P PeterPersson skrev:
Hej,

Jag kollade lite snabbt på två av dina ljudfiler Ljudet i garderoben och Oljudetimitt hus - filer bifogas. I spektrum för Oljud finns två kraftiga toner ca 13 och 40 Hz. De vertikala linjerna i spekrogrammet visar övertoner, dvs. om två toppar stämmer med linjerna är den högre frekvensen en överton. Ett sonogram (tid horisontellt och frekvens vertikalt) visar ett intermittent "blurrigt" ljud.
I garderoben ligger en grundton (finns lägre toner också) på ca 10 Hz och den höga stapeln är på 50 Hz, dvs nätfrekvens. Sen finns ett antal övertoner. Av sonogrammet framgår tydligt att det är en intermittent ton som syns speciellt bra vid 50 Hz. Tonen (pulserna) har ett avstånd på ca 1,5 sek (0,7 Hz).
Kanske vet du redan allt detta. Jag förstår dock att detta ljud måste vara väldigt enerverande även om det är på låg volym.

Om min snabba analys stämmer tyder skillnaden i frekvenser mellan dina två ljudfiler på att det är någon form av varvtalsstyrd utrustning som orskakar ljudet (t.ex. fläktar). Och som många påpekat är volymen sannolikt långt under gränsvärdena och då skiter man i upplevd ljudstörning.
/Christer
Utav det du kunnat få fram, är något av frekvenserna relaterade till mikrofonen, kabeln,datorn? Tänker på 50hz främst. Kan det vara något annat än "oljudet"?
 
S Snajdaren skrev:
Några punkter som kan vara värt att prova om du inte gjort det:
  • Har du provat att stänga av alla kylar och frysar i huset? Jag hör själv vibrationer från vår fly/frys när jag ska sova, som då är placerat under mig på våningen under. Då mer som ett 50Hz-brum.
  • Vad har du för uppvärmning? Jordvärmepump, luftvärmepump? Har du provat stänga av elen till dessa?
  • Har du provat stänga av all el med huvudbrytaren?
Svar ja, vi har testat att bryta strömmen helt samt stängt av inkommande vatten samtidigt. Alltså, inget går då, panna, kyl/frys, värmeväxlaren osv allt är stendött.
Vi har mycket som låter i huset annars men oljudet är kvar när allt annat är avstängt.
 
Tog en mer analytisk approach och körde ljudet genom en frekvensanalysator. Bullret innehåller frekvenser från i princip 0 Hz (uppskattat) upp till 170 Hz. Kraftigast är det runt 50, 90 och 120 Hz men det förekommer starka "explosioner" runt 10 Hz. Det är definitivt ett mekaniskt ljud, det har en tydlig "puls" från något som roterar. Finns lite högre frekvenser också som varierar och påminner lite om något som rinner eller "porlar" (kan höras om man spelar upp ljudet i högre hastighet).

Topparna kan orsakas av resonans i hus, rum och garderob, men helt klart är att det finns infraljud, dvs vibrationer snarare än ljud.

De ljusgröna fälten på bilden är genomsnittlig amplitud, de mörka fälten är max, dvs högst uppmätta.

Frekvensanalysatorns skärmvisning av ljud med toppar vid låga frekvenser, visar genomsnittlig och max amplitud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
linneac och 7 till
  • Laddar…
Jag kastar ut en liten fundering, den som känner sig manad fundera med mig.

Vi har en värmeväxlaren som sitter på söderväggen (för radonets skull). Den låter lite när den går. Vad jag har märkt i samband med oljudet är att värmeväxlaren, när oljudet är som maffigast/högst, och det enligt mina öron hörs som en längre mörk ton, då börjar värmeväxlaren ge ifrån sig ett tjutande ljud. Stänger jag av den och väntar tilld oljudet har lättat eller bytt ton så är ljudet borta när jag sätter på den igen. Det händer aldrig annars, den går väldigt jämt och fint ljudmässigt.

Är det inbillning från min sida eller kan oljudet/vibrationerna få andra saker att börja låta konstigt? Jag tycker även att trafikljuden från södra sidan hörs mer än vanligt och liksom förstärks i oljudet. Det kan vara jag som är överkänslig och kanske inte så vass i tankeverksamheten nu för tiden, men jag tycker mig se ett samband. Har knappt vågat säga detta till folk då jag nog redan betraktas som smått galen :seenoevil:
 
Det är inte bara vinden som tar med sig ljuden och förstärker dem? Skumt med värmeväxlaren dock. Så vida inte den också påverkas av vinden på nåt sätt.
 
O Okänd skrev:
Tog en mer analytisk approach och körde ljudet genom en frekvensanalysator. Bullret innehåller frekvenser från i princip 0 Hz (uppskattat) upp till 170 Hz. Kraftigast är det runt 50, 90 och 120 Hz men det förekommer starka "explosioner" runt 10 Hz. Det är definitivt ett mekaniskt ljud, det har en tydlig "puls" från något som roterar. Finns lite högre frekvenser också som varierar och påminner lite om något som rinner eller "porlar" (kan höras om man spelar upp ljudet i högre hastighet).

