S Stins skrev:
Tack för bra svar! Vilken temp brukar man normalt värma färgen till?
I tillverkningsprocessen går tempen inte över 60gr. För att vara på den säkra sidan så inte mer än 45-50 gr
 
  • Gilla
Stins
  • Laddar…
En annan anledning till att efterstryka med pensel och roller är att man just vill ha den ytan för att i framtiden kunna bättra med mekanisk teknik, utan att få strukturskillnader i ytan.

Jag har målat mycket möbler med min handhållna graco. Blir så klart inte samma finish som med en tvåkomponentlack hos en lackerare, men det blir ljusår närmare fabriksfinish än med pensel, planstrykare, skumroller etc.

Nästa målningsprojekt för mig är alla lister, (golv, tak, karmar, fönster) i vårt sovrum innan jag sen rollar väggarna i en mörkare kulör. Anledningen till att jag rollar väggarna är för att rummet är hyfsat litet samt att den tid jag tjänar på att spruta det lilla rummet förlorar jag på maskning av alla lister, golv, tak osv.


Kolla in Chris på Paintlife på Youtube. De sprutmålar det mesta med väldigt gott resultat: https://www.youtube.com/user/idahopainters
 
Blev sjukt köpsugen nu... graco a20, a30, wagner 250m eller 250r?
 
Beställde en wagner 250r från ebay för 4600:- med frakt
 
G grco skrev:
Utomhusmålning med färgspruta är ett hett debatterat ämne, där har vi som leverantör fortfarande mycket kvar att jobba på.
Vissa säger att det är lönlöst för det blir alldeles för mycket overspray (sprutdamm) och man behöver täcka in hela grannskapet för att vara på den säkra sidan. Detta är visserligen sant, om man gör fel!

Om man skall behandla sin utomhusfärg som färgleverantörerna säger, så ska man efterstryka färgen med roller eller pensel. Detta är för att jobba in färgen i alla springor där sprutbilden inte tränger in. Det måste förslagsvis vara detta vi får förhålla oss till!?
Jag vet att det finns målerier som struntar i att efterstryka första eller andra färdigstrykningen och det kanske fungerar, men det är ändå emot Flüggers, Alcros, Jotuns, Teknos bla bla rekommendationer.

Slutsats: Efterstryk din fasad.

Sprutans jobb vid utomhusmålning blir således att förflytta färgen från burken till väggen så fort som möjligt, och med så lite overspray som möjligt. Finishen fixar du till med din pensel.

Varm färg kräver mindre tryck för att sprida sig. Mindre tryck = mindre damm.
Yrkesmålarna köper speciella slangar med en värmeslinga i för att värma färgen hela vägen fram till pistolen. Dessa fungerar suveränt men priserna börjar på ca 20k exkl och uppåt..
Slutsats: Lägg färgburken i ett vattenbad eller liknande.

Lite om hur olika färger svarar på värme:

Alcro Bestå, Beckers perfekt osv är helakrylater, dessa svara bra på värme. Viskositeten sjunker och färgen blir mer lättsprutad.

Demidekk och andra oljeemulsioner svarar riktigt bra på värme, här sjunger viskositeten rejält.

Silikater av olika slag till mineraliska ytor svarar inte alls på värme.
Då en silikatfärg endast får kallas silikat om den inte innehåller mer än 5% akrylater har du ingen fördel av att värma dessa färger.

Slutsats:
Måla med så lågt tryck som möjligt, sprutbilden kommer spreta och bli lite ojämn men detta fixar du till med din pensel, huvudsaken är att dammet uteblir till största del.
Vet inte om Graco eller Wagner säljer linjemunstycken till sina konsumentprylar, dessa är hur som haver bra att använda då de dammar lite mindre.
Gå nära väggen med munstycket. 5-10cm avstånd.

/ Grco
Fast undantaget är väl Falu rödfärg? Ska väl gå att spruta utan efterstrykning sedan tidernas begynnelse?
Är det bra att värma också den?
 
K karlmb skrev:
Fast undantaget är väl Falu rödfärg? Ska väl gå att spruta utan efterstrykning sedan tidernas begynnelse?
Är det bra att värma också den?
Ja, slamfärger har (nog) inte samma behov utav att bli strykna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Så en Wagner 250r spruta ramla ner i brevlådan och färgvärmaren färdig byggd :).
Vattenbad för två färghinkar med ”sous vide”-värmare. 1300w med cirkulation.
Ska bli spännande att testa!
 
  • En hembyggd färgvärmare med en sous vide-apparat och två utskurna hål för färghinkar på en blå arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mojjen och 5 till
  • Laddar…
Ni som har wagner 250. Hur mycket färg försvinner när man avslutar jobbet? Jag tänker på det som är i slangarna tex.

Funkar den för att måla möbler? Typ spreja om pinnstolar utan dom striktaste kvalitetskraven dvs.
 
A andersda skrev:
Ni som har wagner 250. Hur mycket färg försvinner när man avslutar jobbet? Jag tänker på det som är i slangarna tex.

Funkar den för att måla möbler? Typ spreja om pinnstolar utan dom striktaste kvalitetskraven dvs.
Ska man inte avsluta jobbet med att spruta resten tillbaka in i burken? Tills typ ren vatten börjar komma ur munstycket?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Atom skrev:
Ska man inte avsluta jobbet med att spruta resten tillbaka in i burken? Tills typ ren vatten börjar komma ur munstycket?
Jag vet inte, jag har inte någon spruta.

Det du beskriver låter dock som en smart strategi =)
 
Yes, vid avslutat jobb spolas innehållet i slangarna tillbaka i burken. Lite slabb blir det dock, så riktigt lika färgekonomiskt som noggrant pensel/rollermålande blir det not aldrig.
 
Topp.

Några tankar kring finishen? Kan en wagner funka för möbler?
 
Jag tänker lacka våra fönster och dörrar med den.
 
A andersda skrev:
Topp.

Några tankar kring finishen? Kan en wagner funka för möbler?
Kolla hela filmen.

 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Har en Wagner 250m och har också varit väldigt nöjd med finishen (dock endast provat latexfärg hittills). Tänker därför också prova att måla ett par dörrar när jag (vilket år som helst nu) får tummen ur :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.