Jag har flyttat hit en del inlägg från en annan tråd. Därav någon dublett och så vidare. /Mod.

Hej
Alltsammans började med att jag kunde inte förstå varför det skulle ta 15 min. att hitta ett stämjärn som jag behövde använda i 5 min. Kunde inte förstå,.. tills jag verkligen började se mig omkring i mitt garage. Antar att man blir lite hemmablind.
Mitt garage är ändå av fullt tillräcklig storlek, det är 8x12 meter med en utbyggnad på bakre gaveln på 4 m.
Så förutsättningarna fanns ju där.. men p.g.a. det fullständiga kaos som rådde därinne var det nästan olustigt att gå dit.
Ingen ordning någonstans, det mesta huller om buller på dom begränsade bänkytor som fanns. Varje försök att få något gjort där förvandlades till en veritabel expedition Robinson i jakten på det verktyg jag behövde just då.

Så ett beslut fattades, jag insåg att om jag ville behålla det lilla sunda förnuft jag ännu hade så måste det kavlas upp ärmar och tas tag i saker och ting. Så jag började med sortering, allt som inte var absolut nödvändigt för min fortsatta existens kastades ut i carporten (om det ligger en jättehög med allsköns bråte på backen som man måste gå runt hela tiden så måste man ju se till att den försvinner, eller hur?) Det blev efter en helgs sortering fyra fulla skåp i min Caddy maxi till återvinningen.
Sedan rev jag ut allt efter ena långväggen i garaget, eftersom en plan så sakta började ta form.
Tömt garage med gula väggar, två fönster och synliggjorda eluttag, lite verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och eftersom jag rivit ut allt, så måste det ju tillverkas nytt. Både någon form av arbetsbänk och förvaring. Och för att få till sådant behöver man använda sågar och trälim och sådana grejor..och sågar genererar ju som bekant en massa spån..
får nog ta mig en ordentlig funderare på fortsättningen..
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Känner igen det här... ;)

Skapa gärna en separat tråd om din kamp med att införa total Feng shui i garaget/verkstaden. Ska bli spännande att följa utvecklingen, du har ju minst sagt goda förutsättningar.

Lycka till med fortsättningen!
//Ronnie
 
Hej Ronnie
Och tack för din kommentar. Vet dock inte om den här resan är värd en egen tråd..eller har jag kanske postat i fel forum?
I så fall ber jag om ursäkt, och så kanske en moderator, heter det så?, kan flytta den till rätt ställe?
Feng shui lär jag aldrig uppnå, men den här resan började för ett par år sedan och fortgår ännu..
Den egentliga anledningen till den här tråden är att jag har följt många trådar här under flera år, och fått mycket insikt och många goda tips och ide'er. Och det är alltid lika intressant att se hur andra har det i sina garage, och hur dom tacklar olika saker.
Så det här är mitt lilla försök att återgälda det, att "ge tillbaka" lite till gemenskapen. Kanske någon kan få någon ide' av mina tokerier.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P P-G H skrev:
Hej Ronnie
Och tack för din kommentar. Vet dock inte om den här resan är värd en egen tråd..eller har jag kanske postat i fel forum?
I så fall ber jag om ursäkt, och så kanske en moderator, heter det så?, kan flytta den till rätt ställe?
Feng shui lär jag aldrig uppnå, men den här resan började för ett par år sedan och fortgår ännu..
Den egentliga anledningen till den här tråden är att jag har följt många trådar här under flera år, och fått mycket insikt och många goda tips och ide'er. Och det är alltid lika intressant att se hur andra har det i sina garage, och hur dom tacklar olika saker.
Så det här är mitt lilla försök att återgälda det, att "ge tillbaka" lite till gemenskapen. Kanske någon kan få någon ide' av mina tokerier.
Tror han menar att det vore kul om du gjorde en egen tråd där man får följa din resa. Inte att posten hamnat fel.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
P P-G H skrev:
Hej Ronnie
Och tack för din kommentar. Vet dock inte om den här resan är värd en egen tråd..eller har jag kanske postat i fel forum?
I så fall ber jag om ursäkt, och så kanske en moderator, heter det så?, kan flytta den till rätt ställe?
Feng shui lär jag aldrig uppnå, men den här resan började för ett par år sedan och fortgår ännu..
Den egentliga anledningen till den här tråden är att jag har följt många trådar här under flera år, och fått mycket insikt och många goda tips och ide'er. Och det är alltid lika intressant att se hur andra har det i sina garage, och hur dom tacklar olika saker.
Så det här är mitt lilla försök att återgälda det, att "ge tillbaka" lite till gemenskapen. Kanske någon kan få någon ide' av mina tokerier.
Läs på hur man organiserar med lean och 5s. När du får in det tänker i garaget så tar det 15s att ta fram stämjärnet, 5 minuter att använda det och högst 10s att sätta undan det...
Håller själv på att införa det tänket i mitt garage. Har hittat verktyg som jag inte ens visste jag ägde.... För att inte tala om den där lådan där jag satt dubbletter av verktyg jag köpt för att mitt gamla vart spårlöst försvunnit.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
tommib
P P-G H skrev:
Aha norrbottenssnickaren, då är jag med. Trodde för ett ögonblick att jag postat i galen tunna. Går det att flytta tråden härifrån eller ska jag börja om på nytt, tro? Kan som ni förstår inte mycket om det här.
Det är nog lättare att du bara startar en ny tråd, även om en moderator kan flytta ditt inlägg.

