engs
useless useless skrev:
....och tvättmaskinen i garderoben så har du allt på ett ställe. (y)
Inte så långt ifrån lite, väldigt lösa, tankar jag faktiskt haft på hur man ska lägga upp rummen för att minska klädlogistiken och samtidigt samla rum med krav på vatten/avlopp.

Om man kan lägga det i denna ordning:

Föräldrasovrum.
Föräldrabadrum och klädkammare parallellt, där klädkammaren är en korridor med upphängning på långsidorna och dörrar i båda kortsidorna till sovrummet respektive tvättstugan.
Tvättstuga.
Badrum för barn o gäster.
Barnrummen.

Hur man ska fixa det med planlösningen har jag inte funderat närmare på.... en nackdel är att det blir tre dörrar i föräldrasovrummet och två i tvättstugan (minst, beroende på ev. ytterdörrar), vilket tar endel yta i anspråk. Skjutdörrar kanske kan hjälpa till. En annan är ljudnivån från maskinerna, men man får väl köra dubbelgips eller nått.
 
R rh9596 skrev:
Har precis byggt färdigt vår WIC, vi utgick från ett befintligt utrymme i sovrummet som var gjort som klädkammare (nyproduktion från JM). Det var ca 3,0 m brett och ca 1,4 m djupt med en vanlig dörr för att komma in (som inte var centrerad på den 3 m breda väggen). Inne i klädkammaren fanns endast ELFA-system med klädstänger och trådbackar. Ska börja med att säga att vi lagt ned VÄLDIGT mkt tid och tanke på detta, men ska försöka summera någorlunda kortfattat. Vi var ute efter en blandning av en snygg (Instagram-vänlig) men samtidigt praktisk WIC med utrymmen som vi verkligen behövde. Så vi gick igenom allt vi hade och ställde upp dem (inte bara kläder utna även diverse saker som tvättkorgar, handdammsugare, etc) och diskuterade vad vi ev. skulle ha i framtiden. Vi anlitade byggare och elektriker (som vi har anlitat förut) som genomförde jobbet.

Vi rev den befintliga väggen mellan sovrum och klädkammaren och byggde upp en ny så vi fick ett djup på ca 1,7 m ist för 1,4 m så att vi kunde bygga utifrån den skiss vi slutligen kommit fram till; vi hade 9 (nio!) skisser/utkast innan vi var nöjda. Med den nya väggen samt sänkning av taket kunde vi underlätta dragningen av diverse kablar. Vi valde en blandning av färdiga stommar samt platsbyggda stommar (men som redan var med färdiga bredder på 40 el 50 cm så de endast behövde kapas på en längd) och slutligen "täcktes" det mesta med måttanpassade luckor och lådor. Från tidigare erfarenheter så ville vi täcka allt för att det alltid kommer massor med damm från kläder om inte annat samt att vi tycker att det blir ett snyggare utseende (det är inte realistiskt att alla kläder/väskor/skor hänger snyggt i rätt ordning utifrån storlek och/eller färg). Slutligen "ramade" vi in WIC med måttbeställda glasdörrar med spröjs (detta fyller såklart ingen direkt funktion). Vi fick mer utrymme över än vad vi först trodde vilket var en positiv överraskning förutom att vi blev väldigt nöjda med slutresultatet.

Bifogar några foton på det färdiga resultatet (inte så bra innan-bilder dock):

Får säga att det blev riktigt snyggt! Men vad jag ser som en av de stora fördelarna med att ha en WIC är överblicken samt att slippa öppna och stänga garderöbsdörrar. Er WIC har nu ju både glasdörrar OCH garderobsdörrar att öppna och stänga varje gång man ska åt något. När man dessutom byggt in det i ett mindre utrymme har man ännu mindre plats att röra sig på när man ska ösa in en korg nytvättat och öppna/stänga alla lådor och dörrar.

Men, återigen riktigt riktigt snyggt är det!

Vi kommer bygga till ett nytt sovrum som blir ca 3x7 meter där man kan avdela ena kortänden som WIC. Tänker nog lägga helt golv i hela rummet och sen avdela med stabila skjutdörrar. Glasdörrar är snyggt men om man inte, som ni, har luckor och lådfronter på allt sen så ser det kanske inte så snyggt ut efter ett tag när man inte längre har skjortorna snyggt upphängda i färgordning. Men man kanske kan lösa det med bra belysning där inne samt mörka färger i övrigt så att när lampan är släckt och glasdörrarna fördragna så minskar insynen en del.

Jag skulle nog egentligen benämna er WIC som ett "litet rum fullt med garderober" än en "garderob man går in i".
 
