tagit tidsmässigt men det är omvandlandet till pengar jag tycker är en märklig företeelse.
 
Mikael_L
R RalleB skrev:
Men ni kanske även mäter toalettbesök, måltider, socialt umgänge, leka med barnen etc. i timpenning?
Självklart ! :rofl:
 
R RalleB skrev:
Fel? Jag har inte påstått att en majoritet eller något gör detta.
MEN en del gör det, därav min fråga.
Absolut att en del gör det, jag tror bara inte att det är vanligare hos gördetsjälvare än hos andra. Vissa är fixerade vid pengar helt enkelt.

Men visst, det är lättare att jämföra tid och nytta med eget kontra andras arbete om man målar en vägg än om man målar en tavla på fritiden, så någon överrepresentation i att räkna målartiden i pengar finns det nog hos väggmålaren.
 
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om man t.ex. överväger att ta tjänstledigt för att göra ett byggprojekt är det vettigt att räkna på det. Då är det väl egentligen utebliven inkomst mot minskad köpt arbetskostnad man får väga och att man troligtvis inte är lika snabb som en van byggare.

Det är ändå så att man ofta får jobba ca 3h för att kunna betala för 1h hantverkare
Absolut, men det är inte de fallen jag pratar om.
I ditt fall är det självklart att räkna så, det jag pratar om är projekt som görs på fritiden.
 
Jag tänker lite tvärtom, har jag själv lagt ned 40h har jag sparat runt 20h hantverkarekostnad. Då blir projekt man utför själv lättare att motivera.
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
varmkorv varmkorv skrev:
Jag tänker lite tvärtom, har jag själv lagt ned 40h har jag sparat runt 20h hantverkarekostnad. Då blir projekt man utför själv lättare att motivera.
Och även sparat 10-20 h på att leta hantverkare, vänta på hantverkare, förklara för hantverkare, hålla koll på hantverkare, städa efter hantverkare osv. Förutsatt att allt gick bra. Blev något galet kan din egen tidsåtgång för att anlita någon mångdubblas.
 
  • Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
När jag funderar på att projekt så räknar jag inte pengar. Jag tänker:
- Undrar om jag skulle klara det själv?

Och det gör jag allt som oftast. Sedan kommer frågan:
- Är det värt besväret?
Och här beror det på. När vi gjort större projekt så har jag hyrt in folk för att få fart på projektet. Oftast gör jag förberedelser själv och slutfinish själv. Men att kakla badrummet, det är inte värt besväret. Samma med att ta ned väggar och sätta nya fönster. Snickarna är så mycket snabbare än vad jag är. En duktig målare tar jag in i vardagsrummet, men jag gör det själv i de andra rummen.

Det mest uppenbara beslutet var när jag tog in snickare var till bjälklaget på altanen (tak på garaget) som skulle bytas ut och allt skulle bli vattentätt för att bygga inglasning ovanpå. De fick också resa inglasningen. Svindyrt! Men värt varenda krona.

Sedan så kan man inte lämna snickarna övervakade, en del har inte kompetensen. En snickare sjukskrev sig efter att jag och frun hade förklarat hur han skulle göra flera gånger. En annan, i övrigt duktig, snickare ansåg att en vägg innehållandes en skjutdörr inte skulle gå att göra så tunn som jag ville ha den. Efter att jag förklarade hur han skulle göra så tackade han för att han lärt sig något nytt.

Med åren så tar jag dock in hantverkare allt mer. Jag hinner inte, hur roligt det än må vara, göra allt själv. Jag har en karriär på jobbet att ta hand om också. Men det är för mig fortfarande viktigt att stiga upp från kontorsstolen för att göra praktiska saker ibland. Jag bara måste ha några projekt löpande åtminstone...

Men numera så försöker jag hålla mina egna projekt lite mindre. Jag har dessutom kvar slattar från de större projekten att färdigställa också.

Men pengar, det räknar jag aldrig annat än i planeringen. Även om jag naturligtvis är medveten om att skattesystemet gör att jag måste arbeta fem timmar för att köpa en timme...
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:
Du har nog rätt i att just det tankesättet ligger närmast till hands för den som verkligen har mer eller mindre obegränsade "möjligheter" att jobba över/extra. Om man har "ofrivillig" fritid kan man ju å andra sidan vända på det och tänka som att genom att göra något produktivt på sin fritid man har sparat pengar på att slippa köpa en tjänst.
De brukar glömma att det lätt blir 70% skatt på det där extrajobbet också om man räknar med arbetsgivaravgifter, statlig skatt och nedtrappat jobbskatteavdrag.
 
Mikael_L
Ibland räknar jag med en timpenning för min egen tid, ibland inte, det beror på.

Jag är i sitsen att jag faktiskt i viss mån kan mixtra med min betalda arbetstid, både uppåt och nedåt, dock inte alltid, och inte hur mycket som helst. Jag har i genomsnitt under året inte heller 100% arbetstid (vill inte ha).

Nu ska jag byta bromsbelägg så fort jag får hem dom. Jag tycker inte det är det minsta nöje att byta bromsbelägg, så jag gör en ren rå jämförelse av kostnaden för verkstad mot min tid och den timförtjänst jag missar. Skulle jag inte spara pengar på att byta själv, skulle jag absolut inte göra det.

