Hej! Vi ska sätta in ett PVC-fönster i en innervägg men klurar lite på hur. Vi behöver monteringsjärn som av någon anledning inte medföljde när vi beställde fönstret...

Men var i fysisk butik kan man hitta sådana? Vill helst sätta in fönstret idag och inte behöva vänta till efter påsk som det ju blir om jag beställer på nätet.

Jag fick ett tips om att sätta in fönstret och fästa med enbart tätningsskum? Det kan väl aldrig vara en bra idé? Fönstret är 6 x 12 dm och ganska tungt.
 
catherineb catherineb skrev:
Hej! Vi ska sätta in ett PVC-fönster i en innervägg men klurar lite på hur. Vi behöver monteringsjärn som av någon anledning inte medföljde när vi beställde fönstret...
Varför inte ringa till säljaren och fråga var du kan hämta några bleck?
 
Annars kan du kanske sätta det provisoriskt mellan foder eller lister på båda sidor.
Hur ser väggen ut? Och varför fönster i en innervägg?

Förresten är PU-skum bra att sätta fast plastfönster med.
Har själv åtta PVC-fönster i samma storlek som ditt i vårt stall, och de sitter alla fastskummade.
Fast med bleck också förstås. Livrem och hängslen :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte ringa till säljaren och fråga var du kan hämta några bleck?
Det är ett fönster i en innervägg så det ska väl inte vara några bleck är tanken?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Annars kan du kanske sätta det provisoriskt mellan foder eller lister på båda sidor.
Hur ser väggen ut? Och varför fönster i en innervägg?

Förresten är PU-skum bra att sätta fast plastfönster med.
Har själv åtta PVC-fönster i samma storlek som ditt i vårt stall, och de sitter alla fastskummade.
Fast med bleck också förstås. Livrem och hängslen :)
Vi har (snart) ett fönster i en innervägg för att få ljusinsläpp. Väggen är 95 reglar, öppen ifrån ena sidan.
 
catherineb catherineb skrev:
Det är ett fönster i en innervägg så det ska väl inte vara några bleck är tanken?
Helt rätt!
Men med bleck menade jag de små "låsblecken" som håller fönstret på plats.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Helt rätt!
Men med bleck menade jag de små "låsblecken" som håller fönstret på plats.
Ah, det dom kallar monteringsjärn alltså. Fönstret är köpt på hemfint.se och monteringsjärnen ingick tydligen inte. Vi har varit runt i varenda butik i stan (Umeå) och ingen har sådant hemma. Det går att beställa på nätet men leveranstiden är 4 veckor och det har vi inte riktigt tid med. Dåfick jag tipset att man kan fästa fönstret med enbart skum!
 
Pågående renovering i ett rum med isolering synlig och en öppning i väggen där ett fönster ska installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där ska vi ha fönstret!
 
Jag skulle satt foder på ena sidan.
Sedan dit med fönstret och tillfälligt hålla det på plats med några spik,
eller ett par träribbor tvärs över.
Sedan skumma, ta bort spiken och på med foder på andra sidan.
Ta inte för mycket skum bara, det sväller ordentligt medan det härdar.

Hur tjock är väggen, och hur tjock är fönsterkarmen?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle satt foder på ena sidan.
Sedan dit med fönstret och tillfälligt hålla det på plats med några spik,
eller ett par träribbor tvärs över.
Sedan skumma, ta bort spiken och på med foder på andra sidan.
Ta inte för mycket skum bara, det sväller ordentligt medan det härdar.

Hur tjock är väggen, och hur tjock är fönsterkarmen?
Karmdjupet är 70 mm och väggen är 95 mm!
 
Skruva i en skruv på varje sida i på nedre regeln som är i våg, ställ fönstret på dom, monterade foder på ena sidan, sätt några kilar på varje höger och vänster sida så att fönstret är rätt och skumma lite.
 
  • Gilla
catherineb
  • Laddar…
Har du redan satt skivor på den sida av väggen som inte syns? Om inte så kan du ju skruva igenom reglarna och in i fönsterkarmen innan du skummar. Men enbart skum är helt OK också. Sätt ett par franskskruv nederst som fönstret vilar på (nära kanterna) så är det lätt att få det exakt i våg.
 
M mlkjhr skrev:
Har du redan satt skivor på den sida av väggen som inte syns? Om inte så kan du ju skruva igenom reglarna och in i fönsterkarmen innan du skummar. Men enbart skum är helt OK också. Sätt ett par franskskruv nederst som fönstret vilar på (nära kanterna) så är det lätt att få det exakt i våg.
Känns lite iffy att skruva i fönsterkarmen, den är ju i PVC. Väggen är öppen på andra sidan. Men bra, jag tror att i vågar köra på enbart skum då (y)
 
Men vilket skum ska jag köpa då?
 
Köp monteringsskum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.