Nu har de saker som reklamerats kommit. Dörren är med det lagad. Bra hanterat av Willab!

Passade även på att bygga ett planteringsbord med gammalt spillvirke som legat i några år och skräpat.

Ett handbyggt planteringsbord gjort av återanvänt spillvirke, placerat inuti ett verktygsskjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tigerjosen och 2 till
  • Laddar…
F frlise skrev:
Nu har de saker som reklamerats kommit. Dörren är med det lagad. Bra hanterat av Willab!

Passade även på att bygga ett planteringsbord med gammalt spillvirke som legat i några år och skräpat.

[bild]
F frlise skrev:
Fick besked igår att jag kommer få en ny dörr samt profil levererad. Inga större problem med att reklamera och dom bad om ursäkt för det inträffade.

Känns seriöst hanterat även om det är lite irriterande för egen del att behöva lägga tid på detta extraarbete.

Fel kan det dock alltid bli och här känns det som att det löstes på ett snabbt och smidigt sätt.
Ser riktigt mysigt ut det växthuset du har valt!
Hur känns det så här ett par månader senare? Har de klarat vintern och all snö? :)
Jag är själv lite sugen på köpa ett Maxi 4. Har du några tips på vad du hade gjort annorlunda idag? Jag tänker på tillval gällande själva växthuset eller så?
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Ser riktigt mysigt ut det växthuset du har valt!
Hur känns det så här ett par månader senare? Har de klarat vintern och all snö? :)
Jag är själv lite sugen på köpa ett Maxi 4. Har du några tips på vad du hade gjort annorlunda idag? Jag tänker på tillval gällande själva växthuset eller så?
Hej,
Två saker som jag tycker är ett måste. Vi valde till +20cm extrahöjd, det gör gott. Sen valde vi även dubbeldörr vilket är mycket praktiskt när man ska in och ur med skottkärra. Dessutom vädrar det ur bättre varma dagar.

Vintern har inte varit något problem, klarade 20cm snö på taket utan problem.

Hade inte gjort så mycket annorlunda idag, förutom att kanske användt mig av markskruv istället för plint.
 
F frlise skrev:
Hej,
Två saker som jag tycker är ett måste. Vi valde till +20cm extrahöjd, det gör gott. Sen valde vi även dubbeldörr vilket är mycket praktiskt när man ska in och ur med skottkärra. Dessutom vädrar det ur bättre varma dagar.

Vintern har inte varit något problem, klarade 20cm snö på taket utan problem.

Hade inte gjort så mycket annorlunda idag, förutom att kanske användt mig av markskruv istället för plint.
Toppen! tack! Jag har fått lite att klura på :)
 
Lycka till, bjuder på en bild från i somras för lite inspiration:) Snart är det dags igen...
zVaCaW8NQHc1aQuzCWrNeIC6KksNu8MfLjUG5gTExQwqJs0d6eTJDHwJAPIdOT8WjXUX_31E9yr2jY9zCBeYrPd9cQK0Rzin0fKMAK3ANyaxoAopLiZJCFugJeICf98AspjK2CwyZh_J4aK1HRlWWyQAdvgFb-TvFcW6Yfym2yPw9o25yAgehkgmlBKub4ywza_KmwBC477zfdm4bozmoodUWZo_AUTxL1ZgaV1c6P8lgskKJKVlMU4IV09yQFTCETNGWtzgLlbKW1zoKrdCMrodvMutzuTDHUyOTSSo66Jnmp8pAGu7cmf0VpcvEnj3Dp7_dIovM9ok2nxeTiBJs2d1pH7RiWUrH_Z5eRlwHRb6rjxvK_l25esuvRSlbH3jH-7ZuU0Y8uUc6Eepy8wctiAxC4vaTjVLi2mSfRVMyFl8PfFdSuNOezVFhxEXRX7rMgbkLVFYx3yOkxBMHxiSuvIaOxMxlPiYkBsIw101VSECSoEiuxwzap3Q_JvLjSy-hU3vfdEmMjI4qobfm32bMHO_y_jAOIXYtjfSUOOO6SG9Qp984s5MFjQaobi9p4RM3jSiLoH-eRaOW8SjkbD3fTeGDmz5gW6h0LELROjH9whQIxWPT0wK6fC6S82o9gseCWGnJdbjctLsfiuBiiLD_PKLPpRCCCMD=w1636-h920-no
 
