Humlo Humlo skrev:
Jag lyssnade på din första ljudfil kanske 45 sekunder och uppfattade det som White Noise och inte alls speciellt störande. Jag kan tycka såna ljud är lite lugnande. I min förra bostad var det ett fläktsystem som gick konstant och det lät ungefär som om man levde på en rymdfärja/flygplan. I början var det lite störande, sen slutade jag höra fläktsystemet. Nu när vi flyttat till en ny bostad som är tyst så känns det helt ärligt som om jag blivit döv. Jag står i köket och undrar varför fläkten stannat när vi inte ens har samma system här. Så van är jag att det ska susa konstant hemma och speciellt i köket.

Sen när jag stängde av din ljudfil nu så mådde jag ILLA och kinderna hettade. Det var jag inte alls beredd på! Fy fasen vad otrevligt. Ljudet i sig klarade jag av men det fysiska?!. Nu vågar jag inte lyssna på ljudfil nr 2 förrän jag mår bättre. Detta är ju som de där ljudattackerna som man läst om i tidningen. Du måste förbereda för en flytt och det NU. Jag förstår att du inte kan vara hemma mer än korta stunder när man blir så påverkad. Flyttstäda och ta kontakt med mäklare. Nu är rätt tid att sälja.

Jag bor också nära en industri som smälter metaller dygnet runt och vet att det kan låta lite olika därifrån men det är inget som kan liknas av det jag nu lyssnat på här. Du måste ha ett hus som är som en stor resonanslåda för just dessa frekvenser och att din tinnitus spelar in och gör det hela värre. Det finns inget att fundera på. Sätt upp ett mål att du till hösten bor på annan ort och att du då blir fri från ljud, måendet och får tillbaks dit liv och din familj igen.
Vill ju inte få folk att må illa men det är såklart skönt att höra att andra inte upplever det som "ingenting" eller säger att det sitter i min skalle.

Jag har bara tinnitus på ett öra och jag hör ljudet på exakt samma vis i båda öronen. Vågar nog säga att tinnitusen inte har någon inverkan, det är vad jag tror i alla fall. Men jag tror som du att huset är som en resonanslåda. Begriper inte varför det blivit så här nu efter alla år. Den enda förändringen är att man byggt en idrottshall väldigt nära oss men den har stått där hela vintern, väggarna började komma upp redan i höstas. Har tagit upp det flera gånger och frågat om ljud kan reflekteras mot den men alla bara skakar på huvudet. Den ligger inte riktigt men nästan mellan mitt hus och industrin. Den har tagit sikten mot industriområdet Det är idrottshallen som jag tidigare benämnt som "bygget".

Lustigt med fläktsystemet du nämner. Bott hos föräldrarna ett tag och det är samma där. De har ventilationsgrejer i alla rum kopplat till köksfläkten och det låter som h-vete. De drar ur sladden på nätterna för annars vaknar man och tror att man varit med om en alien abduction och fått ett inopererat osynligt chip i skallen. Rymdfärja är en bra liknelse. Men jag vande mig vid ljudet på dagarna efter en vecka drygt.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Om det är lågfrekvent ljud som är huvudproblemet, så gäller det att mäta upp förekomsten. Nivåer, frekvenser och tider. Det gör man med en ljudtrycksmätare. Enkla och billiga sådana duger tyvärr inte eftersom de bara mäter med ett så kallat vägningsfilter, t.ex. A-skalan. Det bör kunna gå att hyra bättre sådana instrument. Kolla med Cramo och liknande uthyrningsföretag. Ett alternativ är att anlita en akustikkonsult. De har utrustningen och kunnandet, men det kostar ju en slant då. En tredje möjlighet är att lura dit någon från kommunens miljöförvaltning. De har utrustningen men kanske inte kunnandet.
 