Forumet älskar projekttrådar. Du kan få råd, tips, allmän uppmuntran och säkert kritik också.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag gör ett försök att starta en tråd om min resa mot ett användbart garage. Kommentarer och konstruktiv kritik är alltid välkommet.

Alltsammans började med att jag kunde inte förstå varför det skulle ta 15 min. att hitta ett stämjärn som jag behövde använda i 5 min. Kunde inte förstå,.. tills jag verkligen började se mig omkring i mitt garage. Antar att man blir lite hemmablind.
Mitt garage är ändå av fullt tillräcklig storlek, det är 8x12 meter med en utbyggnad på bakre gaveln på 4 m.
Så förutsättningarna fanns ju där.. men p.g.a. det fullständiga kaos som rådde därinne var det nästan olustigt att gå dit.
Ingen ordning någonstans, det mesta huller om buller på dom begränsade bänkytor som fanns. Varje försök att få något gjort där förvandlades till en veritabel expedition Robinson i jakten på det verktyg jag behövde just då.

Så ett beslut fattades, jag insåg att om jag ville behålla det lilla sunda förnuft jag ännu hade så måste det kavlas upp ärmar och tas tag i saker och ting. Så jag började med sortering, allt som inte var absolut nödvändigt för min fortsatta existens kastades ut i carporten (om det ligger en jättehög med allsköns bråte på backen som man måste gå runt hela tiden så måste man ju se till att den försvinner, eller hur?) Det blev efter en helgs sortering fyra fulla skåp i min Caddy maxi till återvinningen.
Sedan rev jag ut allt efter ena långväggen i garaget, eftersom en plan så sakta började ta form.

Och eftersom jag rivit ut allt, så måste det ju tillverkas nytt. Både någon form av arbetsbänk och förvaring. Och för att få till sådant behöver man använda sågar och trälim och sådana grejor..och sågar genererar ju som bekant en massa spån..
får nog ta mig en ordentlig funderare på fortsättningen..
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Godmorgon
Den sista av dom gamla bänkarna åkte ut, och sedan var det plötsligt tomt efter hela långsidan
Garageverkstad med tomma väggar, arbetsbänk med verktyg och röd verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tom garagevägg med synliga markeringar efter borttagna bänkar och gult väggfärgs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan lova att det kändes skumt med allt detta fria utrymme helt plötsligt. Min tanke var att försöka få till en "snickarverkstad" efter den här långsidan av garaget, på den andra sidan skulle bilen fortfarande bo.
Så vad är det som är väldigt bra att ha, och som man använder mest när man är där? Folk som har sådant skulle säkert säga sunt förnuft, men i mitt fall är det kopiösa mängder kaffe, och såklart en BÄNK!