För ett par år sedan var det byte av fjäderben fram som gällde.
Jag kikade på skiten i bilen och funderade ett tag, och insåg att det där skitjobbet skulle säkert ta mig ett par dagar.
Och då jag hatar att hålla på med rostiga muttrar jämfört med vad jag gör på jobbet, så lejde jag gladeligen bort jobbet.

Att snickra och greja här hemma är delvis ett nöje och hobby, men jag jämför ändå lite vad alternativkostnaderna är mellan min egen alternativintäkt från arbete och att leja bort.
Och då det inte alls är lika tråkigt som rostiga muttrar så kan jag gladeligen tänka mig en lägre egen timpenning att räkna mot.
Men i slutändan är nog största anledningen att jag gör det själv är för att få det gjort precis som jag vill, slippa förklara allt detta, slippa leta rätt på hantverkare och slippa ev bråk och tråkigheter efteråt.
Dvs, även om jag hittade en hantverkare för 100kr/timme så det inte längre fanns något ekonomiskt incitament så är det inte helt säkert att jag skulle leja bort det.

Sen har man ju alla rena hobbyverksamheter, de kostar ju bara, det är meningslöst att applicera egen timpenning då.
 
  • Gilla
tommib och 6 till
  • Laddar…
Små projekt är meningslöst att räkna på.
Jag är nog billigare än snickaren alla dagar i veckan.

Men att byta tak och annat där man måste värdera hur mycket 2v av semestern är värd. Då blir det ju lätt att farbror snickare får ta den.

Känns konstigt att säga men jag är i den sitsen att jag har mer pengar än tid.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Gränsen går förstås nånstans. Vissa tycker att gränsen går lite tidigare, andra lite senare.

Ska man fixa en liten sak hemma och det tar 2 timmar är det nog ingen som tänker hur mycket det är i timkostnad osv. Ska man bygga sitt eget hus och tar tjänstledigt 2 år är det nog de flesta som räknar i timkostnad på sig själv och funderar på om det är värt eller ej. Sen finns det mycket där mellan där vissa räknar på sin egen timkostnad och andra inte beroende på när man drar den gränsen. Inte konstigare än så. Annat som påverkar det mycket är förstås hur roligt man tycker att projektet är. För om något är nog roligt kan man göra det även om det blir dyrare än att anlita någon eller även om det tar mer tid från familj/annat än om man anlitat någon för att göra det.
 
Jag sätter 50 kr/tim om jag behöver ngt att jämföra med.
Till exempel: jag skall göra en resa och får då välja ifall jag stoppar pengarna i tanken eller köper en tåbilett för dem. För att jämförelsen skall bli så bra som möjligt skall SAMTLIGA kostnader räknas med, dvs skillnad i restid parkeringsavgifter, rörliga kostnader på bilen (obs enbart de rörliga eftersom jag redan äger en bil. bl.a Skånetrafiken blåljuger om detta)
Jag kör en laddhybrid där rörliga kostnaderna ligger på ca 6kr/mil och resan är 6 mil och tar 50 min (aktuella värden, dörr till dörr) samt kanske 80 kr i parkeringsavgifter, 116 kr totalt
En resa till malmö kostar mig 122kr och tar 1:45 (1:30 + 0:15 för att nå destinationen) dvs 55 minuter längre restid vilket enligt mitt sätt att räkna ger en extrakostnad på 46 kr, 168 kr totalt
 
P Peter_K skrev:
Tid är väl bara pengar om man har betald övertid eller möjlighet att tjäna pengar på något annat sätt ?
Sådant leder dessutom till galenskap. Jag har en vän som brukar hävda (när man drar ut honom på lunch på stan) att lunchen kostar honom 500 kr, 100 kr för maten och 400 kr i förlorad inkomst då han annars bara kan käka en macka framför datorn medan han jobbar. Eget företag så han kan (och gör också det) sitta hur länge han vill. Han är helt nervös när han äter och vill tillbaka.
 
M
H Hullefar skrev:
Sådant leder dessutom till galenskap. Jag har en vän som brukar hävda (när man drar ut honom på lunch på stan) att lunchen kostar honom 500 kr, 100 kr för maten och 400 kr i förlorad inkomst då han annars bara kan käka en macka framför datorn medan han jobbar. Eget företag så han kan (och gör också det) sitta hur länge han vill. Han är helt nervös när han äter och vill tillbaka.
Han måste ha extremt hög timtaxa mot kund om han får 400kr i handen för varje timme han jobbar oavsett hur många timmar!
Har han råd att sova och skita?
 
B
Jag brukar räkna ut vad jag sparar, eller vad min timlön indirekt blir (d.v.s. hur mycket det hade kostat att leja bort något delat med antalet timmar jag lagt ner på det), men bara om det är något tråkigt.

T.ex. så blir det alltid så jag tänker när jag lagar bilen, då jag inte gillar den typen av DIY egentligen, men gör det p.g.a. att jag får så hög timlön, jämfört med att lämna bort jobb.

Däremot när det gäller att bygga saker i hemmet, så gillar jag att göra det, så det är inget som jag reflekterar i överhuvudtaget i termer av timlön.

Värderar man sin tid i pengar på fritiden, skulle jag ha väldigt svårt att motivera en kväll i soffan, eftersom det då skulle "kosta" x antal hundralappar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.