BirgitS BirgitS skrev:
Det låter väldigt litet, som tpsoft skrev behöver man åtminstone 1,2 m fritt golv emellan de två raderna och då räcker 3,4 kvm bara till 1,5 m förvaring per sida, dvs totalt 3 m.
Tanken var att köra en full längs med garderober på ena långsidan i garderoben och på den andra sidan köra klädstänger eller något liknande. Förstår att det annars kan bli tight om man kör garderober på båda långsidorna.
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Vår garderob är 2x2m och vi har 2st 100x60 och 2st 100x35 PAX stommar. Perfekt för oss även om det så klart är mer yteffektivt men en garderobsvägg direkt i sovrummet. Vi kör utan dörrar för att få det mer tillgängligt och luftigt.

Angående badrum så är det skönt om den är precis utanför sovrummet så man inte behöver passera sovrummet för att nyttja toaletten dagtid.
 
  • Gilla
Arnel Gajek
  • Laddar…
Nej säger jag till WIC. Håller med BirgitS:
BirgitS BirgitS skrev:
et man ska tänka på är att en klädkammare kräver fri golvyta som bara kan användas just när man är inne i klädkammaren
Känns så onödigt att bygga ett separat rum bara för att förvara lite kläder!
Med belysning, städning, ventilation...

En vägg i sovrummet/sovrummen med skjutdörrar, några ställningar med Nätbackar typ Elfa, lite plats att hänga kostymer, skjortor/blusar och klänningar och ovanpå det, eller under skjortorna, plats för större grejer som resväska och filtar, på en hylla eller nere på golvet.
Spar många kvadratmeter kan jag tänka mig :)
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Walk in closet med välorganiserade klädhängare, en svart sittpuff och geometriskt tapetmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Personligen tycker jag Walk in closet är kanon. Ordning och reda på kläderna och riktigt bra överblick. Slår garderober med hästlängder. BTW, vi kör demokratiskt - en sida var. :)
 
  • Gilla
RACS och 8 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
[bild]
Personligen tycker jag Walk in closet är kanon. Ordning och reda på kläderna och riktigt bra överblick. Slår garderober med hästlängder. BTW, vi kör demokratiskt - en sida var. :)
Vad har "ordning och reda..." med WiC att göra? Det spelar väl ingen roll var garderoben står?
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Mer yta, mycket bättre överblick och att ha allt tillgängligt utan att behöva öppna en massa dörrar tycker jag ger betydligt bättre ordning.
 
Överblicken är skönt. Och sovrummet blir lugnare utan massa dörrar.
Det handlar mest om man tycker det är värt att ge den ytan till klädförvaring, jag tycker absolut det är värt det!
 
  • Gilla
Anders D och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Överblicken är skönt. Och sovrummet blir lugnare utan massa dörrar.
Det handlar mest om man tycker det är värt att ge den ytan till klädförvaring, jag tycker absolut det är värt det!
Håller med. Är ett av mina favoritrum i huset.
 
  • Gilla
Arnel Gajek
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har mina kläder i soffan, fåtöljen, på golvet eller (majoriteten) otvättade i tvättstugan. Ger suverän överblick. Garderoben endast till för säsongskläder och sånt jag inte använt på över två år.
 
  • Haha
  • Gilla
Vildparti och 16 till
  • Laddar…
Ställ in soffan, fåtöljen och tvättmaskinen i garderoben så har du allt på ett ställe. (y)
 
  • Haha
  • Gilla
franzke och 7 till
  • Laddar…
Välorganiserad walk-in-closet på 8 kvm med öppna hyllor, klädstänger och skor, samt rosa matta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

JA
Wic är klockrent
Älskar att ha överblick över kläderna.
Våran är ca 8kvm
 
  • Gilla
Sara Samuelsson och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det man ska tänka på är att en klädkammare kräver fri golvyta som bara kan användas just när man är inne i klädkammaren, medan den golvyta som är framför en klädförvaring i sovrummet också kommer till nytta när man rör sig i sovrummet.
golvyta brukar inte vara ett problem, därför säger jag tvärtom:
En KLK/WIC är en dörr, medan garderober tar upp hela väggytan och därmed inte går att möblera mot. Ett sovrum med garderober har ofta bara en möjlig placering för sängen.
 
  • Gilla
Lottsas och 5 till
  • Laddar…
E
Det avgörande är kanske vad för hus ni tänkte bygga? 120kvm eller 250? En WIC i det förstnämnda är kanske en dålig idé.
 
  • Gilla
Arnel Gajek
  • Laddar…
Y yeah-sus skrev:
[bild]
JA
Wic är klockrent
Älskar att ha överblick över kläderna.
Våran är ca 8kvm
Vi har en liten klädkammare på i storleksordning 4 m2. Med snedtak. Enda sättet att gå in i den är att plocka ut allt som står på golvet där har min fru kläder hängande som jag inte förstår varför hon sparar. I övrigt har min fru 320cm klädstång och jag 200cm och utöver det har vi lite hyllplan i garderoberna plus utrymme för ytterkläder och linne, samt en byrå för underkläder. Jag föredrar att vika ihop shorts, tshirts och tjocka tröjor min fru föredrar att klämma in detta hängande i sina tre garderober.

Vi skulle förmodligen behöva ha en WiC på 30m2 för att kunna ha översikt...
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Jag tycker wic är bra, om man har rätt utrymmen. Skulle säga att minimimått en i min bok är ca 2x2.2m. Har man då 60 djupa enheter så blir det en gång på 1m imellan dessa, smalt men funkar. Sedan 2m förvaring på vardera sida.

Annars skulle jag nog säga att jag är lite halvt anti det, föredrar en bra klk som inte är kopplad till sovrummet mer där man har säsongskläder o annat bröte. Ett sovrum är ett rum för mig där man sover, kanske kollar lite tv om kvällen om man har en sådan där men att kunna möblera längs med hela väggarna tkr jag inte är direkt prio :D
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.