Topparna kan orsakas av resonans i hus, rum och garderob, men helt klart är att det finns infraljud, dvs vibrationer snarare än ljud.

De ljusgröna fälten på bilden är genomsnittlig amplitud, de mörka fälten är max, dvs högst uppmätta.

[bild]
Tack!!!
Det du kallar explosioner, kan vara det jag kallar " när bergakungen slår sin käpp i berget"? Så upplever jag de tunga kraftiga "dunsarna" som kommer då och då.

Om "porlandet" hördes i garderobsljudet.... jag funderar på om cirkulationspumpen var avstängd under just den inspelningen, gjorde flera stycken samma helg och blir osäker nu. Tänker om det kan vara elementrör som läcker över ljud. På inspelningen med ARC2 finns inget sådant igång iaf det vet jag helt säkert.
 
O Okänd skrev:
Det är inte bara vinden som tar med sig ljuden och förstärker dem? Skumt med värmeväxlaren dock. Så vida inte den också påverkas av vinden på nåt sätt.
Det har både varit blåsigt och nästan vinstilla när det skett. Annars förstärker vindarna ljuden beroende på vindriktning, absolut.
 
URL URL skrev:
På inspelningen med ARC2 finns inget sådant igång iaf det vet jag helt säkert.
"Porlandet" hördes tydligast i första filen du postade. Kan säkert vara något helt annat också. Någon slags resonans eller helt enkelt övertoner från bullret.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
Jag är fan rörd av all respons och hjälp jag får här. Vad fina ni är! Jag känner mig så mycket lättare inombords. Jag inbillar mig inte, jag är inte komplett galen.

Det tar lite tid för mig att förstå alla termer och hänga med, jag försöker. Tacksam för ALLA svar.
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 6 till
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden så detta kanske redan har nämnts, men detta påminner mig om något dom pratade om i Institutet i p3.

Lågfrekventa ljud kring 17hz kan ha stor påverkan även om decibel är låg. I ett exempel pratar dom om ett lab med en lös fläkt som skapade vibrationer på 17hz som framkallade hallucinationer för att de påverkade synnerver eller dyl, det pratades om att labbet var hemsökt men alltså bara lågfrekvent ljud.

Dom nämner även att tigrars ryt kan ligga runt 17hz och framkalla ett fysiskt dåligt mående enbart med rytet. Minns inte alla detaljer men uppenbart är att lågfrekventa ljud kan påverka en mycket negativt.

Lyssnade på ljudet i min iphone 8+ och hör det ändå tydligt och kan verkligen förstå att det skulle framkalla obehag. Min tanke gick i första hand till ventilation då även en lekman som jag varit med om alla typer av ljud och konstigheter som ventilation kan åstadkomma.

Kan bara önska dig lycka till med en lösning.
 
  • Älska
URL
  • Laddar…
Jag skulle nog försökt bygga en helmholtzresonator om oljudet ligger på en bestämd frekvens. De dämpar i ett ganska smalt band men om dom görs stora kan de dämpa ganska kraftfullt. Min bror har ett gäng inbyggda i väggarna i biorummet som före det hade en stor resonanspeak i basregistret.

Men det blir ingen liten pjäs, 1,5x1x0,5m hade en byggt för 60hz i sin studio och den dämpade ca 5db och 9db med en placering som gjorde att han inte kunde öppna en dörr
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
Bara lite intressant fakta:

Hittade att de runt jorden har infraljudsdetektorer för att kunna lokalisera t.ex. jordbävningar och vulkanutbrott m.m. som sänder ut infraljud.

Infrasound_Arrays.jpg

 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Fy vad hemskt. Jag hade blivit galen också. Jag bor centralt i en mellanstor stad i en villa. Här är det mycket ljud, mest ifrån trafik. Det är lite störande och jag har drömt om att köpa ett hus på landet ibland. Bo någonstans där man slipper ljud för det mesta. Jag har dock Tinnitus också, så jag kommer aldrig få uppleva helt tyst. Det är verkligen sjukt underskattat att bara få ha det tyst.

Vi har en romänsk förening bredvid oss här. Dom hade fester dygnet runt här förr. Det började runt maj 2016. Dom kunde spela ifrån fredag klockan 15 till måndag klockan 6:00, med max någon timme avbrott. Det va inte hellre trevlig musik utan östinspirerat, tänk typ någon som hade ont i magen.

Stundvis så kände jag mig rejält maktlös. Vi ringde polisen, kommunen, vaktbolag hur mycket som helst.till slut så fick vi till det så det blev tyst. Föreningen är kvar och har fester ibland men än så länge med dörrarna stänga. Men varje gång man hör något så börjar den ångest som vi kände tidigare. Frugan ville typ sälja och flytta periodvis.

Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med allt detta utan att får man det inte tyst så blir det väldigt mentalt tärande efter en längre tid. Det blir det enda man tänker på.

Lycka till och hoppas det slutar på bästa sätt för er.
 
  • Älska
URL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.