  • Gilla
Roger G Olsson och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om det är lågfrekvent ljud som är huvudproblemet, så gäller det att mäta upp förekomsten. Nivåer, frekvenser och tider. Det gör man med en ljudtrycksmätare. Enkla och billiga sådana duger tyvärr inte eftersom de bara mäter med ett så kallat vägningsfilter, t.ex. A-skalan. Det bör kunna gå att hyra bättre sådana instrument. Kolla med Cramo och liknande uthyrningsföretag. Ett alternativ är att anlita en akustikkonsult. De har utrustningen och kunnandet, men det kostar ju en slant då. En tredje möjlighet är att lura dit någon från kommunens miljöförvaltning. De har utrustningen men kanske inte kunnandet.
Det är länsstyrelsen som är tillståndspliktiga (eller vad det heter), miljöförvaltningen gör ingenting och under de veckor jag hade kontakt med dem var det inte tal om någon mätning. Nu har industrin själva anlitat en oberoende konsult för 24timmars mätning. Det är ett bra företag med kunskap och ljudet ska mätas ovägt. Både konsulten och industrin säger dock "Ha nu inte för höga förväntningar" och då känner jag självklart att dom skiter i mig när de säger så. Jag måste ha höga förväntningar för att inte gå sönder helt inombords. Jag tror inte de har för avsikt att göra åtgärder om de klarar marginalerna oavsett vad jag hör och att ljudet är deras. Själv skulle jag aldrig ha råd att anlita en akustikkonsult.

Problemet nu är att mätningen styrs av väderförhållanden och jag har väntat sedan den 15 mars och vi har fortfarande inget datum. Efter mätnigen tar analysen dessutom 14 dagar. Jag har redan väntat länge nog, jag klarar inte mer.

Den första inspelningen jag delade var gjord med en IK multimedia ARC2. Det var den bästa utrustningen jag kunde få tag på men klarar inte av att göra någon vidare analys på egen hand. Hade varit lite bra att veta mer om ljudet för jag söker fortfarande svar även om alla andra verkar tagit semester. Och oavsett, industrin och länsstyrelsen kommer kalla allt som jag kommer med för "icke tillförlitligt". Man är noga med att betona just det att inget görs eller kommenteras först vi har en tillförlitlig mätning och analys.
 
Jag måste säga att jag lider något enormt med dig!
Jag får ett tryck över bröstet bara av din beskrivning.Tror inte så många förstår hur det känns, innan de lyssnade på din ljudfil då, att de låga frekvenserna kan få en att tappa kontrollen över pulsen och förståndet.
Jag bodde tidigare nära en nattklubb där stommen i huset fortplantade låga frekvenser till vårt sovrum. Det var hemskt för mig men min sambo stördes inte nämnvärt, hon sov på nätterna när jag låg helt svettig och försökte få kontroll på hjärtslagen.

Mitt tips är att bråka så mycket som ni orkar men det får inte bli er undergång, då är det bättre att flytta även om det känns orättvist.
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 2 till
  • Laddar…
5
Men har företaget bara ett enda stopp på hela året?
Har de inte fler planerade stopp runtom i sin verksamhet?
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
Sen kan jag tillägga att gamla ventilationsanläggningar hade remdrivna fläktar som ofta gav jobbiga stomljud. På de stora industriella pannor jag sett har de gigantiska sådana fläktar till rökgaser och förbränningsluft.
Men det känns långsökt då det skulle märkas av företaget om det var på den nivån. Men har inte lyssnat på ljudfilen.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Men har företaget bara ett enda stopp på hela året?
Har de inte fler planerade stopp runtom i sin verksamhet?
Det svarar dom inte på. Att de kör 24-timmars sedan en tid tillbaka överhörde jag när dom pratade med konsulten. Mina frågor svarar dom inte på alls. Jag skulle hemskt gärna vilja veta om dom stänger av någon gång så jag kan se till att vara hemma då.
 
Real7 Real7 skrev:
Sen kan jag tillägga att gamla ventilationsanläggningar hade remdrivna fläktar som ofta gav jobbiga stomljud. På de stora industriella pannor jag sett har de gigantiska sådana fläktar till rökgaser och förbränningsluft.
Men det känns långsökt då det skulle märkas av företaget om det var på den nivån. Men har inte lyssnat på ljudfilen.
Det har de däremot sagt att de har bytt till tysta rökgasfläktar. Jag frågade specifikt om skorstenarna kunde låta, vi har hela tiden misstänkt en specifik skorsten av många. Men om man kan lita på den infon är en annan fråga.
 