  • Älska
  • Gilla
Kendobendo och 1 till
  • Laddar…
F frlise skrev:
Lycka till, bjuder på en bild från i somras för lite inspiration:) Snart är det dags igen...
Jag sitter och skissar lite på grunden för vårt växthus. Tänkte se vad du tror om mina tankar. Skjut gärna ner mina förslag om du inte tror de blir bra.

Jag har tänkt att gräva ut precis som dig. En yta som matchar väl överens med storleken på växthuset. Men en skillnad jag funderar på är att gjuta en betongplatta som golv. Nu vet jag inte om detta är bäst men jag ser framför mig det hela så här:
  1. Gräv ut hela ytan där växthuset ska vara med cirka 20-30 cm.
  2. Fyll hela ytan med 8-16 singel och eventuellt lägga någon form av dränering under. Så vatten inte samlar sig under.
  3. Bygga en träkassett runt hela ytan
  4. Lägg ner armeringsjärn
  5. Fyll hela ytan med betong så det når upp till överkanten på träbrädskassetten.
  6. Gå vattna bruket lite då och då.. så de hålls någorlunda fuktigt under härdningsfasen.
  7. Sedan plocka bort kassetten efter att allt har hårdnat till sig lite...

Skulle kanske kunna funka? Tänker mest på om det finns sprickrisk. Sedan tänker jag att man borrar och sätter betongplugg i plattan då man fäster växthuset på plats. Eventuellt även lägger dit två genomdragningsrör i plattan också för framtida bruk. El och Vatten.
 
  • Gilla
hwinroth
  • Laddar…
Kendobendo Kendobendo skrev:
Jag sitter och skissar lite på grunden för vårt växthus. Tänkte se vad du tror om mina tankar. Skjut gärna ner mina förslag om du inte tror de blir bra.

Jag har tänkt att gräva ut precis som dig. En yta som matchar väl överens med storleken på växthuset. Men en skillnad jag funderar på är att gjuta en betongplatta som golv. Nu vet jag inte om detta är bäst men jag ser framför mig det hela så här:
  1. Gräv ut hela ytan där växthuset ska vara med cirka 20-30 cm.
  2. Fyll hela ytan med 8-16 singel och eventuellt lägga någon form av dränering under. Så vatten inte samlar sig under.
  3. Bygga en träkassett runt hela ytan
  4. Lägg ner armeringsjärn
  5. Fyll hela ytan med betong så det når upp till överkanten på träbrädskassetten.
  6. Gå vattna bruket lite då och då.. så de hålls någorlunda fuktigt under härdningsfasen.
  7. Sedan plocka bort kassetten efter att allt har hårdnat till sig lite...

Skulle kanske kunna funka? Tänker mest på om det finns sprickrisk. Sedan tänker jag att man borrar och sätter betongplugg i plattan då man fäster växthuset på plats. Eventuellt även lägger dit två genomdragningsrör i plattan också för framtida bruk. El och Vatten.
Det låter bra som du beskriver det. Men istället för att borra hade jag låtit gjuta ner beslagen i plattan som följer med för att fästa bottendelen av växthuset. Sen är frågan om du vill ha en isolerad platta eller ej?

Sen om man ska odla finns det vissa nackdelar med platta jämfört med att låta växterna ha kontakt med jorden.

Sen kanske någon avrinning från plattan så överflödigt vatten när man vattnar kan rinna undan.

Lycka till!
 
  • Gilla
Kendobendo
  • Laddar…
F frlise skrev:
Det låter bra som du beskriver det. Men istället för att borra hade jag låtit gjuta ner beslagen i plattan som följer med för att fästa bottendelen av växthuset. Sen är frågan om du vill ha en isolerad platta eller ej?

Sen om man ska odla finns det vissa nackdelar med platta jämfört med att låta växterna ha kontakt med jorden.

