ltfrebac ltfrebac skrev:
Finns det nån anledning att välja central 53xx kontra 43xx förutom antalet sektioner? Större CPU/minne i 53xx? Mer framtidssäker?

Läste att 53xx stödjer ”2 spurs or 1 loop” ang xbus. Och 43xx endast 1 spur, 1 loop. Har inte tråd nog att loopa alla MAP utan måste koppla stjärna, betyder ovan att 53xx är det som gäller?
Prestanda är densamma bara fler sektioner som du själv skriver.

Nä det går med 43xx.

Jag har själv 53xx eftet som jag var nojig om att få slut på sektioner.
 
Om man köper 4320.320. Ryms det några sektionskort öht i den kapslingen, ser trångt ut?
 
ltfrebac ltfrebac skrev:
Om man köper 4320.320. Ryms det några sektionskort öht i den kapslingen, ser trångt ut?
Ett kort får plats (bakom huvudkortet).
 
Finns det något alt att köpa 4320 med större kapslingen? Den med dörr i gångjärn och för 17Ah batteri?
 
Hej!

Vilka branddetektorer anser ni är bra och ser någolunda bra ut och trådburen alternativt trådlös inkoppling till SPC?
Har förstått det som att en del branddetektorer inte har inbyggd siren utan förlitar sig på larmets sirenutgång. Är det en god ide att ha det så? Tänker att man kanske inte hör ljudet om man har dörrarna till sovrummen stängda nattetid och sätta en siren i varje sovrum känns lite onödigt.

Hur hanterar man återställning om falsklarm skulle uppstå? Bra om man inte behöver pilla på detektorn rent fysiskt utan kan återställa via panel eller appen då det är rätt högt upp till tak för min del. :)
 
H
S spacemoose skrev:
Hej!

Vilka branddetektorer anser ni är bra och ser någolunda bra ut och trådburen alternativt trådlös inkoppling till SPC?
Har förstått det som att en del branddetektorer inte har inbyggd siren utan förlitar sig på larmets sirenutgång. Är det en god ide att ha det så? Tänker att man kanske inte hör ljudet om man har dörrarna till sovrummen stängda nattetid och sätta en siren i varje sovrum känns lite onödigt.

Hur hanterar man återställning om falsklarm skulle uppstå? Bra om man inte behöver pilla på detektorn rent fysiskt utan kan återställa via panel eller appen då det är rätt högt upp till tak för min del. :)
Kan inte svara för utseende då jag valde utifrån funktion.

Använder tre stycken DP721RTA branddetektorer som går att återställa från panel och app.

Har två stycken SP203 sirener i vårt enplanshus på 170 kvm, en i master bedroom och en utanför barnens rum, och efterhand så hade det nog räckt med att ett sätta upp en centralt placerad. Jag tycker den låter ordentligt högt :)
 
H Hellplant skrev:
Kan inte svara för utseende då jag valde utifrån funktion.

Använder tre stycken DP721RTA branddetektorer som går att återställa från panel och app.

Har två stycken SP203 sirener i vårt enplanshus på 170 kvm, en i master bedroom och en utanför barnens rum, och efterhand så hade det nog räckt med att ett sätta upp en centralt placerad. Jag tycker den låter ordentligt högt :)
Har samma uppsättning och det funkar fint. Har dragit ner sirenerna och det låter mer än högt nog.
 
S spacemoose skrev:
Hej!

Vilka branddetektorer anser ni är bra och ser någolunda bra ut och trådburen alternativt trådlös inkoppling till SPC?
Har förstått det som att en del branddetektorer inte har inbyggd siren utan förlitar sig på larmets sirenutgång. Är det en god ide att ha det så? Tänker att man kanske inte hör ljudet om man har dörrarna till sovrummen stängda nattetid och sätta en siren i varje sovrum känns lite onödigt.

Hur hanterar man återställning om falsklarm skulle uppstå? Bra om man inte behöver pilla på detektorn rent fysiskt utan kan återställa via panel eller appen då det är rätt högt upp till tak för min del. :)
Vill du ha en trådlös så är den nya WSMK ganska trevlig. Den har inbyggd siren parallellt med centralapparatens siren. Följande är dock bra att känna till:
  • Den har ett "10-årsbatteri" som inte går att byta, Så när batteriet är slut så måste hela detektorn bytas ut.
  • Den blinkar till en gång per minut, vilket inte är möjligt att stänga av och kan vara lite irriterande i sovrum
  • Kräver den nya radiomottagaren som enbart kan sättas i centralapparaten
Detektorn återställer sig lokalt själv. SPC:ns siren och larm återställs via App, MAP eller webbgränssnitt.
 
Stort tack för alla svar. Har man någon nytta av en som detekterar både rök och värme eller räcker rök?
 
S spacemoose skrev:
Vilka branddetektorer anser ni är bra och ser någolunda bra ut och trådburen alternativt trådlös inkoppling till SPC?
DP721xxx är en bra detektor, men vetetusan om jag tycker att den ser bra ut. Själva designen är förstås en smaksak, det som stör mig mest är färgen. Man skulle kunna kalla den benvit, eller nikotingul om man så vill. Tyvärr ser den riktigt dassig ut i ett vanligt vitmålat tak, som normalt sett är målat med obruten vit färg (kritvit). Eftersom jag (=hustrun) valt att inte montera upp dem pga detta kan jag bjuda på en bild där detektorn ligger på ett vanligt vitt papper:

Benvit branddetektor av modellen DP721xxx på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har likadana detektorer på jobb, och tyvärr blir färgen ännu mörkare med åren...

Någon som har tips på bra trådburna detektorer som är kritvita?
 
Kan inte låta bli att kommentera....
Beige brandvarnare med öppen lockdel, markerad med rött där färgen kan ändras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkar som tillverkaren är väl medveten om att folk skulle vilja måla dessa i annan färg...
 
  • Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
Hade jag inte vetat att det var en ny och modern detektor, så hade jag absolut trott den suttit uppe sedan 70-talet och utsatts för kedjerökare med tanke på färgen.
Nä en vit snygg detektor (helst multi) bör det finnas.
 
Oj, nu har jag sett bilden på en riktig skärm... Vitbalansen är rent åt fanders (pappret skall vara vitt). Men faktum kvarstår, den ser gulaktig ut mot en vit bakgrund. Det är dock inte fullt så illa som bilden ger sken av.
 
Jag tycker det ser ut som färgen på Ericssons digitala telefoner från 80-talet.
 
Nytt försök...

Rökdetektor fotograferad från sidan som visar olika nyanser av beige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog den lite från sidan så att det syns att de olika delarna dessutom har olika nyans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.