Hmm..dom tidigare dåliga ursäkterna till bänkar stod alla tre utmed långväggen. Och i hörnet på första bilden var ett kollektiv bestående av snöslunga, kompressor, motorlyft och en åkgräsklippare. Börjar ni förstå nu?.:sweat:
Så, enligt dom väldigt vaga planerna i mitt huvud, och helt utan att ens ringa en vän, fick jag för mig att det skulle börjas nere i hörnet med sagda bänk. Och eftersom jag aldrig någonsin planerat i detalj, (gissa om jag har fått göra om saker) så satte jag igång. Rotade fram några bitar 95x95 limträ och ett vattenpass.
Träbänkstomme under konstruktion i ett garage, med gula väggar och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd träbänkstomme längs med garageväggen, under konstruktion för att skapa en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nåväl, en hörnbänk kunde ju bli praktisk kanske? Vi provar det! Och medan jag fnulade på med det här så stod jag på knä med skruvdragaren i högsta hugg och sneglade bort utmed långsidan på väggen, och fick en uppenbarelse! Jo, det är sant!:D
Om man skulle låta bänken fortsätta utmed hela långsidan, och försöka sno till en sådan där "miter saw station" som alla storfräsare på youtube har!? Beslutet fattades där och då, möjligtvis p.g.a. koffein överdosering, men ändå.
Tomt garage med gul vägg där gamla arbetsbänkar tagits bort, markerat med linjer på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt garage med gula väggar, en stol och början på en träbänkstomme längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag alltid ansett att allt som har med målning att göra, är guds straff till människosläktet, fick granntjejen lite fickpengar och jag fick lite färg på nya bänkstommen. Medan hon kladdade på med det, kom jag på att det kunde ju vara fiffigt att ha möjlighet att t.ex. kunna ladda batterier på bänken. Så en kabel hittade ett hål i väggen och smet in under bänken, träffade där en kopplingsdosa och deras avkommor stack åt varsitt håll. Så kan det gå när man inte har full koll på dom.
Nybyggd träbänk i garage med verktyg och pågående konstruktionsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd hörnbänk i ett garage med verktyg och elektriska uttag, inne i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd obehandlad träbänkstomme med grova vertikala och horisontella stöd i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnbänk under konstruktion i ett garage med träreglar och skruvdragare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni märker så tar jag det mesta som det kommer, och impulserna kommer ganska tätt! Men det kanske ordnar sig till slut. Nu är min kaffekopp tom igen, och så kan jag inte ha det! Tack för mig.
 
  • Gilla
  • Wow
p.lundgren och 6 till
  • Laddar…
Hade jag haft sådär tomt på väggen så hade jag passat på att måla väggarna också :D(y)
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
P P-G H skrev:
Godmorgon
Den sista av dom gamla bänkarna åkte ut, och sedan var det plötsligt tomt efter hela långsidan
[bild] [bild]

Jag kan lova att det kändes skumt med allt detta fria utrymme helt plötsligt. Min tanke var att försöka få till en "snickarverkstad" efter den här långsidan av garaget, på den andra sidan skulle bilen fortfarande bo.
Så vad är det som är väldigt bra att ha, och som man använder mest när man är där? Folk som har sådant skulle säkert säga sunt förnuft, men i mitt fall är det kopiösa mängder kaffe, och såklart en BÄNK!

Hmm..dom tidigare dåliga ursäkterna till bänkar stod alla tre utmed långväggen. Och i hörnet på första bilden var ett kollektiv bestående av snöslunga, kompressor, motorlyft och en åkgräsklippare. Börjar ni förstå nu?.:sweat:
Så, enligt dom väldigt vaga planerna i mitt huvud, och helt utan att ens ringa en vän, fick jag för mig att det skulle börjas nere i hörnet med sagda bänk. Och eftersom jag aldrig någonsin planerat i detalj, (gissa om jag har fått göra om saker) så satte jag igång. Rotade fram några bitar 95x95 limträ och ett vattenpass.
[bild] [bild]


