J
C cpalm skrev:
Det bör förvisso noteras att det finns fynd med klart godkänd kvalitet även bland kinesgrillarna. Köpte t.ex. en klotgrill på Plantagen för 250 spänn som är i OK skick 15 år senare. Har haft andra kinagrillar som rostat sönder redan första säsongen, så spridningen i kvalitet är stor och inte nödvändigtvis kopplad till priset. Problemet är just att det är no-name-prylar så det finns inget varumärke att rekommendera, kvaliteten måste bedömas vid köptillfället och då måste veta vad man skall kolla efter.

För övrigt är det väl en del välkända varumärken som har åtminstone vissa grillar i sitt sortiment med väldigt tveksam kvalitet. Vill inte nämna några namn då jag inte själv ägt en sådan, men andra kanske vill dela med sig av sina erfarenheter?
Finns säkert fynd i lägre prisklasser, som i det mesta andra.
Finns mycket man kan titta efter i butik och skapa sig en känsla, men det är svårt att veta hur kvalitet på svartstål, pulverlack, rostfritt, etc. är i en butik. Det märks först senare när den dels fått stå emot värme, dels stått ute i väder och vind.

Jag har själv ingen erfarenhet, men det talas ju en del om Webers sämre kvalitet på grillar tillverkade senaste åren. Jag har haft äldre Webergrillar som hållit mycket bra.
Men det är lite därför jag vidgade mina vyer lite granna och köpte en Napoleon sist.
 
C
J jaronsso skrev:
Som företag eller produktutvecklare lämnar man inte längre garantier om man inte står för det. Det är en legal fråga och kan stå företaget dyrt om det vill sig illa. Varför tror du inte alla tillverkare av precis allt lämnar t ex 50 års garanti på allt du köper om man ändå enkelt kan skita i det, eller inte har något med kvaliteten att göra? Lämnar ÖB 50 års garanti på sina grillar?
Det där håller jag inte med om. Ett till synes frikostigt garantiåtagande är inte synonymt med en bra kundservice eller en exceptionellt god produktkvalitet. Det är inte alls ovanligt att garantier används som ett rent marknadsföringsknep utan någon direkt substans bakom. Det är inte en legal fråga i praktiken - garantiutfästelsen har i princip alltid något kryphål och risken att bli stämd är så gott som noll när det handlar om några tusenlappar.
 
J
C cpalm skrev:
Det där håller jag inte med om. Ett till synes frikostigt garantiåtagande är inte synonymt med en bra kundservice eller en exceptionellt god produktkvalitet. Det är inte alls ovanligt att garantier används som ett rent marknadsföringsknep utan någon direkt substans bakom. Det är inte en legal fråga i praktiken - garantiutfästelsen har i princip alltid något kryphål och risken att bli stämd är så gott som noll när det handlar om några tusenlappar.
Nåja.
Att bli stämd för några tusenlappar var inte avsett här, av enstaka och enskilda personer, trodde jag var underförstått. Men att sälja ett par hundra tusen grillar om året, med en för marknaden lång garanti, kräver sin produkt. Annars kan det naturligtvis bli en legal fråga.

Du svarade aldrig på frågan.
Varför säljs inte precis alla produkter man köper, inte sagt endast grillar, med 50 års garanti?

"Exceptionella" har väl inte nämnts? Då hade inte garantierna behövts användas, och vad det gäller eventuella kryphål och garantivillkor är det naturligtvis upp till konsumenten att hålla koll på dessa. Det finns såklart alla sorter, oseriösa som seriösa företag, i vad det gäller användandet av kryphål.

Jag tolkar ovanstående som att du har dålig erfarenhet av garantiåtaganden. Är det korrekt? Vad har hänt och i vilken produkt?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
C
J jaronsso skrev:
Annars kan det naturligtvis bli en legal fråga.
Vad skulle hända då, tänker du?

J jaronsso skrev:
Du svarade aldrig på frågan.
Varför säljs inte precis alla produkter man köper, inte sagt endast grillar, med 50 års garanti?
Upplevde inte att frågan var ställd till mig, eller att den var relevant i sammanhanget. Alla tänker väl olika kring hur man vill positionera sitt varumärke och sina produkter?

