Och orsaken till färgmedlet är att vi konsumenter är så infernaliskt konservativa att många hellre vill ha grön såpa än gul trots att det idag är exakt samma såpa.

Från början var det råvaran som bestämde såpans färg. Såpa från hampa blev grön.
 
  • Gilla
KrusbärsJennie
  • Laddar…
Jag kör linoljesåpa till allt från rengöring av trädäck till rengöring av mig själv. Svinbra.
 
  • Gilla
Filbert och 5 till
  • Laddar…
Jaha, så kan man alltså bara lasera om med täcklasyr? Jag gillar ju möjligheterna som man har med lasyr (färg!) men har hittills undvickat att lasera eftersom att jag trodde det blir fint först och sedan fult pga att färgen slits och jag kommer inte hinna slipa ner det och måla om. Men då verkar jag ha missuppfattat?
 
Hej
Jag har en altan i lärk som lades för ett år sedan.
Jag tänkte köra med såpflingor, sådana som används flitigt till möbler i Danmark.
Funderade på att köra med skurmaskin. En sån som har en ca 45 cm(?) stor sliprondell, röd. Har dold skruvning.
Någon som tror detta är en bra idé? Eller blir det katastrof?
/Micke
 
Skulle aldrig köra med skurmaskin. Tror den skulle vara extremt brutal mot träet. Typ riva upp varje liten sticka och flisa och skapa fula märken på hela däcket.
 
  • Gilla
Jagkanalltomallt och 1 till
  • Laddar…
Och om man har behandlat med SIOOx?
Hur rengör man det, har för mig att man inte ska ta såpa. Sioo säljer en dyr ”underhålltvätt” men det måste finnas billigare och lika bra lösningar?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det håller jag med om :)
Men ändå ett påpekande om att det är bättre med gul såpa än grön då den gröna kan ge en lätt grön ton vilket man kanske inte vill ha.
Jisses vad mycket såpa du måste hälla på om du ska lyckas få altanen grön
 
Mimlan Mimlan skrev:
Jisses vad mycket såpa du måste hälla på om du ska lyckas få altanen grön
Vår altan har blivit grön av sig själv, helt utan såpa,

Nu ska det gröna bort. Fixar såpan det med, eller bör vi köra en första vända med något annat.
 
Vad ni krånglar till det :sweat:
Här i byn finns en privat badstrand för oss i byn.
Bryggorna, bord och bänkar är väldigt gamla och dom slet varje vår med att skura med såpa och resultatet blev så där... och det var jobbigt.
Så kom jag med min metod som jag har använt länge på min båt med teakdäck.
Blanda vatten, mycket såpa och finkornig sand i en hink och doppa skurborsten, levangen, i hinken och skura och skölj av med vatten.
Bryggorna, bordet och bänkarna blev som nya utan att man slet ihjäl sig.
Sanden fungerar som ett fint slipmedel utan att skada träet och den lilla mängden sand som hamnar på gräsmattan skadar den inte och försvinner snabbt.
Kör samma metod här hemma... lätt som en plätt :p
 
  • Gilla
Mony och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
@Peter2400 vad körde du för pigment i oljan för att få den fina grå färgen?
 
JanneJanne123
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det kan man se en bild på här,
[länk]
Tackar!
 
L
Redaktionen Redaktionen skrev:
Har du en altan eller trädäck hemma? Johan Fröbel, expert på trä, förklarar hur du går tillväga för att vårda trädäcket på bästa vis.

Du kan läsa artikeln här: Tvätta altan och trädäck på rätt sätt


Jag har av misstag fått 1 burk tätningskitt istället för 2 burkar tjära som ska användas när man gör ”roslagsmahogny”. Balsamterpentin, linolja o tjära är ju det man använder när man blandar själv. Köpte allt på biltema och sa även vad det skulle användas till men säljaren reagerade inte på att, den ena burken var tätningskitt vilket jag tycker han borde ha gjort då, många köper dessa produkter för att själva göra roslagsmahogny till altaner. Tyvärr hade vi redan påbörjat arbetet och skulle blanda en ny omgång när jag såg att vi fått fel vara. Nu är hela altanen ”sandig” och lite kladdig
Går altanen att rädda eller måste jag lägga en ny altan?
Tycker trots allt att säljaren borde sett att det var 2 olika produkter när jag köpte 2 av allt annat också.
 
Väderbiten trätrall som rengjorts med linoljesåpa, grånat trä med synliga ådror och skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, har skurat med grönsåpa och ”såpat” 8 av 10 år, senaste 2 åren med linoljesåpa. Dyrare men mer effektivt och mkt miljövänligt. 1 gång per år. Nu är det snart dax igen. Kan verkligen rekommendera detta. Har aldrig använt högtryckstvätten. Värt att pröva tycker jag!
Husdröm10
 
  • Gilla
mugatu och 3 till
  • Laddar…
Japp, det börjar närma sig att ta hand om altanen i år också. Vi fick aldrig såpat den förra året då det blev så jäkla varmt helt plötsligt och sen glömdes det bort :).
 
  • Gilla
Karl.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.