useless useless skrev:
Bosch är bäst.
Höll på att få omvärdera det då Boschen blinkade felkod E23 (om jag minns rätt) med vatten i bottenplattan dagen före julafton. Men ser att det finns vatten utanpå maskinen baksida när jag drar ut den. Bakom maskinen sitter vattenlåset på väggen och utifrån vattenstänken så plockar jag ned vattenlåset. Jajamen det är fullt med skit och kollar när det var tvättstugan renoverades, 2006, så det var inget tvättmaskinshaveri utan ett igensatt vattenlås efter 12 år.
Tömmer maskinen och lutar den så att vattnet inne i den rinner ut. Och nu har Boschen rullat på vidare med endast en felkod, det var att den inte tog in vatten, var det E26, och orsakat av att jag stängt av kranen till den under min felsökning.
Förra gången med haveri var diskmaskinen 2010 och Annandag jul då den intermittent strulande E-luxen åkte ut och där det blixtinhandlades en Bosch samma dag och som nu 8 år senare rullar på utan något problem på vägen.
Jul är en lömsk tid för våra hushållsmaskiner.
 
Jag kör bosch rakt igenom :)
Här är maskinparken i källaren. Inget har krånglat hittills efter 7-8år.

Bosch vitvaror i källare: tvättmaskin, torktumlare och torkskåp staplade och ordnade intill varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Kör electrolux rakt igenom. Inget krångel alls.

Maskiner allt från 5-20 år gamla.

Förstår varför Electrolux lämnar 5/10 års garanti!
 
A
T Thomas' skrev:
Kör electrolux rakt igenom. Inget krångel alls.

Maskiner allt från 5-20 år gamla.

Förstår varför Electrolux lämnar 5/10 års garanti!
Varför lämnar de då knte det på elektrohelios och aeg som är exakt samma maskiner
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
För att de är billigare maskiner, antagligen.
 
A
AEG är väl nästan dubbelt så dyra?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T
electroluxaren skrev:
Varför lämnar de då knte det på elektrohelios och aeg som är exakt samma maskiner

Vet ej, AEG skall ju vara deras ”finare” märke.
 
Mikael_L
Ja jag hade inte koll på kostnadsläget för AEG. Elektrohelios har jag uppfattat som att vara elektrolux lite billigare syskon.
 
Vi har en LG med direktdrift, den har gått felfritt sedan den var ny 2010 och de första fem-sex åren gick den definitivt minst en gång per dag, kanske ett par tre i veckan numera.
Centrifugerar dessutom nästan ljudlöst på max (1400 r/m) om tvätten bara fördelar sig någorlunda jämnt i trumman.
Gjorde dessutom en chansning för ett par år sedan och köpte den billigaste maskinen jag kunde hitta på nätet, en Sharp för 2150:-, för tvätt av häst-saker då Elektro-Heliosen anno 1987 hade gett upp, ska bli spännande att se hur länge den hänger med.
 
S Squall Leonhart skrev:
Med risk för att ämnet börjat spåra ur lite för mycket känner jag ändå ett litet behov av att ställa frågan: Räknas vattenbristen bara som ett problem när man uppnår samma nivå som länderna där människorna lider på grund av vattenbristen?

Vad jag kunde hitta hos Råd & Rön utan att betala för mig var att av 166 maskiner var det "några" som sköljde dåligt. "Några" i min värld är varken alla, de flesta eller ens många.

Jag säger det bara då det i min värld låter ganska dumt att man lägger in som rutin att öka förbrukningen hos maskinerna med motivering att det är ett överdrivet problem och att alla maskiner är dåliga. Alla kan nog räkna ut med lilltån att dessa begränsningar kommer öka tills bättre miljömässiga lösningar kommer på tal. Vad gör man då med framtidens maskiner? Kör en maskin med tvätt- och sköljmedel och ytterligare en maskin utan dessa som en sorts extrasköljning?
Det är väl bättre att köpa maskiner som funkar som de ska istället? Informationen finns ju tillgänglig överallt i form av recensioner, tester, bloggar och tekniska specar. Det är inte längre 80-talet när man måste förlita sig på säljaren till 95%.
Några? Då är du selektiv i ditt sökande, från det senaste testet: "Råd & Rön har testat 142 tvättmaskiner, de flesta är frontmatade men vi har även några toppmatade. Många lågprismaskiner tvättar rent, men sköljer riktigt uselt. Några tvättmaskiner i testet kostar drygt 20000 kronor, men du kan hitta maskiner för runt 4000 kronor som tvättar lika bra."

