Demmpa Demmpa skrev:
Jag köpte den 1:20-blandade 2,5l dunk med ejektor, har för mig att det gick åt knappt en halv dunk till ett 27° nocktak med 105m^2 byggyta.
Okej bra det är precis så jag tänker med. Tänker att man kommer undan billigare om man köpte separat ejektordunk och blandar själv i den men koncentrerad lösning. Hur blev ditt resultat genom att spruta med ejektordunk?
 
Man skall inte spruta för mycket heller. Det är ju meningen att medlet skall hamna på takpannorna så att mossa, lava mm kan "suga" åt sig. När du pratar om ejektordunk ser jag framför mig en rejäl stråle som "sprutar" ut det blandade medlet, men det kanske är fel.... Allt medel som rinner av taket ner i hängrännan är "förlorat" och kostade bara pengar utan att ta död på någon mossa eller lava på taket......
 
Redigerat:
  • Gilla
Henkeg77 och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Man skall inte spruta för mycket heller. Det är ju meningen att medlet skall hamna på takpannorna så att mossa, lava mm kan "suga" åt sig. När du pratar om ejektordunk ser jag framför mig en rejäl stråle som "sprutar" ut det blandade medlet, men det kanske är fel.... Allt medel som rinner av taket ner i hängrännan är "förlorat" och kostade bara pengar utan att ta död på någon mossa eller lava på taket......
Exakt! Det är därför jag är tveksam till metoden och eftersöker folk som testat detta och om det funkar. Helst hade man ju velat köra på med tryckspruta men är tyvärr inte möjligt i mitt fall pga höjd och lutning.
 
Det gäller att svepa tillräckligt snabbt och ha lagom tryck/flöde på vattnet.
 
  • Gilla
Nicke_A
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det gäller att svepa tillräckligt snabbt och ha lagom tryck/flöde på vattnet.
Ja det stämmer som du skriver. Hur blev ditt resultat med ejektorspridare?
 
Nu är taket nästan ren. Taket från 1992...
Har införskaffat 50%ig Bensaltensid från Allt Fraktfritt.

Vad bör jag späda den till för att förbehandla dessa takpannor?

Har en 15 liters ryggspruta från Jula som jag kan använda.

Nästan rengjort eternittak från 1992 med synlig ryggspruta och blå presenning på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Gunnar Skoglund och 1 till
  • Laddar…
Normal spädning är väl 30:1 om jag minns rätt på rak arm.
 
  • Gilla
Soli och 2 till
  • Laddar…
Ja i det häradet har jag själv använt med fint resultat. Finns ingen anledning att använda för mycket dels tror jag verkan inte ökar dels är det ju inget speciellt trevligt ämne att i onödan sprida ut. Bättre att upprepa någon gång med några år mellan så håller det sig fint lång tid. En dunk från fraktfritt räcker nog hela livet verkar det som :)
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Använd täta skyddsglasögon!

"Orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon."
 
  • Gilla
Johan Gunnar Skoglund och 1 till
  • Laddar…
S
Själv tycker jag inte om gifter och Bensaltensid verkar riktigt otrevligt för miljön. Jag har svårt att se varför så många öser på med sådant när 99% rinner rätt ut i naturen.

Själv köpte jag natriumkarbonat. Det är ett pulver som jag helt enkelt kastade ut stående på nocken. All mossa dog efter några dagar och regnade bort efter ett tag. En hink och en liten slev var allt som behövdes.

Natriumkarbonat är basiskt och man kan kalla det för ett mellanting mellan natriumhydroxid (kaustisk soda, propplösare för avlopp) och natriumbikarbonat (bakulver, bikarbonat). Det säljs mest under namnet PH+ för användning i pooler för att höja PH-värdet. Målarsoda innehåller ofta natriumkarbonat. Skyddshandskar bör användas även om det inte är direkt frätande.

Vill man komma billigare undan går det nog bra med natriumhydroxid också, men då behöver man vara noggrann med handskar, skyddsglasögon mm. En av de största användningarna av natriumhydroxid är kommunala vattenverk för att höja PH i dricksvatten.

Betongpannor är ju av betong och det mår bra av högt PH. Därför är det rena hälsokuren för betongen att badas i basiska lösningar. I nästan hela Sverige så har vi försurade marker och därför är natriumkarbonaten, i utspädd form, rena jordförbättringsmedlet.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Själv tycker jag inte om gifter och Bensaltensid verkar riktigt otrevligt för miljön. Jag har svårt att se varför så många öser på med sådant när 99% rinner rätt ut i naturen.

Själv köpte jag natriumkarbonat. Det är ett pulver som jag helt enkelt kastade ut stående på nocken. All mossa dog efter några dagar och regnade bort efter ett tag. En hink och en liten slev var allt som behövdes.

Natriumkarbonat är basiskt och man kan kalla det för ett mellanting mellan natriumhydroxid (kaustisk soda, propplösare för avlopp) och natriumbikarbonat (bakulver, bikarbonat). Det säljs mest under namnet PH+ för användning i pooler för att höja PH-värdet. Målarsoda innehåller ofta natriumkarbonat. Skyddshandskar bör användas även om det inte är direkt frätande.

Vill man komma billigare undan går det nog bra med natriumhydroxid också, men då behöver man vara noggrann med handskar, skyddsglasögon mm. En av de största användningarna av natriumhydroxid är kommunala vattenverk för att höja PH i dricksvatten.