Sen kanske någon avrinning från plattan så överflödigt vatten när man vattnar kan rinna undan.

Lycka till!
Tjenare Frlise,

Jag har börjat komma lite närmare mina planer nu. Jag har en fråga till dig som jag tror du kan svara på. Har du någon känsla för hur mycket makadam man behöver om man bara ska göra som dig men endast lägga makadammen under själva växthusgrunden och inte sprida detta runt marken utanför? Det dumma är att leverantörerna av detta pratar kubikmeter. Så jag är lite osäker på det blir i Ton. Men du kanske vet på ett ungefär? 1 kbm makadam kostar här i älvsborg 1250kr och beställer man flera kbm så blir det ytterligare 1050kr per kbm därefter.
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Tjenare Frlise,

Jag har börjat komma lite närmare mina planer nu. Jag har en fråga till dig som jag tror du kan svara på. Har du någon känsla för hur mycket makadam man behöver om man bara ska göra som dig men endast lägga makadammen under själva växthusgrunden och inte sprida detta runt marken utanför? Det dumma är att leverantörerna av detta pratar kubikmeter. Så jag är lite osäker på det blir i Ton. Men du kanske vet på ett ungefär? 1 kbm makadam kostar här i älvsborg 1250kr och beställer man flera kbm så blir det ytterligare 1050kr per kbm därefter.
Det låter ju extremt dyrt, eller är det inkl frakt? Brukar väl ligga på ca 400kr/kubik. 0.7kubik dräneringssingel vägde i alla fall1000kg när jag köpte i helgen så borde vara i det häradet
 
O olofh skrev:
Det låter ju extremt dyrt, eller är det inkl frakt? Brukar väl ligga på ca 400kr/kubik. 0.7kubik dräneringssingel vägde i alla fall1000kg när jag köpte i helgen så borde vara i det häradet
Detta är inklusive frakt. Dom levererar hem till dig i stora säckar. Se här: https://www.fristadsexpress.se/storsack/ Det finns flera. NCC har en sådan tjänst också. https://www.ncc.se/ballast/vara-produkter/storsack/bestall-storsack-boras/
Här är det ännu dyrare. 1625kr per säck.

Bäst hade ju varit om man kunde hitta något ställe där man betalar per släp. Jag har släp som jag kan låna. Dock lite osäker på hur mycket allt väger. Vill ju inte överlasta släpet heller. Men ett ställe där man själv öser i och sedan väger vid utfarten och betalar per kilo hade ju varit bäst. Men jag har inte hittat något billigare ställe ännu.
 
F frlise skrev:
Hej,
Det lät dyrt. Köpte härifrån, dock på flak:
[länk]

En m3 är cirka 1.4 ton.

Skulle gissa att du klarar dig på 3-4 ton beroende på tjocklek.
Köper gärna också på flak. Trollhättan ligger för långt bort dock. Jag bor i Borås. Så behöver hitta något lokalt och billigt. Har inga problem med att göra jobbet själv. Men det är just att hitta något vettigt med bra pris.
 
D davvel skrev:
Vi är jättenöjda med vårt Maxi 4 14kvm, kul att läsa om ditt bygge. Jag håller med, växthus kan nog alltid vara större.

Jag har också automatiserat en del, Z-wave baserad värme och bevattning. Mycket grejorna blev det på montageplattan
Riktigt hardcore. Rena porren för tekniknörd som man är :love::love:
 
@ Kendobendo:
0-18 fraktion är väggrus. Det duger normalt inte under en betongplatta eftersom det inte är kapillärbrytande. Däremot fungerar det utmärkt som underlag till marksten/plattor, med ett tunt lager sättsand el kross som avjämningslager för sten/plattor.

Beställ ett helt lass på flak, vad du än beställer. Man kan aldrig ha för mkt sten/grus. Det är utmärkt att använda både här och där. Du kan beställa delade flak, såsom t ex ett flak väggrus samt x kbm sättsand. Tippas i två högar hemma hos dig. Ett flak brukar ligga på 10-15 ton.

Glöm släp. Sten är tungt. Det går knappt att lasta ngt innan det är övervikt.
 
  • Gilla
Kendobendo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.