F fredrik.johansson skrev:
Om man med WIC menar ett stort rum med glest hängande kläder, stor sittplats i mitten, en skohylla och heltäckningsmatta skulle jag inte prioriterat en sådan yta. Däremot om den kallades klädkammare, hade ordentliga hyllor, bra belysning och förutom plats för kläder också rymde skrymmande saker som resväskor, vinterkläder, barnens urvuxna, men ännu inte utrensade kläder, gästmadrass, extratäcken, kuddar osv. så är det ett måste!
Alltså, en sån där man ser på mäklarbilder, som inte ens innehåller en veckoförbrukning av kläder på 12kvm, nej tack. En klassisk men uppdaterad klädkammare, ja tack!
Bra ord "klädkammare" istället för det där Walk in...
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Lite OT, men kan inte låta bli; Varför kan folk inte använda det existerande svenska ordet KLÄDKAMMARE? Det blir väl för sjutton gubbar inte ett dugg tjusigare av att kallas walk-in closet! Eller?
 
  • Gilla
  • Älska
Asson och 9 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Klädkammare = JA! Jag har alltid levt med klädkammare. Dvs. en dörr och så har man ett litet rum utan fönster framför sig med klädstänger på höger och vänster sida. Längsgående hyllor över klädstängerna. Skohyllor under klädstängerna och till och med en 3-4 lådors byrå rak framför dig på motsatt vägg. Dammsugaren har även blivit inställd där när jag inte orkat bära den till städskåpet, resväskor har fått vara där så länge om det är täta resor, och barnens julklappar har jag gömt på högsta hyllan under tjocka stickade tröjor. :) Att kunna gå in, tända lampan och se allt och sen släcka, stänga dörren om sig och slippa röran utanför dörren är guld. Överlägset underbart att ha sina kläder så eftersom det efter tvätt är lätt att bara hänga in och när man ska klä på sig så har jag bra översyn för det mesta hänger på galgar på stängerna.

Sista klädkammaren hade jag och mannen tillsammans och tog då varsin sida. Nu har vi däremot massor av skjutdörrsgarderober i alla rum och jag tror rent krasst att vi har mer förvaring nu än innnan, men det känns inte så. Det är trångt att hitta sina kläder. De där sabla dörrarna som ska skjutas fram och tillbaks och korgarna där man viker in kläder är alltid i vägen när man ska stänga osv. Barnen river ner kläderna från galgarna och det hamnar i botten av garderoben och så får man dra dörrarna åt sidan och åla sig in där för att hämta upp dem. Jag älskar klädkammare!

Däremot "Walk in Closet" som man ska ha som nån lyxig "affär" med mjuka mattor, sminkbord, glest hängande kläder, rätt belysning på väl valda väskor, smycken on display osv.. ja det är bara waste of space. Det blir ännu ett rum som ska stylas, städas och hållas snyggt.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Fruktsallad
Fadai Fadai skrev:
Lite OT, men kan inte låta bli; Varför kan folk inte använda det existerande svenska ordet KLÄDKAMMARE? Det blir väl för sjutton gubbar inte ett dugg tjusigare av att kallas walk-in closet! Eller?
Jag ser WIC och klädkammare som två olika saker. WIC är mer lyx och det ska kännas som om du går in i en butik. Klädkammaren är praktiskt och rymmer "mer" kläder eftersom det inte behöver hängas så glest och heller inte ska visas upp för någon. WIC ska vara som i en tidning eller som i en lyxig butik. Yta, yta..
 
R rh9596 skrev:
Har precis byggt färdigt vår WIC, vi utgick från ett befintligt utrymme i sovrummet som var gjort som klädkammare (nyproduktion från JM). Det var ca 3,0 m brett och ca 1,4 m djupt med en vanlig dörr för att komma in (som inte var centrerad på den 3 m breda väggen). Inne i klädkammaren fanns endast ELFA-system med klädstänger och trådbackar. Ska börja med att säga att vi lagt ned VÄLDIGT mkt tid och tanke på detta, men ska försöka summera någorlunda kortfattat. Vi var ute efter en blandning av en snygg (Instagram-vänlig) men samtidigt praktisk WIC med utrymmen som vi verkligen behövde. Så vi gick igenom allt vi hade och ställde upp dem (inte bara kläder utna även diverse saker som tvättkorgar, handdammsugare, etc) och diskuterade vad vi ev. skulle ha i framtiden. Vi anlitade byggare och elektriker (som vi har anlitat förut) som genomförde jobbet.