Betongpannor är ju av betong och det mår bra av högt PH. Därför är det rena hälsokuren för betongen att badas i basiska lösningar. I nästan hela Sverige så har vi försurade marker och därför är natriumkarbonaten, i utspädd form, rena jordförbättringsmedlet.
Väldigt intressant inlägg. Får man fråga vad du hade för åtgång på medlet? Att se verkan redan efter ett par dagar verkar mirakulöst, känns som att jag ska prova
 
Nu har vi relativt nyligen bytt tak, så vi har inga problem med mossa där längre, men vi har en plattgång runt halva huset i sjöstensplattor. Dessa är original från när huset byggdes i slutet på 60-talet och eftersom de ligger på skuggsidan har de mest sett ut som mossplattor. Gången lades om för några år sedan och då högtryckstvättades plattorna så de såg ut som nya, men det höll inte länge. Mossan kom tillbaka med besked ganska omgående.

Förra året märkte jag dock att plattorna från parkeringen fram till entrétrappan var i princip helt fria från mossa. På bortre sidan entrétrappan såg det dock lika mossigt ut som tidigare. Då plattorna där har samma växt- och ljusförhållanden (det är en lång rad) så började jag fundera lite på hur det kunde vara så olika. Jag kom då på att jag saltar plattorna mellan parkering och entrétrappan på vintern! Kunde det vara så att saltet dödat mossan?

Sagt och gjort, vintern som gick saltade jag plattgången hela vägen runt knuten och fram till altanen, alltså alla plattor. Nu ser man tydligt resultatet; mossan har dukat under även på resten av plattorna och är nu brungul. Med lite regn och slitage så kommer plattorna vara helt rena.

Detta får mig att tänka att helt vanligt vägsalt kanske även kan fungera på takmossa. En 25 kg-säck med kalciumclorid på Granngården kostar 150 spänn och räcker säkert till ett par behandlingar för ett normalstort tak. Det är lätt att sprida och är inte skadligt för naturen. Jag har inte märkt att några växter i anslutning till plattgången påverkats nämnvärt. Man kan läsa att KaCl ska fläcka betong, men det har jag inte märkt av alls...varken på sjöstensplattorna eller markstenen på parkeringen (betongsten).

Någon kanske är sugen på att testa på sitt mosstak?
 
S
Svar till Flukie:
Ärligt talat har jag inte riktigt koll på varken mängd natriumkarbonat jag använde eller hur många dagar det egentligen tog innan mossan dog. Jag hade köpt en 25kg säck från en akvariebutik (fiskar behöver också kontroll på PH) så jag tänkte inte riktigt på hur mycket jag tog. Gissar jag kan det ha varit typ 3kg men kan lika gärna varit hälften eller dubbelt. Detta var flera år sedan på mitt gamla hus och mitt minne är lite luddigt.

Min egentliga användning var att hälla natriumkarbonat i min grävda brunn. Det sura vattnet löste ut koppar från vattenrören i så hög grad att det närmade sig otjänligt.

Eftersom natriumkarbonat är ett pulver så får det inte blåsa när man kastar ut det. Dessutom kan jag tänka mig att det inte är bra om det blåser upp till storm innan det börjar regna. Det är i kontakt med vatten som det löses upp och börjar verka. Man kan säkert lösa upp det i vatten och spruta på, men det låter mycket jobbigare och jag är ganska lat. Kör man på varianten att spruta så blir det billigare att använda en mindre mängd natriumhydroxid. För min egen del är priset inte så viktigt. Jag prioriterar enkelhet och att inte förorena vår miljö.
 
S
P Paxman skrev:
Detta får mig att tänka att helt vanligt vägsalt kanske även kan fungera på takmossa. En 25 kg-säck med kalciumclorid på Granngården kostar 150 spänn och räcker säkert till ett par behandlingar för ett normalstort tak.
Salt är tyvärr rena döden för betong. I synnerhet betong av låg kvalité får vatteninträngning och frostsprängningar redan första vintern. Jag pajade min betongtrappa genom att salta på den. Broar och andra betongkonstruktioner vid bilvägar görs därför av dyr och motståndskraftig betong. Trots det brukar man behandla den med Silan och/eller Siloxan för att skydda den.

Behandling av takpannor med Silan och/eller Siloxan förlänger livslängden på dem och skyddar indirekt mot mossa och alger genom att ytan blir hydrofob (vattenavstötande). Tyvärr är det ganska dyrt. Enklare varianter som t.ex. vattenglas (Kaliumsilikat) är dock relativt billigt men håller inte riktigt lika många år som Silan / Siloxan.

Själv har jag just köpt en 5l dunk med Silan / Siloxan som jag tänkte använda på mina nya betongplattor på altanen, men igår såg jag att bäst-före datumet gått ut, så det får vänta till nästa helg. På tak tror jag dock att det är mest ekonomiskt och nästan lika bra att ösa på med vattenglas. Jag har planer på det, men har tyvärr har jag inte fått tummen ur.
 
S STB skrev:
Salt är tyvärr rena döden för betong.
Det är som sagt inget jag märkt av varesig på 50 år gamla sjöstensplattor eller några år gamla marksten på parkeringen...men det kanske kommer om några år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.