Man skall ha klart för sig att det är extremt svårt och kostsamt att hålla reservdelar i 50 år. Om du dessutom skall ge reservdelarna gratis till kunderna faller det nästan på sin egen orimlighet.
Som du själv säger - återstår att se om Napoleon levererar om du ringer dem om 50 år och vill ha en ny balja :crysmile:
 
J
C cpalm skrev:
Vad skulle hända då, tänker du?
Finns mängder av affärsjuridiska åtgärder att ta emot företag som marknadsför och säljer något de inte står för eller mörkar i diverse garantivillkor. I synnerhet om garantiåtagandet är en del i hela marknadsföringen av produkten/produkterna. Det är helt enkelt olagligt.
Men jag är ingen expert i affärsjuridik och företagsstämningar.
Du kanske har bättre koll?

Upplevde inte att frågan var ställd till mig, eller att den var relevant i sammanhanget. Alla tänker väl olika kring hur man vill positionera sitt varumärke och sina produkter?

Man skall ha klart för sig att det är extremt svårt och kostsamt att hålla reservdelar i 50 år. Om du dessutom skall ge reservdelarna gratis till kunderna faller det nästan på sin egen orimlighet.
Som du själv säger - återstår att se om Napoleon levererar om du ringer dem om 50 år och vill ha en ny balja :crysmile:
Frågan var inte ställd till dig initialt, men den är ju lika, eller mer, relevant i frågan kring det du påstår. Att garantier bara är luftslott i rent marknadsföringssyfte utan att det säger något om produkten i sig, samt att företag kan strunta i det hela utan att någon bryr sig.
Vidare ska du inte ta 50 år på ordet. Det var ett överdrivet exempel för att passa in på ovan påstående. Har du läst kommentarerna här om Napoleon, vilket du uppenbart gjort, vet du att de inte har några 50 år i garanti, vilket då per definition gör att jag inte kommer att ringa dem om 50 år.
För att göra det enklare - varför har inte alla 10 år? Det är ett populärt antal år på lite dyrare grillar. Varför inte ÖB det? Rusta? ICA? "No name" i bygghandeln?
Om man ändå kan strunta i sina garantiåtaganden och att det inte har något med produkten i sig att göra - varför har inte alla tillverkare 10 år? Eller 15?
Weber har ju traditionellt varit kända för sin goda kundservice och garantiåtaganden. Varför då? Kunde de inte struntat i det?
Kunde man i själva verket inte tillverkat sämre grillar istället, maximerat marknadsföringen fullständigt för att sälja trots klagande kunder, garanterat 10 år med frikostiga garantiavtal?

Till sist, igen - jag tolkade din mycket negativa text om luftslott kring garantier (någon annan tolkning är omöjlig), som att du har dålig erfarenhet kring det. Hur har din dåliga upplevelse sett ut och vilken/vilka produkter?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Personligen har jag mycket bra erfarenhet av Webers garanti, men har också hört annat från andra.
Men det är alltid svårt att veta vad som är riktigt och inte riktigt när man "hör från andra".
Vad har du drabbats av?

Jag har fått bytt en balja jag tyckte var klent lackad, som upptäcktes efter tre år. Gick fina fisken att byta.
Hjul som glappade onormalt mycket mot benen byttes efter två år.

Garanti och kvalitet är inte två skilda saker. Tvärt om. Som företag eller produktutvecklare lämnar man inte längre garantier om man inte står för det. Det är en legal fråga och kan stå företaget dyrt om det vill sig illa. Varför tror du inte alla tillverkare av precis allt lämnar t ex 50 års garanti på allt du köper om man ändå enkelt kan skita i det, eller inte har något med kvaliteten att göra? Lämnar ÖB 50 års garanti på sina grillar?

Att det sedan finns olika garantivillkor hos olika tillverkare hos olika produkter är dock en annan sak. Det får man ju som konsument hålla koll på. Naivt annars, om man lägger mycket pengar på något.

Men allra helst vill man ju inte använda garantin alls till något man köper. Får vänta och se om Napoleon sköter sitt nu när jag har en sådan, om behovet uppstår.
Jag håller inte med dig.
Garanti och kvalitet är två skilda saker!
Jag håller med att det kan stå företagen dyrt och att garantin är en bra fingervisning, men de har inget direkt samband.

