R
Det finns ett märkligt tankesätt som finns på de flesta DIY-forum som jag funderat över....

Nämligen att det finns människor som räknar all tid i pengar/timtid?
Dvs att bygger/gör jag något på min fritid så tycker dessa människor att den totala kostanden för projektet ska vara material+ min ev. tid i timpenning.

Skulle vara intressant att veta hur ni tänker?

För jag personligen har svårt att köpa det tankesättet, är ju inte precis så att de flesta här kan jobba hur mycket som helst.
Men ni kanske även mäter toalettbesök, måltider, socialt umgänge, leka med barnen etc. i timpenning?
 
  • Gilla
Mekplatsen och 4 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte vilka det är som räknar all tid i pengar, men man kanske vill veta om det är lönsamt att göra något själv, jämfört med att jobba extra istället.

Men annars så är det väl inte så konstigt att värdera fritiden till något, speciellt som man precis som du skriver inte kan jobba hur mycket som helst.

Men hur tänker du själv? Räknar du din fritid som gratis?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Casaloco
Beror väl på om man gillar att bygga själv som en hobby eller bara gör det för att kapa kostnader.
 
  • Gilla
tompa_62 och 1 till
  • Laddar…
Absolut, gör man något för att det är roligt så är det ju inte någon "kostnad".
 
  • Gilla
Papperspåse
  • Laddar…
P
Dedär har jag oxå märkt, om jag tex köper en dyr snickerimaskin så kommer folk fram o frågar hur jag tänkt hur det ska löna sig, min lillebror som köpte en snöskoter för 170000, ja han fick aldrig någon sån fråga .. det är förbjudet idag att ha hobbys! :geek:
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Tid är pengar! Det är sen gammalt:rofl:
 
optimum
Byggprojekt = fysisk träning


Slipper gå till gymmet och träna och få en stark kropp

Det är extra mervärde som gör arbetstiden till gratis.

Ni som gör eller gjort vet vad jag menar.
 
  • Gilla
Hasse C och 4 till
  • Laddar…
Jag brukar räkna tvärt om. Om materialet har kostat under 100 kr per nedlagd arbetstimme så är det en billig fritidssysselsättning!
 
  • Gilla
guggen och 7 till
  • Laddar…
P
Tid är väl bara pengar om man har betald övertid eller möjlighet att tjäna pengar på något annat sätt ?
 
  • Gilla
word
  • Laddar…
C
R RalleB skrev:
För jag personligen har svårt att köpa det tankesättet, är ju inte precis så att de flesta här kan jobba hur mycket som helst.
Du har nog rätt i att just det tankesättet ligger närmast till hands för den som verkligen har mer eller mindre obegränsade "möjligheter" att jobba över/extra. Om man har "ofrivillig" fritid kan man ju å andra sidan vända på det och tänka som att genom att göra något produktivt på sin fritid man har sparat pengar på att slippa köpa en tjänst.

Skillnaden mot toabesök, måltider m.m. är att i de fallen är det inget alternativ att köpa in den tjänsten från någon annan.
Att leka med barnen kan man ju hyra in någon annan att göra medan man är på jobbet. Ganska vanligt förekommande, och man brukar läsa att många som gjort det ångrar det i efterhand :rofl:

Själv tillhör jag kategorin som har i princip obegränsat med extrajobb i inkorgen, så jag tänker ofta tid=pengar i vissa sammanhang. Samtidigt noterar jag att det idag är få yrkesgrupper som har så bra betalt att man uppenbart förlorar ekonomiskt på att göra något själv.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att ytterst få här resonerar så som TS beskriver.

Visst kan man behöva uppskatta värdet av sin egen nedlagda tid om man ska förklara hur mycket ett bygge kostade eller räkna på om det är rimligt att ta in en hantverkare eller inte, men rent generellt tror jag att TS bara har fel. Hembyggare går inte runt och värderar sin fritid i pengar mer än vad andra människor gör.
 
Det är nog i om flesta fall bara ett talesätt för att egentligen räkna på den faktiska kostnaden på ett DIY projekt. Att på något vis inkludera den tiden du lägger ner på arbetet vs att anlita någon.

Om det sedan är värt att göra det själv eller anlita någon efter denna uträkning har ju med många faktorer att göra. För det första om du har råd, eller om du har möjlighet att jobba över och på det viset kan betala den extrakostnaden för att ta in hantverkare.
Men om man sedan tycker arbetet är roligt och givande, ja då blir det ju mer en fritidssysselsättning och inte ett arbete...

Personligen är det terapi för mig att gå ut och bygga och greja. Det är min ”hobby” och jag värderar det därför inte som en arbetskostnad för jag tycker det är kul att arbeta med händerna och få vara kreativ!

Att det sedan blir billigare att göra det själv, och att man har möjligheten att styra allt in i minsta detalj blir bara en bonus! :)
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att ytterst få här resonerar så som TS beskriver.

Visst kan man behöva uppskatta värdet av sin egen nedlagda tid om man ska förklara hur mycket ett bygge kostade eller räkna på om det är rimligt att ta in en hantverkare eller inte, men rent generellt tror jag att TS bara har fel. Hembyggare går inte runt och värderar sin fritid i pengar mer än vad andra människor gör.
Fel? Jag har inte påstått att en majoritet eller något gör detta.
MEN en del gör det, därav min fråga.

Jag själv kan i princip jobba över som jag vill så länge jag håller mig till de lagar och regler som finns gällandes detta.
Men ser ingen anledning till att jobba hela tiden heller.
Min fritid värderas i tid med familj/vänner, min egna tid för att pyssla, bygga, hobbys m.m räknar jag absolut inte i pengar.
Skulle jag göra det så hade vissa hobbys ”kostat” sjuka pengar när jag nördar ner mig i något.

Ni ska få ett exempel på vad jag menar:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygge-reverse-flow-offset-smoker.314080/page-9

TS där har byggt något för att han har ett intresse för grill och för att han kan och vill.
Ändå vill någon värdera hans timmar i pengar?
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att ytterst få här resonerar så som TS beskriver.

Visst kan man behöva uppskatta värdet av sin egen nedlagda tid om man ska förklara hur mycket ett bygge kostade eller räkna på om det är rimligt att ta in en hantverkare eller inte, men rent generellt tror jag att TS bara har fel. Hembyggare går inte runt och värderar sin fritid i pengar mer än vad andra människor gör.
Ytterst få här på BH ja. Men pratar man med folk som inte hänger här så tycker jag nog att det låter som TS beskriver. Man kan som gör det självare komma att betraktas som excentrisk och ganska extrem.
Jag tycker det är kul att bygga själv och så är min starka åsikt att saker faktiskt blir ordentligt gjort till skillnad från om man tar in någon, nöje och engagemang kan inte mätas i pengar.
Vi köper städning i familjen istället. Det tycker ingen är kul så där är tiden verkligen värd pengarna.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Om man t.ex. överväger att ta tjänstledigt för att göra ett byggprojekt är det vettigt att räkna på det. Då är det väl egentligen utebliven inkomst mot minskad köpt arbetskostnad man får väga och att man troligtvis inte är lika snabb som en van byggare.

Det är ändå så att man ofta får jobba ca 3h för att kunna betala för 1h hantverkare
 
  • Gilla
Slugge och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.