Nåväl, en hörnbänk kunde ju bli praktisk kanske? Vi provar det! Och medan jag fnulade på med det här så stod jag på knä med skruvdragaren i högsta hugg och sneglade bort utmed långsidan på väggen, och fick en uppenbarelse! Jo, det är sant!:D
Om man skulle låta bänken fortsätta utmed hela långsidan, och försöka sno till en sådan där "miter saw station" som alla storfräsare på youtube har!? Beslutet fattades där och då, möjligtvis p.g.a. koffein överdosering, men ändå.
[bild] [bild]
Eftersom jag alltid ansett att allt som har med målning att göra, är guds straff till människosläktet, fick granntjejen lite fickpengar och jag fick lite färg på nya bänkstommen. Medan hon kladdade på med det, kom jag på att det kunde ju vara fiffigt att ha möjlighet att t.ex. kunna ladda batterier på bänken. Så en kabel hittade ett hål i väggen och smet in under bänken, träffade där en kopplingsdosa och deras avkommor stack åt varsitt håll. Så kan det gå när man inte har full koll på dom.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Som ni märker så tar jag det mesta som det kommer, och impulserna kommer ganska tätt! Men det kanske ordnar sig till slut. Nu är min kaffekopp tom igen, och så kan jag inte ha det! Tack för mig.
Av datumen på bilderna har vi ju en del att se fram emot :) Lite orolig för all den där tomma ytan på bara. Den behöver fyllas upp med något.. ;)
 
Nä Jckssn, måla e inge kul.. det blev en annan lösning. Och Frustrator, jag är inte säker på om bildernas datum stämmer..men kanske.. ungefär två år låter rimligt. Och den tomma ytan är inte längre lika tom(y) och det är mycket kvar att berätta..
 
  • Gilla
word
  • Laddar…
Lite feng shui tankar.

Varje sak du äger tar även en plats i tankarna så rensar du bort så får du plats för nya fina tankar.

Naturen vill gärna fylla upp utrymmen, tänk på jord där fylsr alltid på med växtlighet (ogräs kallar vi det)
På samma sätt vill vi fylla tomma utrymmen hemma med grejer. Så det är naturligt men kanske ta första rådet ibland.
 
M MiaSthlm skrev:
Varje sak du äger tar även en plats i tankarna så rensar du bort så får du plats för nya fina tankar.
Du menar nya fina saker ;) (i mitt fall gamla saker..)
 
Ja Mia, nog skulle man må bra av att få lite mer harmoni i tillvaron. Men jag verkar aldrig nå riktigt dit..
Som ett exempel har jag sista året sorterat regelbundet och försökt köra ett lass till återvinningen varannan vecka då jag är ledig och hemma. För att så småningom få bortrensat gammalt skrot och få mer utrymme, och därmed kunna hålla lite bättre ordning. Men på något obegripligt sätt, (jag tror grannarna dumpar sitt skräp hos mig veckan jag är borta) tycks det aldrig minska.
Och då jag någon gång råkar se att det blivit lite bättre plats, så lyckas jag hitta någon maskin som passar perfekt där.
Kan någon säga hamsterhjul?:sweat::confused:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Cheesen
Tänkte bara tipsa lite i din tråd...

Välordnad verktygshylla med etiketterade lådor, förvaringskärl och olika byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kallaxhyllan som blev över, diverse förvaring...
Organiserad arbetsbänk med märkta lådor för tejp, borr och vaxolja samt verktyg och batteriladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ordning och reda runt arbetsbänken.
Väggmonterade förvaringsbackar med etiketter som organiserar byggmaterial och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick några begagnade trestonbackar.
Organiserad uppsättning av skruvar i märkta fack med olika storlekar för ordning i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite inneskruv, har typ fyra sådana lådor...
(I-boxx) har hållarna till dessa för att koppla med L-boxx
Organiserad arbetsbänk med märkta lådor för skruvar och beslag i olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diverse uteskruv i för ändamålet lämplig essvelåda.

Ordning och reda i verkstaden med märkta verktygslådor och förvaringsbackar på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägghyllor för verktygslådor. Alla lådor märkta i samma standard.
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.