Det jag råkade ut för är att baljen på en weber 67:a började rosta inom två år på flera ställen.
Svaret jag fick från Weber var ungefär "godag yxskaft".
Eller rättare sagt "Du har lagt ner gallret för hårt".
Undrar om de trodde att jag kört frisbeegolv med gallret och försökt lobba in det i grillen från 10 meter.
I vilket fall ett av de värsta/konstigaste svaren jag fått från en tillverkare om varför något är trasigt.
Allt mitt förtroende för weber är förbrukat och det kommer aldrig bli en weber igen, trots att det är bland de mest prisvärda grillarna i budget-/mellan-segmentet.
 
J
S sblixten skrev:
Jag håller inte med dig.
Garanti och kvalitet är två skilda saker!
Jag håller med att det kan stå företagen dyrt och att garantin är en bra fingervisning, men de har inget direkt samband.

Det jag råkade ut för är att baljen på en weber 67:a började rosta inom två år på flera ställen.
Svaret jag fick från Weber var ungefär "godag yxskaft".
Eller rättare sagt "Du har lagt ner gallret för hårt".
Undrar om de trodde att jag kört frisbeegolv med gallret och försökt lobba in det i grillen från 10 meter.
I vilket fall ett av de värsta/konstigaste svaren jag fått från en tillverkare om varför något är trasigt.
Allt mitt förtroende för weber är förbrukat och det kommer aldrig bli en weber igen, trots att det är bland de mest prisvärda grillarna i budget-/mellan-segmentet.
Tråkigt - förstår att du är missnöjd.
Det är också en smula märkligt med tanke på hur många andra som fått baljor utbytta genom åren, inklusive jag. På en 57a dock. Men efter fler år än du.
Men man har ju hört liknande saker från Weber de senaste åren. Finns ju många som vittnar om sämre kvalitet sedan ca 5 år tillbaka.

Har du några bra erfarenheter av grillar med mycket god kvalitet utan någon garanti? (Eftersom du inte anser sakerna hör ihop alls)

Vad grillar du med idag?

PS. Jag håller inte med dig.
Allt jag köper som har någon typ av längre garanti än motsvarande produkt från konkurrent vare sig det är grillar, tvättmaskiner eller elverktyg tycker jag håller en betydligt högre kvalitet, precision och konstruktion än motsvarande "icke-garanterade".
 
C
@jaronsso: Läs inte in en massa saker som jag inte har skrivit.
Det jag säger är att man får ta en generös garanti med en nypa salt. Om tillverkaren av någon anledning inte vill ersätta dig när grejorna går sönder är det inte mycket du kan göra åt saken. Hur bra Weber eller Napoleon är på att hantera garantiärenden har jag ingen erfarenhet och därmed ingen åsikt om.

Om du vill ha exempel, sök t.ex. lite på hur Mercedes hanterat sin 30-åriga rostskyddsgaranti.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Tråkigt - förstår att du är missnöjd.
Det är också en smula märkligt med tanke på hur många andra som fått baljor utbytta genom åren, inklusive jag. På en 57a dock. Men efter fler år än du.
Men man har ju hört liknande saker från Weber de senaste åren. Finns ju många som vittnar om sämre kvalitet sedan ca 5 år tillbaka.

Har du några bra erfarenheter av grillar med mycket god kvalitet utan någon garanti? (Eftersom du inte anser sakerna hör ihop alls)

Vad grillar du med idag?

PS. Jag håller inte med dig.
Allt jag köper som har någon typ av längre garanti än motsvarande produkt från konkurrent vare sig det är grillar, tvättmaskiner eller elverktyg tycker jag håller en betydligt högre kvalitet, precision och konstruktion än motsvarande "icke-garanterade".
Det känns som weber har gått från att försöka förstå problemen/felen till att mota bort dem så långt det går.
Jag skulle vilja likna weber vid en fuskbyggare.
Jag grillar med två weber-grillar och en landman: 67:an har fått ny balja på bekostnad av min lokala återförsäljare och jag har även en smokey mountain. Landmannen är en grilltunna och enda fördelen med den är att gallret är justerbart i höjdled.
Blir det ny grill eller komplettering av annan modell blir det inte weber. Jag hade tänkt skaffa en summit, men det kommer ej att ske efter hur de agerat.
 
Jag har en Weber klotgrill av 2 anledningar: 1 jag grillar så sällan att jag inte behöver gas för att kunna snabbgrilla, 2 jag fick den i present.

Har aldrig haft behov av en kvalitetsgrill i mitt 38-åriga liv, har tidigare köpt från Jula, rusta eller anda obskyra märken, men jag måste säga att jag ändå är imponerad av Webers kvalité.