https://www.radron.se/tester/vitvaror--hushallsmaskiner/tvattmaskiner/

Lösningen är inte att skölja med för lite vatten, utan naturligtvis....att tvätta färre gånger, och istället vädra eller rengöra små fläckar för hand.

electroluxaren skrev:
Jag som håller på med detta varje dag och bor i område med konstant vattenbrist har ingen anledning att ändra mitt påstående.
R&R är en konsumenttidskrift med vinstintresse inget oberoende kvalitetssäkrat laboratorium. Det går att läsa på deras sida hur testerna går till bland annat om tvättmedlet de använder. så fakta......
Nja, jag saxar från tidningens egen presentation (om du nu litar på den) "Våra tester utförs av professionella och ackrediterade laboratorier. Tack vare att vi är en annonsfri tidning kan inte tillverkarna påverka oss ekonomiskt på något sätt."

Det är naturligtvis tråkigt att du bor i ett område med konstant vattenbrist året runt, vilken öken är detta?
 
BirgitS
K kalle55 skrev:
Några? Då är du selektiv i ditt sökande, från det senaste testet: "Råd & Rön har testat 142 tvättmaskiner, de flesta är frontmatade men vi har även några toppmatade. Många lågprismaskiner tvättar rent, men sköljer riktigt uselt.
Observera att det står "lågprismaskiner" efter ordet "många", det är alltså inte "många" jämfört med alla 142.
 
K kalle55 skrev:
Några? Då är du selektiv i ditt sökande, från det senaste testet: "Råd & Rön har testat 142 tvättmaskiner, de flesta är frontmatade men vi har även några toppmatade. Många lågprismaskiner tvättar rent, men sköljer riktigt uselt. Några tvättmaskiner i testet kostar drygt 20000 kronor, men du kan hitta maskiner för runt 4000 kronor som tvättar lika bra."

[länk]

Lösningen är inte att skölja med för lite vatten, utan naturligtvis....att tvätta färre gånger, och istället vädra eller rengöra små fläckar för hand.
Tror du att vi ens pratar om samma test som källa? Mitt inlägg skrevs 3 månader före din källa och jag använde mig av ett test från augusti förra året (vilket även fler i denna tråd hänvisar till). Jag kommer såklart inte ihåg ordagrant vad ingressen bestod av men vad jag är säker på så användes ett uttryck i stil med "några maskiner sköljer dåligt". Allt utöver ingressen var man tvungen att betala för.
Jag hade sen inte något mål alls i att betala för hela testet bara för att skriva lite i den här tråden.
 
Fairlane
Jag har tillgång till Råd och Röns test och de använder en skala 1-9, där 9 är bäst. Det finns ingen maskin i testet som får ett högre betyg än 5 på skölj, så jag kan nog tycka att det är ett vanligt problem med dålig sköljning.
Testerna görs med standardläge. Finns det en knapp för extraskölj så används den endast om det är default, annars inte.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Hur märker man att en maskin sköljer dåligt?

Jag kör ofta mina kläder i kortast möjliga program, på 30 grader, med minsta mängd tvättmedel, och det är alltid rent. Jag ser inga tecken på att det är dåligt sköljt, men däremot är ju ofta centrifugeringen i kortaste laget på snabba program ...
 
BirgitS
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur märker man att en maskin sköljer dåligt?
Hur man märker det själv vet jag inte men Råd och Rön mäter hur mycket tvättmedel som är kvar i sköljvattnet. Har man ett tvättmedel med parfym så borde dålig sköljning göra att det luktar mer om kläderna när man plockar ut dem ur maskinen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.