Vi rev den befintliga väggen mellan sovrum och klädkammaren och byggde upp en ny så vi fick ett djup på ca 1,7 m ist för 1,4 m så att vi kunde bygga utifrån den skiss vi slutligen kommit fram till; vi hade 9 (nio!) skisser/utkast innan vi var nöjda. Med den nya väggen samt sänkning av taket kunde vi underlätta dragningen av diverse kablar. Vi valde en blandning av färdiga stommar samt platsbyggda stommar (men som redan var med färdiga bredder på 40 el 50 cm så de endast behövde kapas på en längd) och slutligen "täcktes" det mesta med måttanpassade luckor och lådor. Från tidigare erfarenheter så ville vi täcka allt för att det alltid kommer massor med damm från kläder om inte annat samt att vi tycker att det blir ett snyggare utseende (det är inte realistiskt att alla kläder/väskor/skor hänger snyggt i rätt ordning utifrån storlek och/eller färg). Slutligen "ramade" vi in WIC med måttbeställda glasdörrar med spröjs (detta fyller såklart ingen direkt funktion). Vi fick mer utrymme över än vad vi först trodde vilket var en positiv överraskning förutom att vi blev väldigt nöjda med slutresultatet.

Bifogar några foton på det färdiga resultatet (inte så bra innan-bilder dock):
Grymt snyggt. Superfina dörrar.
 
Fadai Fadai skrev:
Lite OT, men kan inte låta bli; Varför kan folk inte använda det existerande svenska ordet KLÄDKAMMARE? Det blir väl för sjutton gubbar inte ett dugg tjusigare av att kallas walk-in closet! Eller?
Folk har ju börjat säga "picklad" om allt som är inlagt i 3-2-1-lag numera också. Det är väl något konstigt steg åt internationalisering. :p
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
P
Valde att göra varsin klädkammare istället för en stor när sovrummet renoverades. Dels för att kunna hålla den ordning man själv vill och har man skjutdörrsgarderob blir det lätt krockar om båda vill in samtidigt. En annan fördel med klädkammare är ju att man kan gå in och stänga dörren om sig så slipper man störa om den andre sover.
Storleken på våra är ca 2x1.8 m. Har dock inga bilder inifrån.
Två vita klädkammardörrar i ett nyrenoverat sovrum med ljusa väggar och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
J-stedt och 3 till
  • Laddar…
Fadai
S Squall Leonhart skrev:
Folk har ju börjat säga "picklad" om allt som är inlagt i 3-2-1-lag numera också. Det är väl något konstigt steg åt internationalisering. :p
Har inget emot låneord, men när det redan finns ett bra ord på svenska finns ingen anledning att ta till andra språk.
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
Jag är glad att vi har ett fönster i vår klädkammare/wic. Då kan man vädra och titta ut på räven. Det var dessutom skönt med åtminstone lite extra luftväxling förra sommaren när vi hade fönstren öppna i både sovrummet och klädkammaren.
 
Jag tycker personligen det är slöseri med utrymme, jag föredrar helt klart en hel vägg fylld av garderober då.

Men visst, jag är väl inte riktigt rätt person att fråga då samtliga mina kläder får plats i en garderob+linneskåp,
inklusive vinterkläder och finkläder.

N Yindysagh skrev:
Jag tror att det kan höja värdet på fastigheten.
Det beror ju lite på vem som är köparen, personligen skulle jag se det som en nackdel om det gör sovrumet för litet,
däremot tycker jag att garage är extremt viktigt och tittar mycket mer på en sådan sak. (vi ratade många hus med inget eller dåligt grage och inga möjligheter att bygga sådant.) ..SÅ det beror på vem man vill locka till sig.
 
Personligen så skulle jag vilja ha en stor garderob i anslutning till badrum/tvättstuga, gärna med möjlighet att hänga och torka tvätt. Skulle vara så otroligt skönt att slippa släpa runt kläder i hela huset och kunna hålla allt på samma ställe. Just nu har vi garderober i sovrummet på övre plan men då vi kliver upp olika tider så är det hopplöst att få ut kläderna på morgonen utan att väcka frugan. Sen tar det oftast några dagar innan de rena kläderna hängs in i garderoben igen... Så mitt tips är att tänka mer i termer av flöden, ex. hur man hanterar kläder och hur man minimerar onödigt bärande mellan garderob och tvättmaskinen. Har man dessutom barn så tvättar man ju nästan hela tiden. Kan tillägga att barnens kläder redan flyttat ner från de fina garderoberna som vi satte in i deras sovrum till byråer som står i precis vid badrummet.
 
  • Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
E Echraz skrev:
Personligen...
Såg faktiskt en planlösning för ett tag sen där de valt att göra en korridor utanför sovrummen och i denna korridor är garderoberna. Det gjorde att man dels kunde lägga in kläder utan att störa men även ta på sig. Enda nackdelen är la den privata biten!
 
Själv lägger jag fram kläder både till mej och barnen kvällen innan så jag slipper krångla med sådant på morgonen. Alltså spelar det ingen roll var garderoberna är egentligen.

Lite OT kanske, men ett hus vi tittade på hade en lucka (dold så den såg ut att vara ett skåp) i badrummet med ett hål ner till tvättstugan där den utmynnade i en tvättkorg, otroligt smidigt.. lite jobbigare att få upp tvätten sen förvisso.
 
  • Gilla
Arnel Gajek och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.