Har dock svårt för gasgrillar. Om man grillar så ska det på något sätt smaka eller lukta grillat enligt mig . Annars förlorar man vitsen med att grilla oavsett hur praktiskt det må vara med en gasgrill.

För mig så kan man likaväl hänga korven/köttet bakom avgasröret på en 740 ett par minuter som att lägga det på en gasolgrill.
 
  • Haha
jannebmw
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
@jaronsso: Läs inte in en massa saker som jag inte har skrivit.
Det jag säger är att man får ta en generös garanti med en nypa salt. Om tillverkaren av någon anledning inte vill ersätta dig när grejorna går sönder är det inte mycket du kan göra åt saken. Hur bra Weber eller Napoleon är på att hantera garantiärenden har jag ingen erfarenhet och därmed ingen åsikt om.

Om du vill ha exempel, sök t.ex. lite på hur Mercedes hanterat sin 30-åriga rostskyddsgaranti.
Du har alltså inga egna exempel. Varken bra eller dåliga. Ändå debatterar du ämnet och kostar på dig att det ena inte har något med det andra att göra och att det finns mängder med företag som sysslar med det i sin marknadsföring och då kring dåliga exempel.
Trovärdigt?

Ridå.

Det står i ditt inlägg #77 och är inget påhitt. Inte nu och inte heller i det jag skrivit tidigare.

Till sist. Vad det gäller MB finns det mängder med på exempel där villkoren kan ifrågasätttas och lika många exempel där man legalt gett kund rätt. Det har du säkert koll på.
 
R
C Carl-Jo-han skrev:
Har dock svårt för gasgrillar. Om man grillar så ska det på något sätt smaka eller lukta grillat enligt mig . Annars förlorar man vitsen med att grilla oavsett hur praktiskt det må vara med en gasgrill.
.
Nästa gång, lägg ett par minuter på att faktiskt undersöka vad du tänker påstå . Du har ju trots allt internet verkar det som.

Kolen eller briketterna ger ingen smak i sig, det är fett och köttsaft som droppar ner från maten och förångas som ger den grillade smaken. Det blir samma sak i en gasgrill.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
7ender
Jag är nöjd med min tre år gamla Weber Q3000. Prisvärd! Den tar inte mycket plats eftersom avställningsytorna kan fällas ner. Den förvaras utomhus under tak året om med original överdrag

Det enda jag gör med gjutjärnsgallret är att dra upp tempen till 300 gr innan grillning och borstar av sotet, har aldrig rostat. Jag har 5 kg gasolflaskan fastsatt undertill även under användning.

Det enda som hänt är att lacken på insidan av locket har flagnat, men det är ju skitsamma då det är aluminium. I övrigt ser den ut som ny. Jag rengör den varje höst, men den används sporadiskt även på vintern.

Ibland kan jag sakna värmen som kol kan ge, t ex att grilla en entrecôte medium/rare.
 
J
C Carl-Jo-han skrev:
Jag har en Weber klotgrill av 2 anledningar: 1 jag grillar så sällan att jag inte behöver gas för att kunna snabbgrilla, 2 jag fick den i present.

Har aldrig haft behov av en kvalitetsgrill i mitt 38-åriga liv, har tidigare köpt från Jula, rusta eller anda obskyra märken, men jag måste säga att jag ändå är imponerad av Webers kvalité.

Har dock svårt för gasgrillar. Om man grillar så ska det på något sätt smaka eller lukta grillat enligt mig . Annars förlorar man vitsen med att grilla oavsett hur praktiskt det må vara med en gasgrill.

För mig så kan man likaväl hänga korven/köttet bakom avgasröret på en 740 ett par minuter som att lägga det på en gasolgrill.
Inga bra liknelser där inte och sanningen är väl att du inte grillat eller knappt ätit något grillat från gasol.
Då hade du aldrig kunnat påstå det du skriver nämligen.

Jag grillar, röker och kör allt möjligt på gasol. Funkar prima.
Bredvid har jag en 57a när jag känner för det, att göra det lite mer avancerat och lägga den där lite extra tiden på kol.

.. och ärligt talat är det svårt att varken se eller känna skillnaden i smak. Det mesta sitter i eventuellt marinad/glaze/fett, oavsett hur du tillagar det.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det blev en Weber Genesis II
 
  • Gilla
Staffan Ed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.