5
URL URL skrev:
Det svarar dom inte på. Att de kör 24-timmars sedan en tid tillbaka överhörde jag när dom pratade med konsulten. Mina frågor svarar dom inte på alls. Jag skulle hemskt gärna vilja veta om dom stänger av någon gång så jag kan se till att vara hemma då.
Det var precis det jag ville komma fram till, märkligt agerande av företaget ändå. Nä de verkar inte vara ett företag som vill värna om sitt rykte.
Det hade varit ganska så lätt för företaget att vara hjälpsamma, genom att bara lämna ut datum och tider där det vet att vissa delar är nedstängda.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
5
En lite udda och svårjobbad (och lite "sneaky)metod är att kolla vilka entreprenörer som jobbar där. Är det ett lite större företag så har de garanterat inhyrd personal vid underhållsstopp. Försök få kontakt med nån av dem å fråga om de har stopp i nån maskin/line.
Är det ett större stopp å det är en större verksamhet så lär det stå flera bilar med olika företagsloggor på.
Som sagt kanske lite sneaky men absolut inte förbjudet.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
5 50procent skrev:
En lite udda och svårjobbad (och lite "sneaky)metod är att kolla vilka entreprenörer som jobbar där. Är det ett lite större företag så har de garanterat inhyrd personal vid underhållsstopp. Försök få kontakt med nån av dem å fråga om de har stopp i nån maskin/line.
Är det ett större stopp å det är en större verksamhet så lär det stå flera bilar med olika företagsloggor på.
Som sagt kanske lite sneaky men absolut inte förbjudet.
Utan att säga för mycket, det är ett mycket stort företag. De har hela avdelningar för underhåll själva. Tror vakten vid ena porten är misstänksam nog så mycket som vi smugit där :rolleyes: :p Jag skäms inte för att vara lite "sneaky" dock.
 
Lyssnade på den andra ljudfilen nu. Fy f-n så jobbigt ljud!
Svårt att förstå vad det är utan insyn i verksamheten. Men det jag kommer att tänka på är en vulkan, den mänskligt skapade varianten på vulkan är ju en extremt het brasa med kraftigt forcerad förbränningsluft.
Jag minns ljudet när vår gamla torra ladugård var övertänd, det dånade och kändes som hela gården vibrerade.

Annars kanske en stor roterande massa typ kross av något slag.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
7ender
Du kanske kan kolla upp om idrottshallens ventilation kördes igång i samband med att bullret började?
 
5
URL URL skrev:
Utan att säga för mycket, det är ett mycket stort företag. De har hela avdelningar för underhåll själva. Tror vakten vid ena porten är misstänksam nog så mycket som vi smugit där :rolleyes: :p Jag skäms inte för att vara lite "sneaky" dock.
Aha, då kan det ju vara svårt att avgöra om de har någon form av stopp då jag skulle tro att det rör sig rätt många entreprenörer där ändå. Men som sagt, för att kunna få en hint om när de har stopp så kan du ju försöka få kontakt med nån entreprenör. Kanske inte det lättaste, sen kan det vara så iofs att de i sin tur inte får prata utåt om företaget å lämna ut uppgifter, kan ju bli ganska så känsligt om de samtidigt är inne å jobbar där rätt mycket. Men prova går ju :)
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Du kanske kan kolla upp om idrottshallens ventilation kördes igång i samband med att bullret började?
När bullret började var det bara en byggtork driven med ett dieseaggregat som gick dygnet runt, ingen ventilation. Alla maskiner och dieselaggregatet stängdes av samtidigt men ljudet bestod. Var själv inne där och tittade, hallen var bara ett skal då i princip. Fjärrvärmen kopplades på två veckor senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.