Mikael_L
T Troberg skrev:
Allting blir längre på finska.
Nu var det 2 punkter fler i den finska anvisningen, inte bara längre meningar. :cool:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu var det 2 punkter fler i den finska anvisningen, inte bara längre meningar. :cool:
Man måste lägga till det obligatoriska för finnar.

Koskenkorva och hugga med kniiiven :oops:
 
  • Gilla
  • Haha
Slugge och 2 till
  • Laddar…
tommib
Äh... så roligt är det inte. Instruktionen är bara mer detaljerad på finska.

1. Underlaget ska vara torrt och oljefritt, fettfritt och dammfritt. Vid behov, gör rent från fett och smuts till exempel med en trasa fuktad med rengöringsmedel.
2. Börja med att noggrant mäta upp isoleringsband till dörr- eller fönsterhöjden.
3. Tryck fast bandet så nära överkanten som möjligt.
4. Fortsätt trycka fast isoleringsbandet lite i taget ända ner utan att sträcka det.
5. Gör likadant på andra sidan
6. Installera därefter de vågräta banden på samma sätt. Var noga med att hörnen blir täta.

Möjligen kan man argumentera att finnarna är lite mer korkade eftersom de behöver tydliga(re) instruktioner.

Trevlig kväll önskar Tommi som pratar flytande finska och inte får dricka kosken på jobbet :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Slugge och 6 till
  • Laddar…
Det är ju dock inte utan att man undrar varför instruktionen behöver vara mer detaljerad i Finland.... :love::crysmile:
 
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Trevlig kväll önskar Tommi som pratar flytande finska och inte får dricka kosken på jobbet :)
Dags att byta jobb då ... ;)

Åtminstone vid bakjour på helgen, borde det vara OK ...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det svårare att montera fönsterlister i Finland?
Det var väl länge sedan vi pillade med fönster med ytter- och innerbåge.
Men jag tycker det är fel i beskrivningen.
Normalt lämnar man väl en öppning uppe och nere, så det blir lite ventilation mellan glasen.
För att få bort imma som bildas, för att varm, fuktig luft läcker ut inifrån bostaden.
 
Detta är en dammlist, så den släpper genom luft och fukt, men inte damm
 
Apropå språkligheter..

Humoristisk text om uttalssvårigheter med gråtande emoji som skrattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Slugge och 3 till
  • Laddar…
#7504 var roligare...
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
harry73
För att hjälpa er andra som inte kommer ihåg (ja, jag bläddrade tillbaks)

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Två vänninor, den ena från från England och den andra skånska var ute gick på en strandpromenad när en joggare springer förbi.
Engelskan vänder sig till skånskan och säger;
- What a handsome face!
Varpå skånskan svarar;
-Naä, de va ja!
:giggle:
 
Mikael_L
Jag håller på och testar en japansk metod för att rensa hemma. Den går ut på att du håller i alla grejer du har, en sak i taget, för att se vilken känsla föremålet ger dig. Allt som inte gör dig glad slänger du.
Hittills har jag slängt alla räkningarna, dammsugaren, vågen, spegeln och snöskoveln.
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 12 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller på och testar en japansk metod för att rensa hemma. Den går ut på att du håller i alla grejer du har, en sak i taget, för att se vilken känsla föremålet ger dig. Allt som inte gör dig glad slänger du.
Hittills har jag slängt alla räkningarna, dammsugaren, vågen, spegeln och snöskoveln.
Rör inte tanten :seenoevil:
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Allting blir längre på finska.
Stämmer inte alls. Var och bytte fönster i ett hus och började läsa på en elradiator. Både på norska och svenska stod en hel roman om säkerhetsavstånd till brännbart och höjd över golvet o.s.v. På finska stod det bara Ei saa peittää.
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Hur många här inne förstår finska?

Men det var lätt att googla ... :cool:
 
ullberg
yonna yonna skrev:
Hur många här inne förstår finska?

Men det var lätt att googla ... :cool:
Menar du Ei saa Peittää? det troode jag alla "normalgamla" (dvs äldre än millenister) svenskar lärt sig, om inte annat på något halvdragig toalett på sommarstället. De som inte kan den frasen på alla våra nordiska grannläders språk har väl aldrig firat svensk sommar (ok lite fördomar).

..för mig är det just eiiii saaaaa peitääääääää som är den fras som kommer först till hands när det är en tung "nr 2" på G...

/U
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.